Regionaal
---
Organisaties in de veiligheidsketen nemen één OPPAS
Publicatiedatum: 27-9-2011 9:50:54
Geweldsconvenant tussen VGGM, politie en Trigion getekend
Arnhem, 26 september 2011 - Ontketende Procesgerichte en Proactieve
Samenwerking.
Een mond vol voor wat afgekort OPPAS heet. Een project dat wordt
gesteund door het Europees Sociaal fonds (ESF) en moet leiden tot
eenduidige afspraken tussen werkgevers in de veiligheidsketen op het
vlak van het voorkomen van geweld en agressie en een gezamenlijk
nazorgtraject. Dit laatste zowel op het vlak van opsporing en
vervolging van de daders alsook psychische en materiële hulpverlening
aan de collega. Vandaag is een geweldsconvenant ondertekend waarin deze
afspraken worden bezegeld. Een gezamenlijk bejegeningprofiel maakt hier
onderdeel van uit.
De ondertekenaars zijn:
- De heer T. Lith, directeur van politie, politie Gelderland-Midden;
- De heer H. Sulman, districtsmanager Trigion van de regio Oost
Nederland, en
- De heer Y. Schat, directeur Veiligheids- en Gezondheidsregio
Gelderland-Midden.
Er komt steeds meer druk op organisaties en instellingen met een
publieke taak om maatregelen te treffen die recht doen aan goed
werkgeverschap voor hun medewerkers. Medewerkers die door de huidige
zware omstandigheden steeds vaker in de problemen komen. Bijna alle
medewerkers van ambulancediensten worden een of meer keer per jaar
uitgescholden, bedreigd, bespuugd, geslagen of geschopt. Bij de politie
heeft iets meer dan de helft van alle agenten hiermee te maken. Maar
ook particuliere beveiligers, buurtbemiddelaars, verplegend personeel
en baliepersoneel van publieke instellingen zijn steeds vaker het
slachtoffer van verbaal en fysiek geweld.
In het project OPPAS stellen de Veiligheids- en Gezondheidsregio
Gelderland-Midden, de politie Gelderland-Midden, het
beveiligingsbedrijf Trigion en het Europees Sociaal fonds (ESF) zich
onder andere te weer tegen deze verruwing in de samenleving door vol op
ketensamenwerking in te zetten.
Heftige gebeurtenissen
Werkgevers in de veiligheidsketen kunnen veel meer maatregelen nemen om
werknemers goed toe te rusten om zich op een goede manier van hun taak
te kwijten en hen te ondersteunen na heftige gebeurtenissen en
`traumatische ervaringen'. Door het toegenomen aantal incidenten en
aangiften wordt een groter beroep gedaan op het incasseringsvermogen en
de fysieke weerbaarheid van de medewerkers. Daarnaast wordt ook een
groter beroep gedaan op personeel en capaciteit voor het afhandelen en
oplossen van deze incidenten. Tegelijkertijd is er sprake van
personeelsbezuinigingen in de veiligheidssector. Hierdoor komen
medewerkers onder grote werkdruk te staan. De roosterdruk wordt in
sommige periodes zelfs als onverantwoord ervaren en overtredingen van
de Arbo-wet zijn al voorgekomen. Het is dan ook niet verrassend dat
over het algemeen het ziekteverzuim in de afgelopen drie jaar is
gestegen in de veiligheidsketen. Het gaat hierbij zowel om kort
ziekteverzuim als langdurige uitval wegens fysieke en psychologische
schade.
Ketenaanpak
Op dit moment werkt iedere partner binnen de veiligheidsketen veelal
volgens een eigen methode van toezichthouding, sturing en
terugkoppeling. Iedere ketenpartner redeneert vanuit zijn eigen
wettelijke bevoegdheden en beperkingen. De uitdaging in dit project zit
hem er vooral in om de versnipperde, individuele aanpak om te vormen
naar een ketenaanpak, waarbij wordt uitgegaan van gezamenlijke doelen,
een eenduidige regie en een wisselwerking tussen de partners. Door het
realiseren van een ketenstructuur kan effectiever gewerkt worden
waardoor de veiligheid van de werksituatie toeneemt en de werkdruk en
roosterdruk afnemen.
