Uitslag onderzoek cultuureducatiebeleid
De aandacht voor cultuureducatie is de laatste jaren met name in het
primair onderwijs toegenomen. Dit blijkt uit een onderzoek dat Bureau
ART begin 2011 uitvoerde in opdracht van de provincie Utrecht. De
resultaten worden onder andere gebruikt voor het bepalen van het nieuwe
cultuureducatiebeleid dat begin 2012 gereed is.
Het onderzoek is uitgevoerd bij alle scholen voor primair en voortgezet
onderwijs in de provincie Utrecht en bij de gemeenten in Utrecht. Het
onderzoek is in grote lijnen een herhaling van het onderzoek naar ons
cultuureducatiebeleid uit 2006, waardoor een vergelijking mogelijk is.
De respons was hoog: meer dan de helft van de scholen en alle 25
gemeenten (exclusief gemeente Utrecht) namen deel aan het onderzoek.
Toename cultuureducatie
Uit het onderzoek blijkt dat, naast de toename van cultuureducatie in
het primair onderwijs, het aantal binnen en buitenschoolse
activiteiten flink is gestegen. Meer dan tweederde van de scholen heeft
een cultuureducatiebeleidsplan, 85 % heeft een interne
cultuurcoördinator en de meeste scholen participeren in lokale
netwerken. Ook in het voortgezet onderwijs heeft de helft van de
scholen een cultuureducatiebeleid opgesteld. De Cultuurkaart (de
opvolger van de CKV-vouchers) vormt een belangrijke financieringsbron
voor individuele maar vooral collectieve culturele activiteiten.
Financiële situatie
Wel blijkt de financiële situatie voor zowel primair als voortgezet
onderwijs fragiel te zijn: als het rijk minder geld voor
cultuureducatie uittrekt, is de kans groot dat bij de scholen het
budget voor cultuureducatie afneemt Veel scholen geven aan de rol van
Kunst Centraal en Landschap Erfgoed Utrecht erg te waarderen en ook in
de toekomst afhankelijk te blijven van het werk van deze instellingen,
onder andere voor het aanbieden van concrete programma's zoals
kunstmenu, cultuurprogramma en erfgoedprogramma's en het faciliteren
van netwerken van scholen.
Concrete programma's
Net als in het onderwijs kan ook bij de gemeenten worden geconstateerd
dat het provinciale beleid vruchten heeft afgeworpen. Het aantal
gemeenten dat over een eigen, schriftelijk vastgelegd beleid voor
cultuureducatie beschikt (meestal als hoofdstuk of paragraaf in de
Cultuurnota) is sinds 2006 sterk toegenomen. Ook leveren de meeste
gemeenten een financiële bijdrage aan cultuureducatie, meestal via de
eigen lokale instelling of via Kunst Centraal. Wel verwachten veel
gemeenten dat de lokale financiële bijdragen aan cultuureducatie de
komende jaren omlaag gaan of (in enkele gevallen) zelfs geheel worden
stopgezet. De gemeenten geven aan te hopen dat de provincie en de
provinciale instituten met hun huidige activiteiten doorgaan, juist ook
omdat scholen behoefte hebben aan concrete programma's en projecten.
Het hele onderzoek, inclusief samenvatting en conclusies, kunt u
nalezen op de website van Bureau Art.
Provincie Utrecht