Amnesty International
van banken onder de maat
Eerlijke bankwijzer: Openheid van banken onder de maat
23
sep
2011
De meeste Nederlandse banken houden een groot deel van hun
investeringen geheim. Consumenten kunnen daardoor onvoldoende
achterhalen of hun bank investeert in bedrijven die betrokken zijn bij
milieuvervuiling, slechte arbeidsomstandigheden of omstreden
wapenleveranties. Of juist in bedrijven die verantwoord ondernemen. Dat
is de conclusie van het praktijkonderzoek `Transparantie' van de
Eerlijke Bankwijzer, dat vandaag verschijnt.
Consumentenbond: Bankmedewerkers niet goed op de hoogte van
maatschappelijke beleid
De Eerlijke Bankwijzer onderzocht hoe transparant banken en hun
vermogensbeheerders zijn over hun investeringen in bedrijven en
overheden. Van de elf onderzochte bankgroepen krijgen er acht een
onvoldoende voor openheid in één of beide categorieën. De enige drie
bankgroepen die bovengemiddeld scoorden waren ASN Bank en Triodos (twee
keer "goed"), en AEGON (twee keer "matig").
ABN AMRO en NIBC geven de minste openheid over hun bankinvesteringen en
de investeringen van hun vermogensbeheerders. SNS Reaal volgt daarop,
en is nog altijd onvoldoende transparant in beide categorieën. Delta
Lloyd, ING, Rabobank Groep en Van Lanschot zijn niet of weinig open
over bankinvesteringen, en matig transparant over de investeringen van
hun vermogensbeheerders, zo blijkt uit het praktijkonderzoek. De
positieve uitzondering vormen beleggingsfondsen van bankgroepen. Deze
zijn vaak wel transparant.
"Banken claimen maatschappelijk verantwoord te investeren, maar een
consument kan nauwelijks controleren welke activiteiten ze financieren.
Het is spijtig dat veel banken de groeiende en gerechtvaardigde roep om
transparantie over hun investeringen domweg negeren", zegt Peter Ras,
woordvoerder van de Eerlijke Bankwijzer.
De Eerlijke Bankwijzer raadt banken aan de namen te publiceren van
bedrijven en overheden waarin zij investeren. Ook geeft ze
aanbevelingen aan andere spelers zoals De Nederlandsche Bank, AFM en
accountants. De Nederlandsche Bank zou banken bijvoorbeeld kunnen
aansporen om een gedetailleerde uitsplitsing van hun investeringen te
publiceren.
Ras: "Transparantie is het basisprincipe van maatschappelijk
verantwoord ondernemen. Nederlandse banken zouden zich minimaal moeten
houden aan internationale richtlijnen hierover. Bijvoorbeeld door aan
te tonen dat ze structureel in gesprek gaan met ondernemingen die een
schadelijke impact hebben op mens, dier en milieu."
Het praktijkonderzoek
`Transparantie' is gebaseerd op publicaties van de bankgroepen zelf.
Daarnaast kregen bankgroepen en vermogensbeheerders de mogelijkheid
aanvullende informatie te leveren, inzage in hun investeringen te geven
en op conceptresultaten te reageren.
Bij het toekennen van de scores hebben de onderzoekers er rekening mee
gehouden dat vermogensbeheerders geen privacygevoelige informatie over
particuliere klanten mogen publiceren. En dat bestaande contracten
banken geen toestemming geven om potentieel concurrentiegevoelige
informatie over zakelijke klanten te publiceren.
Steekproef Consumentenbond
Veel bankmedewerkers weten zich geen raad met vragen van klanten over
het maatschappelijke beleid van de bank. Zij weten het antwoord niet,
en kunnen ook niet zeggen waar de informatie wel te vinden is. Dat
blijkt uit een steekproef die de Consumentenbond verrichtte op verzoek
van de Eerlijke Bankwijzer. De resultaten verschijnen vandaag in de
Consumentengids.
Volgens de Consumentenbond zijn de resultaten opmerkelijk, omdat
ondervraagde bankemployees aangeven steeds vaker kritische vragen te
krijgen. De Consumentenbond adviseert banken aan hun medewerkers betere
richtlijnen te geven over de beantwoording van consumentenvragen over
maatschappelijk beleid.
De Eerlijke Bankwijzer wil banken verduurzamen met hulp van de
consument. De Eerlijke Bankwijzer is een initiatief van Oxfam Novib,
FNV, Amnesty International, Milieudefensie en de Dierenbescherming. Het
onderzoek is uitgevoerd door economisch onderzoeksbureau Profundo.