Met z'n allen de Wereld redden

Persbericht van Van Empel Woordwerk B.V.

Amsterdam, 6 oktober 2011. Nederland kan simpel, goedkoop en op natuurlijke wijze voldoen aan z'n verplichtingen in het kader van het Kyoto Protocol om de emissie van met name het broeikasgas CO2 te reduceren. Dure installaties voor het afvangen, transporteren en opslaan van CO2 kunnen worden vermeden, evenals de complexe en fraudegevoelige handel in emissierechten. Dit stellen wetenschappers, ondernemers, bankiers en vermogende particulieren, die zich hebben verenigd in een stichting, de greenSand Foundation.

Het Goede Doel
De Foundation heeft als doel: het bestrijden van het CO2 probleem in de wereld met behulp van greenSand (verpulverd olivijn). De aanpak is pragmatisch. Het 'groene zand' wordt over grote oppervlakten verspreid, zodat het makkelijk CO2 uit de atmosfeer kan binden. Op die manier worden investeerders en donateurs (dat kan iedereen zijn)in de gelegenheid gesteld om een bijdrage te leveren aan een evenwichtig en stabiel klimaat.

De Foundation zamelt fondsen (donaties en investeringen) in, die gebruikt worden voor het aankopen van voorraden olivijn en het wereldwijd uitstrooien daarvan. Binnenkomende donaties worden verder aangewend voor wetenschappelijk onderzoek, educatieve doeleinden en communicatie. Donateurs krijgen een groen certificaat als bewijs dat het geld op deze 'groene' wijze is besteed.

De Foundation is ook een netwerk van gelijkgezinde ondernemers, particulieren, overheden en instellingen. Dat leidt tot allerlei cross-overs, zoals publiek-private partnerships, waarbij overheden en bedrijven samen olivijn inkopen en verwerken in hun eigen product(en) of meenemen in hun dienstverlening. Denk aan de gemeentelijke plantsoenendiensten, openbare werken en tuiniersbedrijven.

N.V.
Om het initiatief tot iets van iedereen (investeerders èn particulieren) te maken en transparant vorm te geven, wordt een Naamloze Vennootschap opgericht die aandelen aan toonder uitgeeft in coupures van 1, 2, 5, 10, 20, 50, 100, 200 en 500 euro. Grote en kleine investeerders kunnen kiezen voor welk rendement zij willen gaan. Die keuze komt tot uiting in de kleur van de aandelen. Blauwe aandelen zijn bedoeld voor risicomijdende sympathisanten. Zij krijgen hun inleg na vijf jaar met rente terug. Als maatstaf voor de te vergoeden rente wordt de marktrente voor vijfjarige termijndeposito's genomen. Roodkleurige aandelen beloven een hoger financieel rendement, maar brengen ook meer risico's met zich mee. In een later stadium worden speciaal voor overheden gele aandelen op de markt gebracht. De gele aandelen staan voor een hoog maatschappelijk rendement (minder CO2 in de atmosfeer, meer werkgelegenheid).

Klimaatverandering afstoppen
'Op deze manier kan iedereen voor elk gewenst bedrag aandelen kopen en zodoende een eigen bijdrage op maat leveren aan het afstoppen van de klimaatverandering,' zegt initiatiefnemer Ed Wijnker van de Olivine Group in Amsterdam. 'De Stichting en de N.V. hebben dezelfde ideële doelstelling,' aldus Wijnker. 'Niettemin hebben we ervoor gekozen om de activiteiten te splitsen in een non-profit deel, de greenSand Foundation, en een profit deel: de greenSand Stock NV. De activiteit van de NV bestaat uit het aanleggen van een toereikende voorraad olivijn van de juiste samenstelling en in de gewenste gradaties. Door de schaalvoordelen van massale winning en transport van olivijn wordt greenSand op termijn leverbaar voor een concurrerende prijs. Dat wil zeggen: concurrerend met vergelijkbare materialen als zand, grint, aarde.

Concrete toepassingen
Voor concrete toepassingen zijn specifieke
werkmaatschappijen opgericht, zoals greenSand Home and Garden en greenSand Civiel. NV en werkmaatschappijen maken, anders dan de Stichting, in principe wèl winst, hetgeen een directe motivatie is voor het bedrijfsleven om in te stappen en te investeren. Dit laat onverlet dat eventuele winst, afhankelijk van de wens van de aandeelhouders, in zijn geheel of gedeeltelijk als donatie naar de Stichting kan worden overgemaakt of worden geherinvesteerd in de NV.

De Olivine Group gaat joint ventures aan met marktpartijen in de grond-, weg- en waterbouw, zoals bijvoorbeeld Van Dijk in Maasland en belangrijke fabrikanten van tuinaarde en potgrond, zoals Bas van Buuren in De Lier (Het Westland). Zie het attachment Cobouw Olivijn.