Medewerker centraal
Centraal in dit project staan de medewerkers in de veiligheidsketen.
Zij geven zelf aan dat ze meer behoefte hebben aan vaardigheden in het
omgaan met gewelddadige en agressieve klanten. Ze willen beter worden
geïnformeerd voorafgaand en tijdens hun werkzaamheden en hebben
behoefte aan gezamenlijke briefings bij multidisciplinaire acties. Ook
geven ze aan behoefte te hebben aan een meer gemeenschappelijk
nazorgtraject zowel psychisch als juridisch bij uit de hand gelopen
situaties waarbij meerdere partijen uit de veiligheidsketen betrokken
zijn geweest. Dit blijkt uit de analyse die is uitgevoerd bij de
betrokken projectpartners in het kader van dit project.
OPPAS geeft antwoord
In het convenant dat vandaag (26 september 2011) is getekend, geven de
projectpartners kleur en inhoud aan OPPAS. Gezamenlijk optrekken in
effectiever toezicht, meer informatie delen en van elkaar leren als het
gaat om vaardigheden ter voorkoming van agressie en geweld. De nazorg
bij traumatische ervaringen, zowel psychisch als juridisch zal ook
eenduidig worden ingericht.
---
---
Forse rekening na winkeldiefstal
Publicatiedatum: 27-9-2011 9:45:39
ARNHEM - Een 25-jarige Arnhemmer kreeg maandag 26 september een forse
rekening gepresenteerd nadat hij bij een supermarkt aan de Roggestraat
in zijn woonplaats 6 blikjes rum-cola had gestolen. Voor de diefstal
kreeg hij een boete van 170. Daarbovenop kreeg hij een
schadevergoedingsmaatregel opgelegd van 151 euro, waarmee de totale
rekening op 321 euro kwam. Een beveiliger had de Arnhemmer op de
diefstal betrapt en droeg hem over aan de politie.
(2011111260-pk)
Dubbel gepakt
Winkeldieven in Arnhem betalen, naast een eventuele boete of andere
strafmaatregel, een schadevergoeding voor de overlast die zij
winkeliers bezorgen. Het Regionaal Platform Criminaliteitsheersing
(RPC) Gelderland-Midden is sinds 1 juni 2009 met het project
`Winkeldief dubbel gepakt' gestart.
---
Bekeuringen en rijbewijs afgepakt bij verkeerscontroles
Publicatiedatum: 27-9-2011 9:38:52
ARNHEM - Bij verkeerscontroles op vier plaatsen in Arnhem-Zuid heeft de
politie maandag 26 september in totaal 36 bekeuringen uitgedeeld. Van
een bestuurder werd het rijbewijs ingevorderd omdat hij 143 km/u reed
waar maximaal 50 is toegestaan.
Tussen half acht 's ochtends en drie uur 's middags werd gecontroleerd
op de Huissensedijk, Burgemeester Matsersingel, Metamorfosenallee en
Batavierenweg. Op de Huissensedijk werden 17 bekeuringen uitgedeeld,
het merendeel voor opgevoerde brommers (9 keer), gevolgd door de
Burgemeester Matsersingel met 11 bekeuringen waarvan 7 voor te hard
rijden. Hier werd ook de hardrijder tot stoppen gebracht die met 143
km/u voorbij kwam. Op de Metamorfosenallee werden 5 bonnen uitgedeeld,
ook hier de meeste voor het overschrijden van de maximumsnelheid. Op de
Batavierenweg werden drie bonnen uitgedeeld.
(2011111149-pk)
Noot voor redacties
eerste bericht:
Politie Gelderland-Midden