Gemeente Ede

maandag, 3 oktober 2011

1000 studenten bij Onderwijsplein `Future4you'

Op donderdag 6 oktober organiseert de Sapfabriek het Onderwijsplein `Future4you'. Dit onderwijsplein is dé ontmoetingsplek voor scholieren met het beroepsonderwijs en de universiteit en maakt deel uit van het kennisfestival `Food4you'. Onder het thema: `Hoe maak je het? - Food and Technologie' zien scholieren van het vmbo, de havo en het vwo wat Food Valley voor hun carrière kan betekenen. Tijdens het evenement start de campagne `Hoe maak je het?' van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). Deze campagne focust zich op de productie, techniek en marketing van voedingsproducten.

De workshops op de Kenniscampus van Ede worden verzorgd door bedrijven (onder andere Aviko en Deli XL) en onderwijsinstellingen (onder andere Hogeschool Arnhem Nijmegen en Rijn IJssel college). Studenten van acht verschillende onderwijsinstellingen uit meer dan 15 verschillende studierichtingen geven de nieuwe generatie studenten een rondleiding. Een bijzonder element op het Onderwijsplein `Future4you' is de glazen campus. Leden van de Edese jongerenraad sluiten zich de hele dag op in deze glazen ruimte, om na te denken en te praten over de toekomst van jongeren in de regio. Bezoekers van de Kenniscampus kunnen actief met hen meedenken dankzij de inzet van sociale media. Op het Future4you plein kunnen nieuwe studenten kennismaken met 9 opleidingen uit de regio Food Valley op zowel MBO, HBO als universitair niveau.

Raadslunch

Van 12.00 tot 14.00 uur is er een speciale bijeenkomst voor Edese raadsleden op het Future4You Plein, met als thema Food en duurzaamheid. De discussie wordt ingeleid door bureau WING. Dit bureau is bezig met het ontwikkelen van een regionale voedselstrategie voor de Gelderse Vallei en Eemland. De raadsleden krijgen een lunch aangeboden van biologisch geteelde en streekgebonden producten, bereid door Edese kok Christian Weij (Puur-e). Een aantal studenten zal aansluiten bij de bijeenkomst van de gemeenteraad. De raadsleden communiceren tijdens de lunch met de jongeren in de glazen campus via sociale media.