CDA
De Rouwe: Zero tolerance bij drugs in het verkeer
dinsdag 27 september 2011
Vanmiddag tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer heeft CDA Tweede
Kamerlid Sander de Rouwe de minister van Jusititie aan de tand gevoeld
over het bericht dat er duizenden mensen in Nederland stoned achter het
stuur stappen. Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid
SWOV heeft vandaag een onderzoek gepresenteerd dat laat zien dat rijden
onder invloed van cannabis in Nederland een kwart hoger ligt dan het
europees gemiddelde. Voor amfetaminen gaat het zelfs om twee keer
zoveel als het Europees gemiddelde. Volgens Fred Wegman,
SWOV-directeur, zijn drugs een probleem in het verkeer ,,waarvan we de
omvang nu pas goed zien." Van alcohol wisten we al langer dat het
problemen geeft in het verkeer. En gelukkig wordt steeds algemener
erkend dat ook drugs in het verkeer levensgevaarlijk zijn. Vooral de
combinatie van cannabis met alcohol of andere drugs brengt extra
risicoâs met zich mee. Het CDA pleit al heel lang voor deugdelijke
testen in het verkeer, inclusief goede wetgeving. Het CDA vindt dat de
overheid drugsgebruik in het verkeer keihard aan moet pakken, te
beginnen met een zero tolerance aanpak.
In het vragenuur legde De Rouwe het zero tolerance beleid voor aan de
minister en vroeg hem of de regering deze visie deelt. De Rouwe: âHet
is natuurlijk goed dat de minister drugsgebruik in het verkeer
duidelijk veroordeelt. Maar voegt de minister ook de daad bij het
woord? Het CDA vindt het teleurstellend dat de minister weigert over te
gaan tot zero tolerance beleid in het verkeer. Waarom op andere
onderwerpen bijvoorbeeld geweldpleging wel en hier, met jaarlijks
minimaal 80 doden niet?
De Rouwe opperde ook het plan om bij ongevallen in het weekend
standaard over te gaan op drugscontrole. De Rouwe: âDit doen we nu
immers altijd al met alcohol. Juist in het weekend, toont onderzoek
aan, is het drugsgebruik hoger. Daarom roep ik de minister op, zeker
met dit onderzoek van vandaag, te stoppen met het idee achter
minimumwaardes voor drugs. Dit is niet achter de komma vast te stellen,
terwijl we het dodelijke resultaat van drugs in het verkeer nu wel
kennenâ.