Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
UIT JAARLIJKSE BAROMETER VAN T-MOBILE ONLINE BLIJKT:

Consument voert eigen regie over TV-avond
37% van de Nederlanders zet de TV op pauze

Den Haag, 21 september 2011 - De digitale mogelijkheden van de televisie dringen steeds verder door in de Nederlandse huiskamer. Drie op de vier Nederlanders brengt de TV-avond door voor de flatscreen en kijkt digitale televisie. Bijna driekwart van de digitale kijkers maakt gebruik van uitgesteld kijken, en ruim een op de drie zet de TV op pauze. De interesse in 3-D televisie neemt toe, 22% van de ondervraagden gelooft dat 3-D televisie in de toekomst de standaard wordt voor in huis. Dit en meer blijkt uit de jaarlijkse TV-barometer, uitgevoerd door Synovate in opdracht van T-Mobile Online.

De kijker neemt regie in handen
De manier waarop Nederlanders televisie kijken verandert door de technologische mogelijkheden. Vergeleken met vorig jaar nemen kijkers meer de regie over hun TV-avond, zij maken vaker gebruik van de extra diensten van digitale televisie. Twee op de drie gebruikt de digitale TV-gids, maar ook de 'harddisk recorder' (46%) en de pauzemogelijkheid (37%) zorgen voor een nieuwe manier van televisie kijken. De TV op pauze zetten gebeurt meestal voor een toiletbezoek (53%), een telefoontje (53%) of een snackpauze (42%). Persoonlijke behoeftes en voorkeuren, zoals de keuze voor tijdstippen en favoriete programma lijken leidend in het inrichten van de eigen TV-avond. 40% neemt bijvoorbeeld programma's op en kijkt ze terug op een tijdstip dat beter uitkomt.

Terugkijken maar niet betalen
Hoewel uitgesteld TV-kijken inmiddels lijkt ingeburgerd onder Nederlanders, komt pay-per-view in Nederland nog niet van de grond. Met pay-per-view betaalt de kijker steeds per keer of uitzending. Op deze manier kunnen bijvoorbeeld speelfilms of sportevenementen, die anders niet beschikbaar zijn, worden uitgezonden. Slechts 4% gebruikt dit wel eens, blijkt uit de Barometer van T-Mobile Online. "Nederlanders zullen ook pay-per-view gaan ontdekken, in de Verenigde Staten is het al een succes," vertelt commercieel directeur, Léon Toet. "Het inrichten van de eigen TV-avond doen Nederlanders al graag, maar het idee om ervoor te betalen, daar is Nederland nu nog niet klaar voor. De verwachting is dat dit zich gaat ontwikkelen, net zoals uitgesteld kijken de afgelopen tijd."

De toekomst in 3-D
Slechts 30% van de Nederlandse bevolking kijkt nog analoog televisie via de kabel, in 2010 was dat nog 38%. Nederlanders zien toekomst in 3-D televisie. Vorig jaar was 1 op de 7 geïnteresseerd in 3-D televisie, dit is in 2011 gestegen naar bijna 1 op de 4 personen. Een kwart wil in de toekomst ook thuis 3-D televisie kunnen kijken en 22% verwacht dat 3-D televisie de standaard wordt. Om de Nederlandse consument daadwerkelijk te laten overgaan tot 3-D televisie moet nog wel het nodige gebeuren volgens Toet: "Uit het onderzoek blijkt dat 38% niet met een 3-D-bril op de bank wil zitten. Zodra de bril overbodig wordt en de prijs daalt, zullen de aankopen toenemen. De eerste modellen zijn er al, maar het staat nog in zijn kinderschoenen."

Over het onderzoek
Het jaarlijkse onderzoek van T-Mobile Online is uitgevoerd door onderzoeksbureau Synovate onder 1.000 respondenten van 18 jaar en ouder. De vragen richten zich op de trends en ontwikkelingen op televisiegebied in Nederland. Dit onderzoek is een vervolg van de barometer in 2010 naar trends en ontwikkelingen op het gebied van televisie.

Over T-Mobile Online
Internetprovider T-Mobile Online biedt een breed scala aan communicatiediensten voor de particuliere markt in Nederland. T-Mobile Online geeft circa 300.000 huishoudens op eenvoudige en veilige wijze toegang tot internet, vaste telefonie en televisie. Kijk voor meer informatie op www.online.nl.

**