Rijksoverheid
Rosenthal bepleit meer Holland Branding
Nieuwsbericht | 27-09-2011
Minister Rosenthal bepleit een betere promotie van Nederlandse
producten in het buitenland. 'Wij Nederlanders laten ons licht vaak
onder de korenmaat schijnen, we stellen ons te bescheiden op. Daarmee
redden we het niet in de global economy. We moeten onszelf beter laten
zien. Holland Branding. En Holland selling. Daar gaat het om.'
Dit zei Rosenthal op een bijeenkomst met jonge Nederlandse ondernemers
in New York, uit onder meer de internetbranche, marketing en cultuur.
Hij sprak met hen over de kansen en uitdagingen die zij tegenkomen. En
wat Buitenlandse Zaken voor hen kan betekenen.
Een vertegenwoordiger van een van de bedrijven vertelde dat hij veel
baat heeft bij de contacten die het consulaat in New York te bieden
heeft. En dat hij er veel profijt van heeft dat zijn merk uit Nederland
afkomstig is. Dat geldt ook voor ondernemers in Nederlands design en de
creatieve industrie.
Rosenthal zei de ondernemers dat hij elke diplomaat wil inzetten voor
het bevorderen van Nederlandse economische belangen. 'Niet alleen op
consulaten werken, die dit werk al doen - ook op ambassades.
Wereldwijd. Een van mijn verre voorgangers zei ooit dat diplomaten
"niet over kaas praten". Die tijd is voor mij ver voorbij. De
ambassades en consulaten spelen een essentiële rol in het
kabinetsbeleid van economische diplomatie.'