Ingezonden persbericht


Persbericht

6 oktober 2011

Verkade Merk van Het Jaar 2011

Rijswijk- Opnieuw is Verkade door de Nederlandse supermarktklant verkozen tot Merk van het Jaar. Dit maakte de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) vandaag, 6 oktober, bekend tijdens de award-uitreiking op de FNLI Jaarbijeenkomst in Utrecht. De award is toegekend aan het merk met de grootste merkkracht in de levensmiddelensector.

Uit handen van FNLI-voorzitter Freek Rijna ontving Verkade, onderdeel van Koninklijke Verkade, voor maar liefst de derde keer de 'FNLI Merk van het Jaar Award'. In 2008 en 2010 werd Verkade ook verkozen tot Merk van het Jaar. De Award beloont het krachtigste levensmiddelenmerk van het jaar.

De Award is in het leven geroepen door de FNLI in samenwerking met EFMI Business School in Leusden, onderzoeksbureau GfK Panel Services Benelux in Dongen en in samenwerking met Foodmagazine, om de waardering van de Nederlandse supermarktklant direct tot uitdrukking te brengen. De merken zijn via een uitgebreid consumentenonderzoek beoordeeld op hun kwaliteit, innovativiteit en expressiviteit.

De 'FNLI Merk van het Jaar Award' is dit jaar voor de vijfde keer uitgereikt. De winnaar is het merk dat absoluut de hoogste score voor gemeten merkkracht heeft behaald. Naast Verkade vielen er nog meer merken in de prijzen. Zo hebben Bolletje en Douwe Egberts een eervolle vermelding gekregen voor respectievelijk de tweede en derde plaats. De volgende merken hebben het hoogst gescoord in zeven verschillende subcategorieën:


1. Categorie alcoholische dranken: Grolsch


2. Categorie non-alcoholische dranken (exclusief zuivel): Douwe Egberts
3. Categorie zoetwaren, snacks, ontbijtproducten, brood en banket: Verkade
4. Categorie kruidenierswaren overig: Unox
5. Categorie zuivel, kaas en geelvetten: Campina
6. Categorie vers, salades, diepvries en verpakte groenten: Hak
7. Categorie persoonlijke verzorging en schoonmaak: Gillette

De winnaars hebben een bronzen beeldje ontvangen dat de betekenis van een merk symboliseert en dat uitdrukking geeft aan het vermogen een eigen en herkenbaar stempel op de markt te kunnen drukken.

Nieuw dit jaar was de categorie 'Meest Maatschappelijke bijdrage'. Dit is de award voor het merk dat in de ogen van supermarktklanten het hoogst scoort op de mate waarin het een bijdrage levert aan de maatschappij. Het merk Bio+ van Stichting Merkartikel Bio+ ontving deze speciale award.

Op de website www.merkvanhetjaar2011.nl is een nadere toelichting te vinden op het onderzoek en de belangrijkste uitkomsten.

-Einde bericht-