Met z'n allen de Wereld redden
Persbericht van Van Empel Woordwerk B.V.
Amsterdam, 6 oktober 2011. Nederland kan simpel, goedkoop en op
natuurlijke wijze voldoen aan z'n verplichtingen in het kader van het
Kyoto Protocol om de emissie van met name het broeikasgas CO2 te
reduceren. Dure installaties voor het afvangen, transporteren en
opslaan van CO2 kunnen worden vermeden, evenals de complexe en
fraudegevoelige handel in emissierechten. Dit stellen wetenschappers,
ondernemers, bankiers en vermogende particulieren, die zich hebben
verenigd in een stichting, de greenSand Foundation.
Het Goede Doel
De Foundation heeft als doel: het bestrijden van het CO2 probleem in de
wereld met behulp van greenSand (verpulverd olivijn). De aanpak is
pragmatisch. Het 'groene zand' wordt over grote oppervlakten verspreid,
zodat het makkelijk CO2 uit de atmosfeer kan binden. Op die manier
worden investeerders en donateurs (dat kan iedereen zijn)in de
gelegenheid gesteld om een bijdrage te leveren aan een evenwichtig en
stabiel klimaat.
De Foundation zamelt fondsen (donaties en investeringen) in, die
gebruikt worden voor het aankopen van voorraden olivijn en het
wereldwijd uitstrooien daarvan. Binnenkomende donaties worden verder
aangewend voor wetenschappelijk onderzoek, educatieve doeleinden en
communicatie. Donateurs krijgen een groen certificaat als bewijs dat
het geld op deze 'groene' wijze is besteed.
De Foundation is ook een netwerk van gelijkgezinde ondernemers,
particulieren, overheden en instellingen. Dat leidt tot allerlei
cross-overs, zoals publiek-private partnerships, waarbij overheden en
bedrijven samen olivijn inkopen en verwerken in hun eigen product(en)
of meenemen in hun dienstverlening. Denk aan de gemeentelijke
plantsoenendiensten, openbare werken en tuiniersbedrijven.
N.V.
Om het initiatief tot iets van iedereen (investeerders èn
particulieren) te maken en transparant vorm te geven, wordt een
Naamloze Vennootschap opgericht die aandelen aan toonder uitgeeft in
coupures van 1, 2, 5, 10, 20, 50, 100, 200 en 500 euro. Grote en kleine
investeerders kunnen kiezen voor welk rendement zij willen gaan. Die
keuze komt tot uiting in de kleur van de aandelen. Blauwe aandelen zijn
bedoeld voor risicomijdende sympathisanten. Zij krijgen hun inleg na
vijf jaar met rente terug. Als maatstaf voor de te vergoeden rente
wordt de marktrente voor vijfjarige termijndeposito's genomen.
Roodkleurige aandelen beloven een hoger financieel rendement, maar
brengen ook meer risico's met zich mee. In een later stadium worden
speciaal voor overheden gele aandelen op de markt gebracht. De gele
aandelen staan voor een hoog maatschappelijk rendement (minder CO2 in
de atmosfeer, meer werkgelegenheid).
Klimaatverandering afstoppen
'Op deze manier kan iedereen voor elk gewenst bedrag aandelen kopen en
zodoende een eigen bijdrage op maat leveren aan het afstoppen van de
klimaatverandering,' zegt initiatiefnemer Ed Wijnker van de Olivine
Group in Amsterdam. 'De Stichting en de N.V. hebben dezelfde ideële
doelstelling,' aldus Wijnker. 'Niettemin hebben we ervoor gekozen om de
activiteiten te splitsen in een non-profit deel, de greenSand
Foundation, en een profit deel: de greenSand Stock NV.
De activiteit van de NV bestaat uit het aanleggen van een toereikende
voorraad olivijn van de juiste samenstelling en in de gewenste
gradaties. Door de schaalvoordelen van massale winning en transport van
olivijn wordt greenSand op termijn leverbaar voor een concurrerende
prijs. Dat wil zeggen: concurrerend met vergelijkbare materialen als
zand, grint, aarde.
Concrete toepassingen
Voor concrete toepassingen zijn specifieke
werkmaatschappijen opgericht, zoals greenSand Home and Garden en
greenSand Civiel. NV en werkmaatschappijen maken, anders dan de
Stichting, in principe wèl winst, hetgeen een directe motivatie is voor
het bedrijfsleven om in te stappen en te investeren. Dit laat onverlet
dat eventuele winst, afhankelijk van de wens van de aandeelhouders, in
zijn geheel of gedeeltelijk als donatie naar de Stichting kan worden
overgemaakt of worden geherinvesteerd in de NV.
De Olivine Group gaat joint ventures aan met marktpartijen in de
grond-, weg- en waterbouw, zoals bijvoorbeeld Van Dijk in Maasland en
belangrijke fabrikanten van tuinaarde en potgrond, zoals Bas van Buuren
in De Lier (Het Westland). Zie het attachment Cobouw Olivijn.
