Persbericht
I/MOB 201109461
Den Haag, dinsdag 27 september 2011
Stormvloedkeringen gemoderniseerd het stormseizoen in
Siemens Mobility vervangt besturing Hartelkering
Siemens Mobility heeft in opdracht van Rijkswaterstaat het
besturingssysteem van de Hartelkering bij Spijkenisse vervangen. Na
uitgebreide werkzaamheden hebben in het afgelopen weekend de laatste
testen plaatsgevonden. Deze testen zijn gecombineerd met de
testsluiting van de Maeslantkering. De testen zijn positief verlopen.
Beide keringen zijn nu weer optimaal toegerust voor het komende
stormseizoen dat officieel op 1 oktober start.
In de afgelopen 15 jaar was het slechts één keer nodig om de schuiven
te laten zakken. Dat doet uiteraard niets af aan de
betrouwbaarheidseisen waaraan de kering moet voldoen; de kering
beschermt vele tienduizenden inwoners tegen overstromingen.
Rijkswaterstaat heeft daarom Siemens Mobility het oude
besturingssysteem type S5 laten vervangen door een
state-of-the-art-versie, type S7 op basis van PCS7. Voor het ontwerp is
middels model based engineering een functiereconstructie van de kering
opgesteld. Om het zekere voor het onzekere te nemen wordt het
besturingssysteem volledig redundant uitgevoerd en wordt het gedrag van
de kering gesimuleerd. Deze processimulatie wordt zowel voor de
testwerkzaamheden als voor de opleiding van de bedieningsmedewerkers
van de kering ingezet.
Het startsein voor de werkzaamheden werd gegeven aan het einde van het
meteorologische stormseizoen, op vrijdag 15 april 2011. Het werk moest
voor 1 oktober 2011, het begin van het nieuwe stormseizoen. De testen
zijn goed verlopen. Projectmanager Traffic Solutions bij Siemens, Rink
Groenveld. De testen waren heel interessant, vertelt hij. We moesten de
hinder echt tot een minimum reduceren. Zo zijn er gemiddeld 2.500
scheepvaartbewegingen per maand onder de Hartelkering. Neem een grote
duwbakcombinatie met ijzererts. Als die bij de kop van Hoek van Holland
moet draaien om een alternatieve route te nemen, komt die in de
problemen.
De Hartelkering in het Hartelkanaal bij Spijkenisse maakt, evenals de
Maeslantkering, deel uit van de Europoortkering, het meest recente
onderdeel van de Deltawerken. De bouw van de Hartelkering liep ongeveer
gelijk met die van de Maeslantkering, van 1991 tot en met 1997. De
kering beschermt een groot deel van Zuid-Holland tegen extreme
hoeveelheden zeewater die bij noodweer vanuit het Europoortgebied
landinwaarts kan stromen.
De Hartelkering bestaat uit twee ellipsvormige schuiven met een
overspanningslengte van 49,3 en 98 meter, die tussen ovale torens
verticaal beweegbaar zijn opgehangen. De zogenaamde kerende hoogte
bedraagt in gesloten toestand drie meter boven NAP.
Siemens