Meer regelgeving niet oplossing voor overlast met brom- of snorfietsen
Persbericht van Rai Vereniging
Deze week wordt er gestemd over een aantal moties die vragen om
aanpassing van de wetgeving voor brom- en snorfietsen. RAI Vereniging
afdeling Gemotoriseerde Tweewielers (GT) verbaast zich als
belangenbehartiger van de fabrikanten en importeurs van deze voertuigen
over de voorgestelde aanpassingen, waaronder proeven waarbij de
snorfiets naar de rijbaan wordt verbannen.
Volgens RAI Vereniging afdeling GT zal dit niet bijdragen aan grotere
verkeersveiligheid. Meer regels zijn niet de oplossing om de overlast
van een kleine groep opgevoerde brom- en snorfietsen aan te pakken. RAI
Vereniging afdeling GT verwacht van de Tweede Kamer inzet voor de
handhaving van de bestaande verkeersregels.
Gevoelens van verkeersonveiligheid tussen brom- snor- en reguliere
fietsen komen vooral voort uit verschillen in snelheid. Daarom is de
staande wetgeving zo dat bromfietsen (die maximaal 45 kilometer per uur
mogen rijden) binnen de bebouwde kom een andere plaats op de weg hebben
dan fietsers, namelijk op de rijbaan. Buiten de bebouwde kom moeten
bromfietsen wel op het fietspad. Auto's rijden hier immers veel harder.
Voor snorfietsen geldt dat zij geen helmplicht hebben, dat zij maximaal
25 kilometer per uur mogen rijden en altijd op het fietspad moeten
rijden. Niet iedereen houdt zich hieraan, waardoor verkeersonveilige
situaties ontstaan. Dit komt dan niet door ontoereikende wetgeving,
maar door overtreding van bestaande wetgeving. De oplossing is dan niet
de regels aanpassen, maar simpelweg handhaven.
De secretaris van afdeling Gemotoriseerde Tweewielers, Gemma Warmerdam,
zegt hierover:"Er wordt steeds gesproken over de term
'scooteroverlast', welke niet klopt. De ervaren onveiligheid komt niet
voort uit het voertuig, maar uit het overtreden van de regels. Nieuwe
regels zijn daarom geen oplossing, de bestaande regels moeten
gehandhaafd worden. De politie zal dan wel de beschikking moeten
krijgen over apparatuur die nauwkeurig kan meten. Daar kan de Tweede
Kamer wellicht nog een bijdrage leveren. Daarmee is de
verkeersveiligheid meer gediend dan met moties ter ondersteuning van
proeven waarbij snorfietsen een helmplicht krijgen en vervolgens tussen
de auto's op de rijbaan moeten rijden terwijl zij veel langzamer gaan.
De huidige wetgeving is zorgvuldig tot stand gekomen, laten we die
naleven alvorens we andere initiatieven gaan ontplooien."
*
Links:
http://www.raivereniging.nl
Razende Robot Reporter