CDA


De Rouwe: Zero tolerance bij drugs in het verkeer dinsdag 27 september 2011

Vanmiddag tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer heeft CDA Tweede Kamerlid Sander de Rouwe de minister van Jusititie aan de tand gevoeld over het bericht dat er duizenden mensen in Nederland stoned achter het stuur stappen. Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV heeft vandaag een onderzoek gepresenteerd dat laat zien dat rijden onder invloed van cannabis in Nederland een kwart hoger ligt dan het europees gemiddelde. Voor amfetaminen gaat het zelfs om twee keer zoveel als het Europees gemiddelde. Volgens Fred Wegman, SWOV-directeur, zijn drugs een probleem in het verkeer ,,waarvan we de omvang nu pas goed zien." Van alcohol wisten we al langer dat het problemen geeft in het verkeer. En gelukkig wordt steeds algemener erkend dat ook drugs in het verkeer levensgevaarlijk zijn. Vooral de combinatie van cannabis met alcohol of andere drugs brengt extra risicoâs met zich mee. Het CDA pleit al heel lang voor deugdelijke testen in het verkeer, inclusief goede wetgeving. Het CDA vindt dat de overheid drugsgebruik in het verkeer keihard aan moet pakken, te beginnen met een zero tolerance aanpak.

In het vragenuur legde De Rouwe het zero tolerance beleid voor aan de minister en vroeg hem of de regering deze visie deelt. De Rouwe: âHet is natuurlijk goed dat de minister drugsgebruik in het verkeer duidelijk veroordeelt. Maar voegt de minister ook de daad bij het woord? Het CDA vindt het teleurstellend dat de minister weigert over te gaan tot zero tolerance beleid in het verkeer. Waarom op andere onderwerpen bijvoorbeeld geweldpleging wel en hier, met jaarlijks minimaal 80 doden niet?

De Rouwe opperde ook het plan om bij ongevallen in het weekend standaard over te gaan op drugscontrole. De Rouwe: âDit doen we nu immers altijd al met alcohol. Juist in het weekend, toont onderzoek aan, is het drugsgebruik hoger. Daarom roep ik de minister op, zeker met dit onderzoek van vandaag, te stoppen met het idee achter minimumwaardes voor drugs. Dit is niet achter de komma vast te stellen, terwijl we het dodelijke resultaat van drugs in het verkeer nu wel kennenâ.