Duits-Nederlandse Handelskamer
Online-verkoop in Duitsland is miljardengroeimarkt
Den Haag, 27 september 2011
Nederlandse ondernemingen focussen bij het betreden van de Duitse markt
steeds sterker op online-verkoop. Dit constateert de Nederlands-Duitse
Handelskamer (DNHK), die jaarlijks honderden bedrijven begeleidt bij
hun eerste stappen op de grootste buurmarkt. "Hoewel het inrichten van
een Duitse webshop een betrekkelijk eenvoudige stap lijkt, zien wij
toch regelmatig dat fundamentele verschillen te laat worden opgemerkt",
zegt Johan Spijksma, exportadviseur van de DNHK. Hierdoor worden
volgens de Handelskamer onnodige fouten gemaakt, die tot vertragingen
of zelfs mislukkingen leiden. "Zonder goede voorbereiding moet je niet
in Duitsland van start gaan", aldus Spijksma.
Toch biedt Duitsland volop kansen voor Nederlandse bedrijven op het
gebied van online-verkoop. Alleen al in het tweede kwartaal van dit
jaar bestelden onze oosterburen voor 5,2 miljard euro aan producten bij
webwinkels. De verwachting is dat de markt over heel 2011 goed is voor
een kleine dertig miljard euro, wat volgens de DNHK neerkomt op een
stijging van 15 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Ter
vergelijking: de Nederlandse e-commerce markt groeit dit jaar naar
verwachting met `slechts' 11 procent. De snelst groeiende
productcategorieën in Duitsland zijn textiel, kleding en schoenen.
Daarna volgen media, beeld- en geluidsdragers, elektronica, computers
en randapparatuur, hobby, verzamel- en vrijetijdsartikelen.
"Duitsland is momenteel bezig met een inhaalslag op het gebied van
internetgebruik. Inmiddels zijn 52,7 miljoen personen boven de 14
online. Dat is bijna 65 procent van alle Duitsers", stelt Johan
Spijksma. Ook het gebruik van sociale netwerken als Facebook zit sterk
in de lift. 25 procent van alle Duitsers heeft al een Facebook account.
Nederlandse aanbieders moeten echter wel bedenken dat de e-commerce
markten in beide landen fundamenteel van elkaar verschillen. "Eén van
de zaken waar Nederlandse aanbieders rekening mee moeten houden, is het
feit dat de Duitse consument het liefst ook bij een Duitse webshop
koopt", zegt Andreas Giese van adviesbureau Dexport. Hij adviseert
snelgroeiende bedrijven en bekende merken bij het opzetten en
optimaliseren van hun online marketing voor de Duitse markt. Slechts
zo'n 16 procent van de Duitsers koopt online producten in andere
Europese landen. Het is daarom zinvol om de webshop een Duitse
uitstraling te geven door bij lay-out en vormgeving uit te gaan van
Duitse standaarden. Een ander belangrijk punt zijn de algemene
verkoopvoorwaarden, die aan het Duitse recht moeten voldoen.
"Wie de Duitse markt wil veroveren heeft bovendien een goede lange
termijn strategie nodig. Bij het opbouwen van een nieuw merk in
Duitsland kun je niet over één nacht ijs gaan", aldus Giese. "Voor
groei op de Duitse markt zijn een ijzersterk businessplan, grote
marketinginspanningen en doorlopende verbetering een must."