Ingezonden persbericht


Leiden, 23 september 2011
Persbericht

Tussen partijen is in geschil... De bestuursrechter als geschilbeslechter

Mr. Dick Allewijn promoveert op 27 september 2011 op de veranderende taakopvatting van de bestuursrechter. De nieuwe taakopvatting van de bestuursrechter zal er vaker toe leiden dat burger en overheid, die in een rechtszaak tegenover elkaar zijn komen te staan, aan herstel van het onderling vertrouwen gaan werken.

Van rechtersproces naar partijenproces
In dit proefschrift wordt de ontwikkeling van de bestuursrechtspraak van rechtersproces naar partijenproces beschreven, en wordt de juridisch-dogmatische achtergrond van deze ontwikkeling uiteengezet. Aan de hand van sociaal-psychologische inzichten over procedurele rechtvaardigheid en over juridisering (de transformatie van een conflict in een geschil) worden de contouren geschetst van een zo eerlijk mogelijk proces bij de bestuursrechter.

De bestuursrechtspraak wordt uitgeoefend door de Sectoren bestuursrecht van de rechtbanken, de belastingkamers van de gerechtshoven, de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, het College van Beroep voor het Bedrijfsleven en de Centrale Raad van Beroep.

Veranderende taakopvatting van de bestuursrechter
De bestuursrechter ziet het traditioneel als zijn taak de rechtmatigheid van overheidsbesluiten te toetsen. Daarmee stelt hij zich op als een juridisch controleur van de overheid. De bestuursrechter bespreekt meestal niet met partijen of zij met zo'n juridische toetsing daadwerkelijk geholpen zijn. In toenemende mate gaat de bestuursrechter dat gesprek wel met partijen aan. Daarbij blijkt dat de klachten van burgers niet per se over de juridische aspecten van besluiten gaan. Veel burgers verliezen het vertrouwen in de overheid als zij het gevoel hebben dat er met twee maten gemeten wordt of dat toezeggingen niet worden nagekomen. Uit verschillende onderzoeken blijkt, dat partijen de procedure bij de bestuursrechter als eerlijker ervaren, als de rechter deze aspecten met hen bespreekt. Veel burgers willen duidelijk maken dat zij een punt hebben, ook al is hun argumentatie juridisch gezien misschien niet goed houdbaar. Ook overheidsorganen ervaren de procedure als eerlijker als zij hun punt hebben kunnen maken.

Noot voor de redactie,