Vrije Universiteit Amsterdam

"Wat stelt dit voor?"


* Startdatum: 27-09-2011


* Tijd: 13.45


* Locatie: Auditorium


* Titel: What is This? Framing Ghanaian art from the colonial encounter to the present


* Spreker: R. Woets


* Promotor: prof.dr. B. Meyer


* Onderdeel: Faculteit der Sociale Wetenschappen


* Wetenschapsgebied: Sociale wetenschappen


* Evenementtype: Promotie

Rhoda Woets laat zien dat het gebruik van een bepaald repertoire aan `Afrikaanse' kunstvormen, tradities en voorstellingen te herleiden is tot een lange complexe geschiedenis van contact en onderlinge relaties tussen Ghana en het Westen. Zij ontkracht het hardnekkige beeld van Afrika als een geïsoleerd continent dat opereert in de marges van een globaliserende wereld.

De dissertatie van Woets gaat over hedendaagse visuele kunstenaars in Ghana en de manier waarop Ghanese kunst is gedefinieerd door de tijd heen. Woets laat de soms antagonistische posities zien die kunstenaars en anderen innemen in het definiëren van wat Ghanese kunst is of zou moeten zijn. Niet voor niets krijgen kunstenaars in Ghana regelmatig de vraag van collega's of bezoekers `Wat stelt dit voor?!' of `Is dit kunst?!' Uit deze vragen spreekt nog vaak de overtuiging dat het desbetreffende werk `on-Afrikaans' of te `westers' zou zijn.

De centrale vraag van Woets is hoe ideeën en categorieën uit het koloniale en postkoloniale verleden doorwerken in de huidige kunstsetting die wordt gekenmerkt door verdergaande globalisering. Wat zijn de verschillende standpunten die kunstenaars, tussenpersonen en kopers innemen ten aanzien van wat Ghanese kunst is (en niet is), en hoe kunnen we die verklaren?

Tot nu toe hebben antropologen hun blik vooral gericht op de zogenaamde populaire, traditionele of toeristenkunst. Woets sluit aan bij de groeiende belangstelling voor hedendaagse visuele kunst uit Afrika die terug is te vinden in galeries, Biënnales en (in mindere mate) musea voor hedendaagse kunst. De aanwezigheid van Ghanese kunst in mondiale exposities en glossy catalogi zegt echter nog weinig over de artistieke, politieke en sociale settings waarin deze is ontstaan.
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam