Politie Gelderland-Midden

Regionaal

---

Organisaties in de veiligheidsketen nemen één OPPAS
Publicatiedatum: 27-9-2011 9:50:54

Geweldsconvenant tussen VGGM, politie en Trigion getekend

Arnhem, 26 september 2011 - Ontketende Procesgerichte en Proactieve Samenwerking.
Een mond vol voor wat afgekort OPPAS heet. Een project dat wordt gesteund door het Europees Sociaal fonds (ESF) en moet leiden tot eenduidige afspraken tussen werkgevers in de veiligheidsketen op het vlak van het voorkomen van geweld en agressie en een gezamenlijk nazorgtraject. Dit laatste zowel op het vlak van opsporing en vervolging van de daders alsook psychische en materiële hulpverlening aan de collega. Vandaag is een geweldsconvenant ondertekend waarin deze afspraken worden bezegeld. Een gezamenlijk bejegeningprofiel maakt hier onderdeel van uit.

De ondertekenaars zijn:

- De heer T. Lith, directeur van politie, politie Gelderland-Midden;
- De heer H. Sulman, districtsmanager Trigion van de regio Oost Nederland, en

- De heer Y. Schat, directeur Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden.

Er komt steeds meer druk op organisaties en instellingen met een publieke taak om maatregelen te treffen die recht doen aan goed werkgeverschap voor hun medewerkers. Medewerkers die door de huidige zware omstandigheden steeds vaker in de problemen komen. Bijna alle medewerkers van ambulancediensten worden een of meer keer per jaar uitgescholden, bedreigd, bespuugd, geslagen of geschopt. Bij de politie heeft iets meer dan de helft van alle agenten hiermee te maken. Maar ook particuliere beveiligers, buurtbemiddelaars, verplegend personeel en baliepersoneel van publieke instellingen zijn steeds vaker het slachtoffer van verbaal en fysiek geweld.

In het project OPPAS stellen de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden, de politie Gelderland-Midden, het beveiligingsbedrijf Trigion en het Europees Sociaal fonds (ESF) zich onder andere te weer tegen deze verruwing in de samenleving door vol op ketensamenwerking in te zetten.

Heftige gebeurtenissen
Werkgevers in de veiligheidsketen kunnen veel meer maatregelen nemen om werknemers goed toe te rusten om zich op een goede manier van hun taak te kwijten en hen te ondersteunen na heftige gebeurtenissen en `traumatische ervaringen'. Door het toegenomen aantal incidenten en aangiften wordt een groter beroep gedaan op het incasseringsvermogen en de fysieke weerbaarheid van de medewerkers. Daarnaast wordt ook een groter beroep gedaan op personeel en capaciteit voor het afhandelen en oplossen van deze incidenten. Tegelijkertijd is er sprake van personeelsbezuinigingen in de veiligheidssector. Hierdoor komen medewerkers onder grote werkdruk te staan. De roosterdruk wordt in sommige periodes zelfs als onverantwoord ervaren en overtredingen van de Arbo-wet zijn al voorgekomen. Het is dan ook niet verrassend dat over het algemeen het ziekteverzuim in de afgelopen drie jaar is gestegen in de veiligheidsketen. Het gaat hierbij zowel om kort ziekteverzuim als langdurige uitval wegens fysieke en psychologische schade.

Ketenaanpak
Op dit moment werkt iedere partner binnen de veiligheidsketen veelal volgens een eigen methode van toezichthouding, sturing en terugkoppeling. Iedere ketenpartner redeneert vanuit zijn eigen wettelijke bevoegdheden en beperkingen. De uitdaging in dit project zit hem er vooral in om de versnipperde, individuele aanpak om te vormen naar een ketenaanpak, waarbij wordt uitgegaan van gezamenlijke doelen, een eenduidige regie en een wisselwerking tussen de partners. Door het realiseren van een ketenstructuur kan effectiever gewerkt worden waardoor de veiligheid van de werksituatie toeneemt en de werkdruk en roosterdruk afnemen.

Medewerker centraal
Centraal in dit project staan de medewerkers in de veiligheidsketen. Zij geven zelf aan dat ze meer behoefte hebben aan vaardigheden in het omgaan met gewelddadige en agressieve klanten. Ze willen beter worden geïnformeerd voorafgaand en tijdens hun werkzaamheden en hebben behoefte aan gezamenlijke briefings bij multidisciplinaire acties. Ook geven ze aan behoefte te hebben aan een meer gemeenschappelijk nazorgtraject zowel psychisch als juridisch bij uit de hand gelopen situaties waarbij meerdere partijen uit de veiligheidsketen betrokken zijn geweest. Dit blijkt uit de analyse die is uitgevoerd bij de betrokken projectpartners in het kader van dit project.

OPPAS geeft antwoord
In het convenant dat vandaag (26 september 2011) is getekend, geven de projectpartners kleur en inhoud aan OPPAS. Gezamenlijk optrekken in effectiever toezicht, meer informatie delen en van elkaar leren als het gaat om vaardigheden ter voorkoming van agressie en geweld. De nazorg bij traumatische ervaringen, zowel psychisch als juridisch zal ook eenduidig worden ingericht.



---


---

Forse rekening na winkeldiefstal

Publicatiedatum: 27-9-2011 9:45:39

ARNHEM - Een 25-jarige Arnhemmer kreeg maandag 26 september een forse rekening gepresenteerd nadat hij bij een supermarkt aan de Roggestraat in zijn woonplaats 6 blikjes rum-cola had gestolen. Voor de diefstal kreeg hij een boete van 170. Daarbovenop kreeg hij een schadevergoedingsmaatregel opgelegd van 151 euro, waarmee de totale rekening op 321 euro kwam. Een beveiliger had de Arnhemmer op de diefstal betrapt en droeg hem over aan de politie. (2011111260-pk)

Dubbel gepakt
Winkeldieven in Arnhem betalen, naast een eventuele boete of andere strafmaatregel, een schadevergoeding voor de overlast die zij winkeliers bezorgen. Het Regionaal Platform Criminaliteitsheersing (RPC) Gelderland-Midden is sinds 1 juni 2009 met het project `Winkeldief dubbel gepakt' gestart.



---

Bekeuringen en rijbewijs afgepakt bij verkeerscontroles
Publicatiedatum: 27-9-2011 9:38:52

ARNHEM - Bij verkeerscontroles op vier plaatsen in Arnhem-Zuid heeft de politie maandag 26 september in totaal 36 bekeuringen uitgedeeld. Van een bestuurder werd het rijbewijs ingevorderd omdat hij 143 km/u reed waar maximaal 50 is toegestaan.

Tussen half acht 's ochtends en drie uur 's middags werd gecontroleerd op de Huissensedijk, Burgemeester Matsersingel, Metamorfosenallee en Batavierenweg. Op de Huissensedijk werden 17 bekeuringen uitgedeeld, het merendeel voor opgevoerde brommers (9 keer), gevolgd door de Burgemeester Matsersingel met 11 bekeuringen waarvan 7 voor te hard rijden. Hier werd ook de hardrijder tot stoppen gebracht die met 143 km/u voorbij kwam. Op de Metamorfosenallee werden 5 bonnen uitgedeeld, ook hier de meeste voor het overschrijden van de maximumsnelheid. Op de Batavierenweg werden drie bonnen uitgedeeld.
(2011111149-pk)

Noot voor redacties

eerste bericht: