De tien klantvriendelijkste bedrijven van Nederland
Persbericht van MarketResponse Nederland BV
Op dinsdag 27 september aanstaande, de vierde dinsdag in september,
wordt alweer voor de 5e keer het klantvriendelijkste bedrijf van
Nederland bekend gemaakt. Een lustrum, dus een mooi moment voor een
terugblik.
De 10 klantvriendelijkste bedrijven van Nederland 2007-2010
Het idee voor de verkiezing is destijds ontstaan in samenwerking met
Egbert Jan van Bel, auteur van het boek 'Kloteklanten'. Sindsdien zijn
er 4 verkiezingen geweest, met verrassende winnaars van divers
pluimage. Als we de uitslagen van de afgelopen 4 verkiezingen naast
elkaar leggen, dan kan er een soort top 10 klantvriendelijkste
bedrijven 'aller tijden' opgesteld worden. Hierin staat de winnaar van
2009, Ikea, trots bovenaan:
1 Ikea
2 Jumbo
3 Bol.com
4 HEMA
5 ANWB
6 DA drogist
7 Albert Heijn
8 Landal Green Parks
9 Univé
10 Rabobank
De Zweedse meubelgigant, die over dit succes overigens altijd heel
bescheiden wenste te blijven, werd tweede in 2007 en 2008, winnaar in
2009 en vorig jaar vierde.
De top 10 laat een aantal opvallende stijgers zien: Landal GreenParks
eindigde in 2007 nog als 38e om via een 20e, een 11e en vorig jaar de
eerste plaats op de totale lijst als zevende te eindigen. Univé laat
een vergelijkbaar beeld zien. Niet toevallig zijn dit beide bedrijven
die klantvriendelijkheid als een centraal thema hebben aangepakt.
Winnaars
In 2007 was Jumbo Supermarkten het eerste Klantvriendelijkste Bedrijf
van Nederland. En dat was toen best wel een verrassing. Jumbo bleef in
de verkiezing Ikea en bol.com voor. Dat de winst in 2007 geen
toevalstreffer was, bleek in het tweede jaar. Opnieuw werd Jumbo
verkozen tot Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland, dit maal voor
(wederom) Ikea en Rabobank. In 2008 wist Ikea na twee tweede plaatsen
eindelijk de titel in de wacht te slepen. Hema en ANWB waren in dat
jaar de nummers twee en drie. Vorig jaar was er een verrassende
winnaar: Landal GreenParks wist ANWB en Jumbo net voor te blijven.
Op naar het eerste lustrum
De voorbereiding voor het eerste lustrum is alweer in volle gang. Op
dit moment worden de eerste consumenten ondervraagd over welke
bedrijven zij in aanmerking vinden komen voor de prestigieuze titel.
Dit doen zij aan de hand van een online vragenlijst, waarbij de 5
pijlers voor klantvriendelijkheid centraal staan: beschikbaar zijn,
niet moeilijk doen, belofte nakomen, niet lastig vallen en fouten
toegeven. Op basis van de scores op deze criteria wordt uiteindelijk
een shortlist van 10 bedrijven opgesteld, waaruit een deskundige jury
onder leiding van Egbert Jan van Bel het Klantvriendelijkste Bedrijf
van Nederland 2011 zal kiezen. De 10 genomineerden worden eind augustus
bekend gemaakt.
Meer informatie en het volledige artikel over 5 jaar KVB vindt u op
www.klantvriendelijkstebedrijf.nl.
Over het onderzoek
Voor meer informatie over het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland
kunt u contact opnemen met Cris Donze (06 51 203 970) of Annemarie Kok
(06 837 05 743).
Razende Robot Reporter