Methode 'Ik leer anders' leert kinderen lezen, spellen, schrijven


Dronten, 20111006 -- Lezen, spellen, schrijven: de meeste kinderen leren het zonder problemen. Maar voor de kinderen die last hebben van dyslexie, automatiseringsproblemen of in beelden denken is het allemaal niet zo vanzelfsprekend. Ondanks hun intelligentie raken kinderen op het gebied van lezen, schrijven en spelling achterop.

Met de methode 'Ik leer anders' leert het kind een techniek om een zich onbekend woord eigen te maken. Deze techniek werkt ook voor spellen, automatiseren, tafels opzeggen en klok kijken. Ze plaatsen het woord als een plaatje in hun hoofd. Bij Wijspunt kan je die techniek in 4 sessies van een uur leren. Het is geen wondermiddel maar een andere vorm van leren.

Beelddenkers

Bij ca. 5 procent van de kinderen komt dyslexie voor. De schoolperiode is dan vaak een lijdensweg voor het kind. Het duurt vaak een lange tijd voordat er dyslexie is vastgesteld. Al die tijd heeft het kind moeite om bij te blijven op school. Vaker kan hij het niveau simpelweg niet aan en raakt, vaak ver, achterop. Deze kinderen lezen de woorden verkeerd, draaien letters om en slaan woorden over die geen beeld in hun hoofd vormen. Dat komt vooral voor wanneer de kinderen snel moeten lezen. Ze herkennen de woorden niet, het zijn voor hen lege woorden. Daardoor kan het voorkomen dat kinderen met dyslexie het woord 'vermenigvuldigen" wel kunnen lezen, maar het kleine woordje "het" niet. Deze kinderen zijn beelddenkers. Zij zijn visueel ingesteld. Dit botst met de huidige leermethodes, die vooral auditief zijn ingesteld.

Wijspunt geeft ook workshops op scholen voor leerkrachten en IB-ers.

Informatie: info@wijspunt.nl en www.wijspunt.nl.





wijspunt