Ingezonden persbericht


Van gay-op-tv naar de klas

van Geer & Goor tot GTST

Masterclass: Hoe zet u in de klas mediawijsheid in bij relationele en seksuele beeldvorming

Lucas en Edwin, kusscène uit GTST: 'commotie in Nederland', filmpje in Boulevard (februari 2011) Klik hier of klik op bovenstaande foto van GTST

Utrecht, 13 juni 2011: Dagelijks worden wij en dus ook onze leerlingen overspoeld met beelden uit de media. Met het mobiele internet zijn we niet alleen meer ontvangers, maar ook zenders van informatie en leerlingen delen graag met elkaar en de wereld. Hierbij nodigen we uit voor de Masterclass Onderwijs, Mediawijsheid en Homoseksualiteit.

Wat is er in de media te zien aan beelden over homoseksualiteit? Deze beelden en boodschappen beïnvloeden het denken van leerlingen over hetero- en homoseksualiteit. Docenten kunnen leerlingen helpen de betekenis achter beelden en boodschappen te ontdekken en leerlingen zo 'mediawijs' maken.

Op 27 september 2011 organiseren De Kinderconsument en Gay and School (APS) een bijzondere middag waarop we u meenemen langs de bijna eindeloze beeldenstorm: van Geer & Goor, de kusscène in Goede Tijden Slechte Tijden en de boodschappen op YouTube, GeenStijl, Hyves, Facebook en Twitter. Gepresenteerd door Bamber Delver (Kinderconsument) en Anniek Verhagen (Gay and School). Locatie: Amsterdam, OBA. De middag is een, vaak humoristische, zoektocht naar hoe mediaboodschappen tot stand komen én aankomen. Bij onszelf en onze leerlingen. Want de wereld van de nieuwe media is indringend veranderd. Officiële kanalen als GTST of Spangas kunnen dan wel met respect niet-hetero relaties uitbeelden... maar ho e staat het met weblogs en nep Hyves? In de (traditionele) media zijn homomannen zichtbaar aanwezig, hoe komen lesbische vrouwen(stellen) eigenlijk in beeld? U ziet verrassende beelden en teksten. We bieden een methode waarmee u direct in de klas aan de slag kunt en we discussiëren met elkaar hoe het onderwijs of het sociaal-cultureel werk met zulke media kan omgaan.

Alle informatie staat verwerkt in het nieuwste informatieblad van Gay and School dat u deze middag uitgereikt krijgt.

Daarnaast is er op een vrijblijvende manier de gelegenheid om kennis te maken met verscheidene organisaties die zich op verschillende manieren inzetten voor het bespreekbaar maken van seksuele diversiteit in het onderwijs. Om het voor leerlingen gemakkelijker te maken om te gaan met relationele en seksuele verschillen moeten wij ons verdiepen in hun mediawereld waar youtuben via smartphone of iPad het televisiekijken van nu is.

Laat u inspireren op:

27 september 2011

Tijd: 14.00 - 16.30 uur

Plaats: Amsterdam, OBA (5 minuten lopen vanaf het Centraal Station)

Kosten: ¤ 35,- per persoon

U kunt zich vanaf heden inschrijven via www.mediawijsheidwinkel.nl

Bamber Delver, namens De Kinderconsument en Anniek Verhagen namens Gay & School

www.gayandschool.nl / www.kinderconsument.nl

Vragen? Mail: bamber.delver@kinderconsument.nl of bel via 072 888 7 222

Stichting De Kinderconsument, Postbus 360 - 1800 AJ Alkmaar



Ingezonden persbericht