Strooigoed
Olivijn is een basisch gesteente dat relatief snel met het (zure) CO2
in de atmosfeer reageert. Door olivijn te vergruizen en uit te strooien
vergroot je het contactoppervlak. Olivijn wordt gevormd in magma dat
rijk aan magnesium is. Het komt op alle continenten in grote
hoeveelheden voor. Door in tropische gebieden olivijnmijnen op te
starten, het gewonnen olivijn vervolgens te verpoederen en in de
omgeving uit te strooien, wordt tevens een bijdrage geleverd aan de
werkgelegenheids- en armoede-problematiek in de ontwikkelingslanden. In
de warme en vochtige tropen verloopt het verweringsproces van olivijn
bovendien het snelst.
Virgin Earth Challenge
Eind oktober maakt de Britse multi-miljardair Richard Branson bekend
wie de winnaar is van de Virgin Earth Challenge, die hij persoonlijk
uitschreef om de aarde te 'redden'. De winnaar ontvangt een cheque van
25 miljoen euro. De bedenker van het Olivijn-concept, de emeritus
hoogleraar geo-chemie Prof.dr. Olaf Schuiling, heeft alle voorselecties
overleefd en is daarmee één van de kandidaten voor de eindoverwinning
met zijn Olivijn concept. De 79-jarige Schuiling draagt zijn idee voor
de redding van de aarde uit tijdens spreekbeurten en in vraaggesprekken
met redacteuren van (vak)tijdschriften. Zie bijvoorbeeld het attachment
Dakenraad, September 2011.
Entrepreneur
De Noord-Hollandse entrepreneur Eddy Wijnker en zijn compagnon Pieter
der Weduwen hebben met een team van wetenschappers, specialisten en
ondernemers het basisconcept van Prof. dr. Schuiling vertaald naar
concrete processen, producten en diensten. Voor de daadwerkelijke
uitvoering gaat de Olivine Group bij voorkeur partnerships aan met
bedrijven die goed ingevoerd zijn in de sectoren waarin het greenSand
toegepast kan worden.
Voor meer informatie:
http://www.greensand.nl/
http://www.ecolutie.nl/letter-to-sir-richard-branson/
http://www.ecolutie.nl/simple-cheap-co2-solution/
of bel: Eddy Wijnker, tel. +31.6.52.67.65.65
Amsterdam, 6 oktober 2011. Nederland kan simpel, goedkoop en op
natuurlijke wijze voldoen aan z'n verplichtingen in het kader van het
Kyoto Protocol om de emissie van met name het broeikasgas CO2 te
reduceren. Dure installaties voor het afvangen, transporteren en
opslaan van CO2 kunnen worden vermeden, evenals de complexe en
fraudegevoelige handel in emissierechten. Dit stellen wetenschappers,
ondernemers, bankiers en vermogende particulieren, die zich hebben
verenigd in een stichting, de greenSand Foundation.
Het Goede Doel
De Foundation heeft als doel: het bestrijden van het CO2 probleem in de
wereld met behulp van greenSand (verpulverd olivijn). De aanpak is
pragmatisch. Het 'groene zand' wordt over grote oppervlakten verspreid,
zodat het makkelijk CO2 uit de atmosfeer kan binden. Op die manier
worden investeerders en donateurs (dat kan iedereen zijn)in de
gelegenheid gesteld om een bijdrage te leveren aan een evenwichtig en
stabiel klimaat.
De Foundation zamelt fondsen (donaties en investeringen) in, die
gebruikt worden voor het aankopen van voorraden olivijn en het
wereldwijd uitstrooien daarvan. Binnenkomende donaties worden verder
aangewend voor wetenschappelijk onderzoek, educatieve doeleinden en
communicatie. Donateurs krijgen een groen certificaat als bewijs dat
het geld op deze 'groene' wijze is besteed.
De Foundation is ook een netwerk van gelijkgezinde ondernemers,
particulieren, overheden en instellingen. Dat leidt tot allerlei
cross-overs, zoals publiek-private partnerships, waarbij overheden en
bedrijven samen olivijn inkopen en verwerken in hun eigen product(en)
of meenemen in hun dienstverlening. Denk aan de gemeentelijke
plantsoenendiensten, openbare werken en tuiniersbedrijven.
N.V.
Om het initiatief tot iets van iedereen (investeerders èn
particulieren) te maken en transparant vorm te geven, wordt een
Naamloze Vennootschap opgericht die aandelen aan toonder uitgeeft in
coupures van 1, 2, 5, 10, 20, 50, 100, 200 en 500 euro. Grote en kleine
investeerders kunnen kiezen voor welk rendement zij willen gaan. Die
keuze komt tot uiting in de kleur van de aandelen. Blauwe aandelen zijn
bedoeld voor risicomijdende sympathisanten. Zij krijgen hun inleg na
vijf jaar met rente terug. Als maatstaf voor de te vergoeden rente
wordt de marktrente voor vijfjarige termijndeposito's genomen.
