Provincie Utrecht

Uitslag onderzoek cultuureducatiebeleid

De aandacht voor cultuureducatie is de laatste jaren met name in het primair onderwijs toegenomen. Dit blijkt uit een onderzoek dat Bureau ART begin 2011 uitvoerde in opdracht van de provincie Utrecht. De resultaten worden onder andere gebruikt voor het bepalen van het nieuwe cultuureducatiebeleid dat begin 2012 gereed is.

Het onderzoek is uitgevoerd bij alle scholen voor primair en voortgezet onderwijs in de provincie Utrecht en bij de gemeenten in Utrecht. Het onderzoek is in grote lijnen een herhaling van het onderzoek naar ons cultuureducatiebeleid uit 2006, waardoor een vergelijking mogelijk is. De respons was hoog: meer dan de helft van de scholen en alle 25 gemeenten (exclusief gemeente Utrecht) namen deel aan het onderzoek.

Toename cultuureducatie

Uit het onderzoek blijkt dat, naast de toename van cultuureducatie in het primair onderwijs, het aantal binnen en buitenschoolse activiteiten flink is gestegen. Meer dan tweederde van de scholen heeft een cultuureducatiebeleidsplan, 85 % heeft een interne cultuurcoördinator en de meeste scholen participeren in lokale netwerken. Ook in het voortgezet onderwijs heeft de helft van de scholen een cultuureducatiebeleid opgesteld. De Cultuurkaart (de opvolger van de CKV-vouchers) vormt een belangrijke financieringsbron voor individuele maar vooral collectieve culturele activiteiten.

Financiële situatie

Wel blijkt de financiële situatie voor zowel primair als voortgezet onderwijs fragiel te zijn: als het rijk minder geld voor cultuureducatie uittrekt, is de kans groot dat bij de scholen het budget voor cultuureducatie afneemt Veel scholen geven aan de rol van Kunst Centraal en Landschap Erfgoed Utrecht erg te waarderen en ook in de toekomst afhankelijk te blijven van het werk van deze instellingen, onder andere voor het aanbieden van concrete programma's zoals kunstmenu, cultuurprogramma en erfgoedprogramma's en het faciliteren van netwerken van scholen.

Concrete programma's

Net als in het onderwijs kan ook bij de gemeenten worden geconstateerd dat het provinciale beleid vruchten heeft afgeworpen. Het aantal gemeenten dat over een eigen, schriftelijk vastgelegd beleid voor cultuureducatie beschikt (meestal als hoofdstuk of paragraaf in de Cultuurnota) is sinds 2006 sterk toegenomen. Ook leveren de meeste gemeenten een financiële bijdrage aan cultuureducatie, meestal via de eigen lokale instelling of via Kunst Centraal. Wel verwachten veel gemeenten dat de lokale financiële bijdragen aan cultuureducatie de komende jaren omlaag gaan of (in enkele gevallen) zelfs geheel worden stopgezet. De gemeenten geven aan te hopen dat de provincie en de provinciale instituten met hun huidige activiteiten doorgaan, juist ook omdat scholen behoefte hebben aan concrete programma's en projecten.

Het hele onderzoek, inclusief samenvatting en conclusies, kunt u nalezen op de website van Bureau Art.