Nederlandse Spoorwegen

Utrecht, 06 oktober 2011

Laatste gemoderniseerde intercity rijdt werkplaats uit

Alle intercity's van het type ICM zijn nu: gemoderniseerd met nieuwe uitstraling, comfortabele stoelen, nieuwe kleuren & kunst zuiniger en duurzamer gemaakt door betere isolatie allemaal voorzien van airco, draadloos internet en actuele reisinformatie

Utrecht, 06 oktober 2011 ­ Vandaag rijdt de laatste gemoderniseerde intercity van het type ICM de vestiging van NedTrain in Haarlem uit. Al deze treinen zijn de afgelopen zes jaar zuiniger en duurzamer gemaakt, technisch gereviseerd en geheel gemoderniseerd. Ze zijn daarnaast voor een comfortabele reis allemaal standaard voorzien van airco, draadloos internet en actuele reisinformatie over aankomsttijden en overstapmogelijkheden. Opvallend is verder het gebruik van kunst in de trein. De eerste ICM treinstellen reden sinds 1983. Alle 137 treinstellen (461 rijtuigen) zijn nu gemoderniseerd. Een operatie van in totaal 350 mln. euro die van design tot en met productie door NedTrain is gerealiseerd in samenwerking met NS Reizigers. Ingrid Thijssen, de directievoorzitter van NS Reizigers nam, als opdrachtgever, de gemoderniseerde trein vandaag officieel in ontvangst uit handen van NedTrain directeur Haarlem Mark Lohmeijer. ,Door deze modernisering verhogen we het comfort voor onze klant en. Tegelijk konden we de treinen zuiniger maken en zorgen voor standaard voorzieningen als draadloos internet, aldus Ingrid Thijssen. Geschiedenis De intercity's van het type ICM die nu zijn gemoderniseerd waren bij veel mensen bekend onder de bijnaam `Koploper'. Deze naam verwijst naar de traditionele doorloopkop die was bedoeld om door te lopen van het ene naar het volgende treinstel. Bij de modernisering is deze doorloop komen te vervallen, omdat er weinig gebruik van werd gemaakt en om onderhoud te vergemakkelijken en vertragingen bij het koppelen te voorkomen. Een exemplaar van het doorloopsysteem is opgenomen in de collectie van het Spoorwegmuseum. De gemoderniseerde treinen worden nu aangeduid met de afkorting ICMm, wat staat voor Intercity Materieel Modern. De eerste ICM werd op 14 februari 1983 geleverd. De ICM werd gebouwd door de firma Talbot in Aken. De ICM rijdt met een maximale snelheid van 140 km/uur en verbindt de steden in het Noorden en Oosten met de Randstad. M odernisering volgens nieuw proces; elke zes dagen een treinstel Bij de modernisering van de ICM's is een nieuwe werkwijze gevolgd die vergelijkbaar is met de auto-industrie. Hierdoor konden de doorlooptijd van een dergelijke modernisering worden verkort. Zo vond de productie plaats in een lijnopstelling, waarbij de losse rijtuigen tijdens het productieproces werden verplaatst langs gespecialiseerde teams. De positieve ervaringen met deze nieuwe aanpak worden weer gebruikt bij volgende projecten die op stapel staan, zoals de ombouw van de stoptreindubbeldekkers tot intercity-materieel. De afgelopen periode werd elke zes dagen een gemoderniseerd treinstel afgeleverd. De moderniseringen op een rij Door de modernisering wordt de reis aangenamer, is er meer comfort en zijn de treinen zuiniger. De treinen zijn bijvoorbeeld beter geïsoleerd, wat zorgt voor energiebesparing. Verder zijn de stoelen vernieuwd, is de kleurstelling veranderd, is kunst in de vorm van bloemen en natuurlijke materialen aangebracht op de wanden en zijn de glazen wanden en deuren voorzien van poëzie. Ook zit er nu standaard airconditioning in de trein en zijn de toiletten fris modern en beter toegankelijk geworden (inclusief bioreactor aan boord). Zo bevatten alle treinstellen nu een rolstoel toegankelijk toilet. De ICMm is nu standaard voorzien van draadloos internet en biedt via schermen de meest actuele reisinformatie om bijvoorbeeld te kunnen overstappen. De ICMm is door de renovatie klaar voor de volgende levensfase van 18 jaar.