Roodkleurige aandelen beloven een hoger financieel rendement, maar
brengen ook meer risico's met zich mee. In een later stadium worden
speciaal voor overheden gele aandelen op de markt gebracht. De gele
aandelen staan voor een hoog maatschappelijk rendement (minder CO2 in
de atmosfeer, meer werkgelegenheid).
Klimaatverandering afstoppen
'Op deze manier kan iedereen voor elk gewenst bedrag aandelen kopen en
zodoende een eigen bijdrage op maat leveren aan het afstoppen van de
klimaatverandering,' zegt initiatiefnemer Ed Wijnker van de Olivine
Group in Amsterdam. 'De Stichting en de N.V. hebben dezelfde ideële
doelstelling,' aldus Wijnker. 'Niettemin hebben we ervoor gekozen om de
activiteiten te splitsen in een non-profit deel, de greenSand
Foundation, en een profit deel: de greenSand Stock NV.
De activiteit van de NV bestaat uit het aanleggen van een toereikende
voorraad olivijn van de juiste samenstelling en in de gewenste
gradaties. Door de schaalvoordelen van massale winning en transport van
olivijn wordt greenSand op termijn leverbaar voor een concurrerende
prijs. Dat wil zeggen: concurrerend met vergelijkbare materialen als
zand, grint, aarde.
Concrete toepassingen
Voor concrete toepassingen zijn specifieke
werkmaatschappijen opgericht, zoals greenSand Home and Garden en
greenSand Civiel. NV en werkmaatschappijen maken, anders dan de
Stichting, in principe wèl winst, hetgeen een directe motivatie is voor
het bedrijfsleven om in te stappen en te investeren. Dit laat onverlet
dat eventuele winst, afhankelijk van de wens van de aandeelhouders, in
zijn geheel of gedeeltelijk als donatie naar de Stichting kan worden
overgemaakt of worden geherinvesteerd in de NV.
De Olivine Group gaat joint ventures aan met marktpartijen in de
grond-, weg- en waterbouw, zoals bijvoorbeeld Van Dijk in Maasland en
belangrijke fabrikanten van tuinaarde en potgrond, zoals Bas van Buuren
in De Lier (Het Westland). Zie het attachment Cobouw Olivijn.
Strooigoed
Olivijn is een basisch gesteente dat relatief snel met het (zure) CO2
in de atmosfeer reageert. Door olivijn te vergruizen en uit te strooien
vergroot je het contactoppervlak. Olivijn wordt gevormd in magma dat
rijk aan magnesium is. Het komt op alle continenten in grote
hoeveelheden voor. Door in tropische gebieden olivijnmijnen op te
starten, het gewonnen olivijn vervolgens te verpoederen en in de
omgeving uit te strooien, wordt tevens een bijdrage geleverd aan de
werkgelegenheids- en armoede-problematiek in de ontwikkelingslanden. In
de warme en vochtige tropen verloopt het verweringsproces van olivijn
bovendien het snelst.
Virgin Earth Challenge
Eind oktober maakt de Britse multi-miljardair Richard Branson bekend
wie de winnaar is van de Virgin Earth Challenge, die hij persoonlijk
uitschreef om de aarde te 'redden'. De winnaar ontvangt een cheque van
25 miljoen euro. De bedenker van het Olivijn-concept, de emeritus
hoogleraar geo-chemie Prof.dr. Olaf Schuiling, heeft alle voorselecties
overleefd en is daarmee één van de kandidaten voor de eindoverwinning
met zijn Olivijn concept. De 79-jarige Schuiling draagt zijn idee voor
de redding van de aarde uit tijdens spreekbeurten en in vraaggesprekken
met redacteuren van (vak)tijdschriften. Zie bijvoorbeeld het attachment
Dakenraad, September 2011.
Entrepreneur
De Noord-Hollandse entrepreneur Eddy Wijnker en zijn compagnon Pieter
der Weduwen hebben met een team van wetenschappers, specialisten en
ondernemers het basisconcept van Prof. dr. Schuiling vertaald naar
concrete processen, producten en diensten. Voor de daadwerkelijke
uitvoering gaat de Olivine Group bij voorkeur partnerships aan met
bedrijven die goed ingevoerd zijn in de sectoren waarin het greenSand
toegepast kan worden.
Voor meer informatie:
http://www.greensand.nl/
http://www.ecolutie.nl/letter-to-sir-richard-branson/
http://www.ecolutie.nl/simple-cheap-co2-solution/
of bel: Eddy Wijnker, tel. +31.6.52.67.65.65
Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet
(www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
Links:
http://www.greensand.nl
Bijlage:
* dakenraad sept 2011pdf
* cobouw olivijnpdf
Razende Robot Reporter