Duits-Nederlandse Handelskamer

Online-verkoop in Duitsland is miljardengroeimarkt

Den Haag, 27 september 2011

Nederlandse ondernemingen focussen bij het betreden van de Duitse markt steeds sterker op online-verkoop. Dit constateert de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK), die jaarlijks honderden bedrijven begeleidt bij hun eerste stappen op de grootste buurmarkt. "Hoewel het inrichten van een Duitse webshop een betrekkelijk eenvoudige stap lijkt, zien wij toch regelmatig dat fundamentele verschillen te laat worden opgemerkt", zegt Johan Spijksma, exportadviseur van de DNHK. Hierdoor worden volgens de Handelskamer onnodige fouten gemaakt, die tot vertragingen of zelfs mislukkingen leiden. "Zonder goede voorbereiding moet je niet in Duitsland van start gaan", aldus Spijksma.

Toch biedt Duitsland volop kansen voor Nederlandse bedrijven op het gebied van online-verkoop. Alleen al in het tweede kwartaal van dit jaar bestelden onze oosterburen voor 5,2 miljard euro aan producten bij webwinkels. De verwachting is dat de markt over heel 2011 goed is voor een kleine dertig miljard euro, wat volgens de DNHK neerkomt op een stijging van 15 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Ter vergelijking: de Nederlandse e-commerce markt groeit dit jaar naar verwachting met `slechts' 11 procent. De snelst groeiende productcategorieën in Duitsland zijn textiel, kleding en schoenen. Daarna volgen media, beeld- en geluidsdragers, elektronica, computers en randapparatuur, hobby, verzamel- en vrijetijdsartikelen.

"Duitsland is momenteel bezig met een inhaalslag op het gebied van internetgebruik. Inmiddels zijn 52,7 miljoen personen boven de 14 online. Dat is bijna 65 procent van alle Duitsers", stelt Johan Spijksma. Ook het gebruik van sociale netwerken als Facebook zit sterk in de lift. 25 procent van alle Duitsers heeft al een Facebook account.

Nederlandse aanbieders moeten echter wel bedenken dat de e-commerce markten in beide landen fundamenteel van elkaar verschillen. "Eén van de zaken waar Nederlandse aanbieders rekening mee moeten houden, is het feit dat de Duitse consument het liefst ook bij een Duitse webshop koopt", zegt Andreas Giese van adviesbureau Dexport. Hij adviseert snelgroeiende bedrijven en bekende merken bij het opzetten en optimaliseren van hun online marketing voor de Duitse markt. Slechts zo'n 16 procent van de Duitsers koopt online producten in andere Europese landen. Het is daarom zinvol om de webshop een Duitse uitstraling te geven door bij lay-out en vormgeving uit te gaan van Duitse standaarden. Een ander belangrijk punt zijn de algemene verkoopvoorwaarden, die aan het Duitse recht moeten voldoen.

"Wie de Duitse markt wil veroveren heeft bovendien een goede lange termijn strategie nodig. Bij het opbouwen van een nieuw merk in Duitsland kun je niet over één nacht ijs gaan", aldus Giese. "Voor groei op de Duitse markt zijn een ijzersterk businessplan, grote marketinginspanningen en doorlopende verbetering een must."