Strooigoed
Olivijn is een basisch gesteente dat relatief snel met het (zure) CO2 in de atmosfeer reageert. Door olivijn te vergruizen en uit te strooien vergroot je het contactoppervlak. Olivijn wordt gevormd in magma dat rijk aan magnesium is. Het komt op alle continenten in grote hoeveelheden voor. Door in tropische gebieden olivijnmijnen op te starten, het gewonnen olivijn vervolgens te verpoederen en in de omgeving uit te strooien, wordt tevens een bijdrage geleverd aan de werkgelegenheids- en armoede-problematiek in de ontwikkelingslanden. In de warme en vochtige tropen verloopt het verweringsproces van olivijn bovendien het snelst.

Virgin Earth Challenge
Eind oktober maakt de Britse multi-miljardair Richard Branson bekend wie de winnaar is van de Virgin Earth Challenge, die hij persoonlijk uitschreef om de aarde te 'redden'. De winnaar ontvangt een cheque van 25 miljoen euro. De bedenker van het Olivijn-concept, de emeritus hoogleraar geo-chemie Prof.dr. Olaf Schuiling, heeft alle voorselecties overleefd en is daarmee één van de kandidaten voor de eindoverwinning met zijn Olivijn concept. De 79-jarige Schuiling draagt zijn idee voor de redding van de aarde uit tijdens spreekbeurten en in vraaggesprekken met redacteuren van (vak)tijdschriften. Zie bijvoorbeeld het attachment Dakenraad, September 2011.

Entrepreneur
De Noord-Hollandse entrepreneur Eddy Wijnker en zijn compagnon Pieter der Weduwen hebben met een team van wetenschappers, specialisten en ondernemers het basisconcept van Prof. dr. Schuiling vertaald naar concrete processen, producten en diensten. Voor de daadwerkelijke uitvoering gaat de Olivine Group bij voorkeur partnerships aan met bedrijven die goed ingevoerd zijn in de sectoren waarin het greenSand toegepast kan worden.

Voor meer informatie:
http://www.greensand.nl/
http://www.ecolutie.nl/letter-to-sir-richard-branson/ http://www.ecolutie.nl/simple-cheap-co2-solution/

of bel: Eddy Wijnker, tel. +31.6.52.67.65.65

Amsterdam, 6 oktober 2011. Nederland kan simpel, goedkoop en op natuurlijke wijze voldoen aan z'n verplichtingen in het kader van het Kyoto Protocol om de emissie van met name het broeikasgas CO2 te reduceren. Dure installaties voor het afvangen, transporteren en opslaan van CO2 kunnen worden vermeden, evenals de complexe en fraudegevoelige handel in emissierechten. Dit stellen wetenschappers, ondernemers, bankiers en vermogende particulieren, die zich hebben verenigd in een stichting, de greenSand Foundation.

Het Goede Doel
De Foundation heeft als doel: het bestrijden van het CO2 probleem in de wereld met behulp van greenSand (verpulverd olivijn). De aanpak is pragmatisch. Het 'groene zand' wordt over grote oppervlakten verspreid, zodat het makkelijk CO2 uit de atmosfeer kan binden. Op die manier worden investeerders en donateurs (dat kan iedereen zijn)in de gelegenheid gesteld om een bijdrage te leveren aan een evenwichtig en stabiel klimaat.

De Foundation zamelt fondsen (donaties en investeringen) in, die gebruikt worden voor het aankopen van voorraden olivijn en het wereldwijd uitstrooien daarvan. Binnenkomende donaties worden verder aangewend voor wetenschappelijk onderzoek, educatieve doeleinden en communicatie. Donateurs krijgen een groen certificaat als bewijs dat het geld op deze 'groene' wijze is besteed.

De Foundation is ook een netwerk van gelijkgezinde ondernemers, particulieren, overheden en instellingen. Dat leidt tot allerlei cross-overs, zoals publiek-private partnerships, waarbij overheden en bedrijven samen olivijn inkopen en verwerken in hun eigen product(en) of meenemen in hun dienstverlening. Denk aan de gemeentelijke plantsoenendiensten, openbare werken en tuiniersbedrijven.

N.V.
Om het initiatief tot iets van iedereen (investeerders èn particulieren) te maken en transparant vorm te geven, wordt een Naamloze Vennootschap opgericht die aandelen aan toonder uitgeeft in coupures van 1, 2, 5, 10, 20, 50, 100, 200 en 500 euro. Grote en kleine investeerders kunnen kiezen voor welk rendement zij willen gaan. Die keuze komt tot uiting in de kleur van de aandelen. Blauwe aandelen zijn bedoeld voor risicomijdende sympathisanten. Zij krijgen hun inleg na vijf jaar met rente terug. Als maatstaf voor de te vergoeden rente wordt de marktrente voor vijfjarige termijndeposito's genomen. Roodkleurige aandelen beloven een hoger financieel rendement, maar brengen ook meer risico's met zich mee. In een later stadium worden speciaal voor overheden gele aandelen op de markt gebracht. De gele aandelen staan voor een hoog maatschappelijk rendement (minder CO2 in de atmosfeer, meer werkgelegenheid).

