De tien klantvriendelijkste bedrijven van Nederland

Persbericht van MarketResponse Nederland BV

Op dinsdag 27 september aanstaande, de vierde dinsdag in september, wordt alweer voor de 5e keer het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland bekend gemaakt. Een lustrum, dus een mooi moment voor een terugblik.

De 10 klantvriendelijkste bedrijven van Nederland 2007-2010 Het idee voor de verkiezing is destijds ontstaan in samenwerking met Egbert Jan van Bel, auteur van het boek 'Kloteklanten'. Sindsdien zijn er 4 verkiezingen geweest, met verrassende winnaars van divers pluimage. Als we de uitslagen van de afgelopen 4 verkiezingen naast elkaar leggen, dan kan er een soort top 10 klantvriendelijkste bedrijven 'aller tijden' opgesteld worden. Hierin staat de winnaar van 2009, Ikea, trots bovenaan:
1 Ikea
2 Jumbo
3 Bol.com
4 HEMA
5 ANWB
6 DA drogist
7 Albert Heijn
8 Landal Green Parks
9 Univé
10 Rabobank

De Zweedse meubelgigant, die over dit succes overigens altijd heel bescheiden wenste te blijven, werd tweede in 2007 en 2008, winnaar in 2009 en vorig jaar vierde.

De top 10 laat een aantal opvallende stijgers zien: Landal GreenParks eindigde in 2007 nog als 38e om via een 20e, een 11e en vorig jaar de eerste plaats op de totale lijst als zevende te eindigen. Univé laat een vergelijkbaar beeld zien. Niet toevallig zijn dit beide bedrijven die klantvriendelijkheid als een centraal thema hebben aangepakt.

Winnaars
In 2007 was Jumbo Supermarkten het eerste Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. En dat was toen best wel een verrassing. Jumbo bleef in de verkiezing Ikea en bol.com voor. Dat de winst in 2007 geen toevalstreffer was, bleek in het tweede jaar. Opnieuw werd Jumbo verkozen tot Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland, dit maal voor (wederom) Ikea en Rabobank. In 2008 wist Ikea na twee tweede plaatsen eindelijk de titel in de wacht te slepen. Hema en ANWB waren in dat jaar de nummers twee en drie. Vorig jaar was er een verrassende winnaar: Landal GreenParks wist ANWB en Jumbo net voor te blijven.

Op naar het eerste lustrum
De voorbereiding voor het eerste lustrum is alweer in volle gang. Op dit moment worden de eerste consumenten ondervraagd over welke bedrijven zij in aanmerking vinden komen voor de prestigieuze titel. Dit doen zij aan de hand van een online vragenlijst, waarbij de 5 pijlers voor klantvriendelijkheid centraal staan: beschikbaar zijn, niet moeilijk doen, belofte nakomen, niet lastig vallen en fouten toegeven. Op basis van de scores op deze criteria wordt uiteindelijk een shortlist van 10 bedrijven opgesteld, waaruit een deskundige jury onder leiding van Egbert Jan van Bel het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2011 zal kiezen. De 10 genomineerden worden eind augustus bekend gemaakt.

Meer informatie en het volledige artikel over 5 jaar KVB vindt u op www.klantvriendelijkstebedrijf.nl.

Over het onderzoek
Voor meer informatie over het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland kunt u contact opnemen met Cris Donze (06 51 203 970) of Annemarie Kok (06 837 05 743).




Razende Robot Reporter