Ingezonden persbericht


Persbericht

Maritiem cluster vestigt laatste hoop op Tweede Kamer in zwaveldiscussie

Een vijftal grote belangenbehartigers uit de maritieme sector roepen de Tweede Kamer in een brief op het kabinet te vragen in Europa uitstel te regelen van de invoering van strenge normen voor de uitstoot van zwavel door zeeschepen. Verladersorganisatie EVO, de reders vereniging KVNR, belangenbehartigers van Rotterdamse- en Amsterdamse bedrijven Deltalinqs en ORAM en de expediteursvereniging FENEX menen dat effectuering van de uitstoot norm van 0,1% in 2015 veel te vroeg komt. Volgens de organisaties leidt de maatregel tot een verslechterde concurrentie positie van het Nederlandse bedrijfsleven, grote financiële problemen voor de Nederlandse kustvaart en dat zonder het milieu echt te helpen.

Onze grote zorg is al lang bekend bij de Tweede Kamer en minister Schulz, aldus de organisaties. Maar tot nu toe houdt de minister de boot af door te wijzen op procedurele obstakels die volgens haar uitstel van invoering van de maatregel politiek moeilijk maken. Het onderwerp is door de Kamer besproken met Staatssecretaris Atsma die Nederland op dit dossier vertegenwoordigen zal in de Europese Raad. De organisaties hopen dat de Kamer de staatssecretaris maant zich tijdens de vergadering van de Europese Raad aan te sluiten bij Zweden en Finland, die ook pleiten voor uistel van de regeling tot 2020.

Het bedrijfsleven luidt al enige maanden de noodklok over de economische schade die de aangescherpte zwavelnorm zal gaan hebben. De kostprijs van laagzwavelhoudende brandstof geschikt voor de scheepvaart ligt 60% hoger dan de kostprijs van stookolie. Hierdoor stijgt de prijs van vervoer over zee enorm wat bedrijven ertoe aanzet weer meer over de weg en het spoor te gaan vervoeren. Dit, samen met de extra CO2 uitstoot die vrijkomt bij het raffineren van de schone olie, maakt dat ook het milieu geen baat heeft bij de regel.

Donderdag 6 oktober 2011




Ingezonden persbericht