Klimaatverandering afstoppen
'Op deze manier kan iedereen voor elk gewenst bedrag aandelen kopen en zodoende een eigen bijdrage op maat leveren aan het afstoppen van de klimaatverandering,' zegt initiatiefnemer Ed Wijnker van de Olivine Group in Amsterdam. 'De Stichting en de N.V. hebben dezelfde ideële doelstelling,' aldus Wijnker. 'Niettemin hebben we ervoor gekozen om de activiteiten te splitsen in een non-profit deel, de greenSand Foundation, en een profit deel: de greenSand Stock NV. De activiteit van de NV bestaat uit het aanleggen van een toereikende voorraad olivijn van de juiste samenstelling en in de gewenste gradaties. Door de schaalvoordelen van massale winning en transport van olivijn wordt greenSand op termijn leverbaar voor een concurrerende prijs. Dat wil zeggen: concurrerend met vergelijkbare materialen als zand, grint, aarde.

Concrete toepassingen
Voor concrete toepassingen zijn specifieke
werkmaatschappijen opgericht, zoals greenSand Home and Garden en greenSand Civiel. NV en werkmaatschappijen maken, anders dan de Stichting, in principe wèl winst, hetgeen een directe motivatie is voor het bedrijfsleven om in te stappen en te investeren. Dit laat onverlet dat eventuele winst, afhankelijk van de wens van de aandeelhouders, in zijn geheel of gedeeltelijk als donatie naar de Stichting kan worden overgemaakt of worden geherinvesteerd in de NV.

De Olivine Group gaat joint ventures aan met marktpartijen in de grond-, weg- en waterbouw, zoals bijvoorbeeld Van Dijk in Maasland en belangrijke fabrikanten van tuinaarde en potgrond, zoals Bas van Buuren in De Lier (Het Westland). Zie het attachment Cobouw Olivijn.

Strooigoed
Olivijn is een basisch gesteente dat relatief snel met het (zure) CO2 in de atmosfeer reageert. Door olivijn te vergruizen en uit te strooien vergroot je het contactoppervlak. Olivijn wordt gevormd in magma dat rijk aan magnesium is. Het komt op alle continenten in grote hoeveelheden voor. Door in tropische gebieden olivijnmijnen op te starten, het gewonnen olivijn vervolgens te verpoederen en in de omgeving uit te strooien, wordt tevens een bijdrage geleverd aan de werkgelegenheids- en armoede-problematiek in de ontwikkelingslanden. In de warme en vochtige tropen verloopt het verweringsproces van olivijn bovendien het snelst.

Virgin Earth Challenge
Eind oktober maakt de Britse multi-miljardair Richard Branson bekend wie de winnaar is van de Virgin Earth Challenge, die hij persoonlijk uitschreef om de aarde te 'redden'. De winnaar ontvangt een cheque van 25 miljoen euro. De bedenker van het Olivijn-concept, de emeritus hoogleraar geo-chemie Prof.dr. Olaf Schuiling, heeft alle voorselecties overleefd en is daarmee één van de kandidaten voor de eindoverwinning met zijn Olivijn concept. De 79-jarige Schuiling draagt zijn idee voor de redding van de aarde uit tijdens spreekbeurten en in vraaggesprekken met redacteuren van (vak)tijdschriften. Zie bijvoorbeeld het attachment Dakenraad, September 2011.

Entrepreneur
De Noord-Hollandse entrepreneur Eddy Wijnker en zijn compagnon Pieter der Weduwen hebben met een team van wetenschappers, specialisten en ondernemers het basisconcept van Prof. dr. Schuiling vertaald naar concrete processen, producten en diensten. Voor de daadwerkelijke uitvoering gaat de Olivine Group bij voorkeur partnerships aan met bedrijven die goed ingevoerd zijn in de sectoren waarin het greenSand toegepast kan worden.

Voor meer informatie:
http://www.greensand.nl/
http://www.ecolutie.nl/letter-to-sir-richard-branson/ http://www.ecolutie.nl/simple-cheap-co2-solution/

of bel: Eddy Wijnker, tel. +31.6.52.67.65.65

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl. Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl

*

Links:
http://www.greensand.nl
Bijlage:
* dakenraad sept 2011pdf
* cobouw olivijnpdf




Razende Robot Reporter