Rijksoverheid
Opening Ecomobiel 2011
Toespraak | 27-09-2011
Minister Schultz van Haegen trekt 5 miljoen euro uit om het rijden op
waterstof in Nederland mogelijk te maken. Dat maakte zij bekend tijdens
de beurs voor duurzame mobiliteit Ecomobiel 2011, op 27 september in
Rotterdam. Volgens de minister heeft Nederland alles in huis om het
waterstof-Walhalla van Europa te worden. We hebben in de Botlek een
omvangrijke infrastructuur voor de productie van waterstof en de
transportleidingen liggen al klaar in de bodem. Een probleem is wel het
gebrek aan tankstations. Daaraan wil de minister iets doen.
Dames en heren,
Duurzame mobiliteit is aan het doorbreken.
Vorig jaar waren er ten tijde van Ecomobiel 2010 misschien drie of vier
automerken die zich profileerden met duurzame modellen.
Dit jaar is er geen enkel zichzelf respecterend merk dat géén duurzaam
model in de etalage heeft.
Vorig jaar hadden we zo'n 200 laadpalen voor elektrische voertuigen in
Nederland.
Dit jaar groeien we door naar 5000 laadpunten.
Vorig jaar dachten we bij groene mobiliteit nog vooral aan hybrides en
elektrische auto's.
Dit jaar komen ook andere duurzame voertuigen uit de coulissen.
Auto's op groen gas. En de waterstofauto.
Het zijn inmiddels niet meer de overheid en de wetenschap alleen die
wijzen op de potentie van schone auto's.
De markt pakt het nu zelf op.
En dat is mooi!
Niet langer evangeliseren.
Maar praktiseren.
Een beetje geduld vraagt het wel.
Dat is altijd zo met grote veranderingen.
Ze beginnen klein.
Maar naarmate ze meer `massa' krijgen neemt de snelheid toe.
Elke lawine begint met één kiezel.
En we zijn de `kiezelfase' voorbij.
Inmiddels rijden er meer dan 40.000 hybrides rond in Nederland. Volgend
jaar komen ook de plug-in hybrides de markt op.
En het aantal elektrische auto's verdubbelde het afgelopen jaar tot
bijna 1000. Die groei gaat door.
Dus het `rolt'.
Velen van u hebben geholpen de zaak aan het rollen te brengen. En dat
is een compliment waard.
Als minister van Infrastructuur en Milieu sta ik voor duurzame
mobiliteit.
In al zijn facetten. Want het gaat om veel méér dan schone auto's.
Het begint met een goede infrastructuur; weg, spoor en water.
Een auto die met constante snelheid kan doorrijden is schoner dan een
auto die in de file staat.
Vlotte spoorverbindingen zorgen ervoor dat meer mensen voor de trein
kiezen.
Containerterminals en binnenhavens maken het mogelijk dat we méér
vracht over het water vervoeren. Een bedrijf als Heineken vermindert zo
de CO2-uitstoot van zijn biertransport met een derde.
Daarom blijf ik bouwen aan weg, spoor en vaarwegen.
Vervolgens gaat het om een goede benutting van die infrastructuur.
Als ik lees dat de beladingsgraad van transportmiddelen in ons land
gemiddeld 45% is , dan denk ik dat we nog een flinke slag te maken
hebben.
Trouwens... ook de bezettingsgraad van personenauto's is laag en daalt
zelfs nog. Dat wil zeggen dat we steeds vaker in ons eentje in de auto
zitten. Sommige mensen vinden dat prettig en ik gun iedereen zijn
plezier, maar efficiënt en duurzaam is het natuurlijk niet.
Daarom voer ik het programma Beter Benutten uit, samen met regio's en
bedrijven. Daarmee wil ik de filedruk met minstens 20% verminderen.
Denk aan afspraken met bedrijven over Het Nieuwe Werken, betere
fietsvoorzieningen, nieuwe IT-toepassingen voor persoonlijke, actuele
reisinformatie, etcetera.
Goede infrastructuur die we efficiënt benutten.
Met zo schoon mogelijke vervoermiddelen.
Dat is duurzame mobiliteit.
Die schonere vervoermiddelen zijn hier in vele soorten en maten te
bewonderen.
Ik ben blij dat nu ook rijden op waterstof in de schijnwerpers staat.
Toyota bijvoorbeeld showt hier een concept van een hybride brandstofcel
auto op waterstof.
Zo'n aandrijving levert 60% - 80% minder uitstoot van broeikasgassen
op. En géén fijnstof.
Waterstof biedt unieke kansen voor Nederland.
Sterker nog: Nederland heeft het in zich het waterstof-Walhalla van
Europa te worden.
* Wij hebben in de Botlek de grootste infrastructuur voor de
productie van waterstof van Europa.
* We produceren het bovendien goedkoper dan onze concurrenten.
* De haven van Rotterdam wil gráág meedenken over hoe we het
beschikbare waterstof beter benutten.
* We hebben de transportleidingen al klaar liggen in de bodem.
* In de regio Arnhem worden brandstofcellen gemaakt en wordt
waterstof gemaakt uit biogas.
* In Amsterdam rijden op proef al bussen op waterstof.
Kortom: we hebben een dijk van een startpositie.
En kunnen samen met Duitsland de lead nemen.
Autofabrikanten zeggen dat brandstofcel personenauto's in het eindfase
van ontwikkeling zijn en over drie of vier jaar op de markt komen.
Dat geeft ons wat tijd, maar niet véél.
De beschikbare tijd moeten we goed gebruiken.
Er moet met name iets gebeuren aan het kip-ei probleem van de
tankinfrastructuur.
Ons land heeft nu welgeteld twee tankstations.
Eén in Amsterdam, maar dat is niet publiek toegankelijk.
En één in Arnhem.
Zo komen we niet ver.
We hebben méér vulpunten nodig.
Daarom stel ik 5 miljoen euro beschikbaar voor het faciliteren van
rijden op waterstof. Voor bussen, vrachtauto's en personenauto's.
Ik wil met alle betrokken partijen (aanbieders van waterstof,
pomphouders, autofabrikanten, gemeenten en provincies) afspraken maken.
Zodat we straks ook echt klaar zijn voor de introductie van waterstof.
Daarnaast blijven we de schoonste auto's ook fiscaal aantrekkelijk
maken. Zo geven we de doorbraak daarvan een steun in de rug.
Groene mobiliteit gaat de markt veroveren.
Dit is geen verre-toekomstmuziek meer.
Geen science fiction.
Maar een proces dat onstuitbaar dóórrolt.
Hier op Ecomobiel zijn de nieuwste trends te zien. De beweging is
voelbaar.
Geniet ervan!