eDarling: De voornaam beïnvloedt het succes in online-dating


AMSTERDAM - BERLIJN, 20110927 -- Kan uw voornaam van invloed zijn op het verloop van uw liefdesleven? Jazeker! Het online relatiebemiddelingsbureau eDarling heeft in een studie vastgesteld dat iemands voornaam meespeelt bij het online-datingsucces. De resultaten van het onderzoek duiden erop dat sommige voornamen negatieve associaties oproepen. Dit kan ertoe leiden dat de bezitter van die naam minder succesvol is in de wereld van het online daten. In Hart van Nederland werd gisteren al gerefereerd naar het onderzoek: Sorry Danny, Daan kaapt de dames voor je neus weg!

[Infographic: Hot or Not; Hoe sexy is uw voornaam?] eDarling onderzocht in hoeverre de voornaam een rol speelt bij het online zoeken naar een partner. Voor de selectie van de namen is gebruik gemaakt van een namenonderzoek van Bloothooft & Onland (2011). Zij hebben een lijst samengesteld van de populairste namen die ouders met een verschillend opleidingsniveau tussen 1982 en 2005 aan hun kinderen gaven.

Er is gekozen om de klik-ratio te achterhalen voor de populairste jongens- en meisjesnamen die werden gegeven door ouders die ofwel maximaal 8 jaar, ofwel minstens 18 jaar onderwijs hebben genoten. ‘We hebben de klik-ratio van de gekozen namen met elkaar vergeleken, om meer inzicht te krijgen in de aantrekkingskracht van namen in een online-dating context’, aldus de gepromoveerde psychologe en relatiedeskundige Wiebke Neberich.

Een partnervoorstel van eDarling bestaat uit de voornaam, leeftijd en woonplaats van het geregistreerde lid. De gewenste leeftijd en woonplaats van het partnervoorstel kan worden ingevuld. De ontvanger van het partnervoorstel klikt op basis van deze informatie wel of niet op de voornaam om het persoonlijke profiel te bekijken. De voornaam is de enige variabele waar de ontvanger geen invloed op kan uitoefenen. ‘Aangezien wij in eerste instantie geen nadere informatie krijgen, relateren wij eigenschappen aan een persoon die wij bewust of onbewust met de voornaam in verband brengen. De associaties kunnen bijvoorbeeld gebaseerd zijn op personen met een identieke naam die wij reeds kennen of op wijdverbreide stereotypes, die aan bepaalde namen worden verbonden’, licht psychologe Neberich toe.

Voor het onderzoek werden uit de Nederlandse database van 20.000 leden 26 namen van de lijst onderzocht. Via de website www.eDarling.nl werden 11 vrouwen- en 15 mannennamen op grond van hun klik-ratio met elkaar vergeleken. In de tabel staan de namen genoemd die respectievelijk de meeste en minste kliks kregen.

De namen met de hoogste en de laagste klik-ratio

De resultaten tonen aan dat de voornamen die veelal door ouders met een lager opleidingsniveau werden gegeven, minder geliefd zijn dan de namen die regelmatig door ouders met een hoger opleidingsniveau gegeven zijn. De verschillen zijn niet heel uitgesproken, maar zeker waarneembaar. Mogelijk worden bepaalde namen geassocieerd met een minder hoog scholingsniveau dan wel sociaal-economische status.

‘Het is verbazingwekkend hoe iets schijnbaar banaals als een naam de populariteit bij het online daten kan beïnvloeden. Het is de naam, niet de persoon zelf, aan wie wij een positief of een negatief beeld toeschrijven. Onze studie wil mensen dus ook op stigmatisatie attenderen’, zegt Neberich over de motivatie om de studie uit te voeren.


Over eDarling

eDarling richt zich op singles die op zoek zijn naar een serieuze relatie. De basis van eDarling’s matching-methode ligt in de wetenschappelijke persoonlijkheidstest, bestaande uit ruim 280 vragen. Op basis van de resultaten, demografische gegevens en persoonlijke voorkeuren kan eDarling singles koppelen met het vooruitzicht op een succesvolle relatie. De leden krijgen passende partnervoorstellen en hebben vervolgens de mogelijkheid om de ander stap voor stap te leren kennen. Elk profiel wordt handmatig gecontroleerd, zodat eDarling kwaliteit kan garanderen.

Met meer dan 8 miljoen leden is eDarling het snelst groeiende online datingbureau van Europa. Het bedrijf werd opgericht in Duitsland in 2008 en verspreidde zich binnen enkele jaar naar 10 andere Europese landen. In mei 2010 werd eDarling Nederland en België gelanceerd.

Klik op de infographic voor een vergroting.

Gebruikte literatuur: Bloothooft, Gerrit en David Onland, 'Socioeconomic Determinants of First Names', Names 59 (2011) 24-40.