Rijksoverheid

Rosenthal bepleit meer Holland Branding

Nieuwsbericht | 27-09-2011

Minister Rosenthal bepleit een betere promotie van Nederlandse producten in het buitenland. 'Wij Nederlanders laten ons licht vaak onder de korenmaat schijnen, we stellen ons te bescheiden op. Daarmee redden we het niet in de global economy. We moeten onszelf beter laten zien. Holland Branding. En Holland selling. Daar gaat het om.'

Dit zei Rosenthal op een bijeenkomst met jonge Nederlandse ondernemers in New York, uit onder meer de internetbranche, marketing en cultuur. Hij sprak met hen over de kansen en uitdagingen die zij tegenkomen. En wat Buitenlandse Zaken voor hen kan betekenen.

Een vertegenwoordiger van een van de bedrijven vertelde dat hij veel baat heeft bij de contacten die het consulaat in New York te bieden heeft. En dat hij er veel profijt van heeft dat zijn merk uit Nederland afkomstig is. Dat geldt ook voor ondernemers in Nederlands design en de creatieve industrie.

Rosenthal zei de ondernemers dat hij elke diplomaat wil inzetten voor het bevorderen van Nederlandse economische belangen. 'Niet alleen op consulaten werken, die dit werk al doen - ook op ambassades. Wereldwijd. Een van mijn verre voorgangers zei ooit dat diplomaten "niet over kaas praten". Die tijd is voor mij ver voorbij. De ambassades en consulaten spelen een essentiële rol in het kabinetsbeleid van economische diplomatie.'