Ingezonden persbericht


Persbericht

6 oktober 2011

FNLI laat leerlingen kennismaken met leren en werken in de foodindustrie Ede - Vandaag is het officiële startschot gegeven voor de campagne Hoe maak je het. Tijdens het Food4You festival in Ede lanceerde Kees de Gooijer, directeur van stichting Food en Nutrition Delta, de website www.hoemaakjehet.com in het bijzijn van vmbo-, havo- en vwo-leerlingen. Het doel van hoemaakjehet.com is om leerlingen kennis te laten maken met de foodindustrie. De Nederlandse levensmiddelenindustrie kampt met een groeiend tekort aan mbo'ers en hbo'ers die voor een carrière in de levensmiddelenindustrie kiezen. Jongeren zijn veelal onbekend met de mogelijkheden van leren en werken in de levensmiddelenindustrie. Hoe maak je het is een initiatief van een consortium o.l.v. de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) als antwoord op de schaarste aan potentiële werknemers. Het biedt een platform aan alle bedrijven en opleidingen in de levensmiddelenbranche, zodat jongeren een overzichtelijk en concreet beeld krijgen van een mogelijke toekomst in de levensmiddelenindustrie.

Ondank het feit dat jongeren geen duidelijk beeld hebben van carrièremogelijkheden in de levensmiddelenindustrie, zijn ze wel degelijk geïnteresseerd in de sector. Zij zijn vooral nieuwsgierig naar productieprocessen; hoe wordt iets gemaakt? Welke stappen doorloopt een product voordat het in de schappen ligt? www.hoemaakjehet.com maakt deze processen inzichtelijk voor jongeren. Via filmpjes krijgen jongeren een kijkje in de verschillende productieorganisaties. Zij zien hoe een product gemaakt wordt en horen van medewerkers hoe het is om in de industrie werkzaam te zijn. Daarnaast kunnen ze bedrijven en opleidingen in de regio bekijken.

Hoe maak je het is een actie die voortkomt uit de 'Human Capital Roadmap'. Een marsroute die de FNLI samen met Food & Nutrition Delta Innovatieprogramma, Food Valley, HAS Den Bosch, Ministerie van EL&I, Nutri-akt, NVVL (Nederlandse Vereniging voor Voedingsleer en Levensmiddelentechnologie), Platform Bèta Techniek, Unilever, de WUR (Wageningen Universiteit en Researchcentrum), Aequor en de SOL (Stichting Opleidingen Levensmiddelenindustrie) in kaart heeft gebracht voor het behoud van een goed opgeleid en volwaardig personeelsbestand.


- Einde Bericht -
Volg FNLI ook op twitter

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Jelka de Roos, Communicatiemanager FNLI,

T: 070-336 51 50 of M: 06-21298720, e-mail: jderoos@fnli.nl

De FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie) is dé koepelorganisatie van en voor bedrijven en branches in de Nederlandse levensmiddelen industrie. De FNLI is het platform van en voor de levensmiddelenindustrie, zowel spreekbuis voor bedrijven en branches als aanspreekpunt voor overheid, politiek, handelspartners, NGO's en media. De FNLI is een proactieve pleitbezorger voor de levensmiddelenindustrie, een van de grootste industrietakken van Nederland. De FNLI is lid van de CIAA, de Europese koepelorganisatie van voedingsmiddelenproducenten.


---- --