Commissariaat voor de Media

14 oktober 2011

Registratieplicht voor videodiensten op aanvraag

Vanaf 1 november 2011 zijn de beleidsregels van kracht die nader invullen wanneer er sprake is van 'commerciële mediadiensten op aanvraag', ofwel videodiensten op aanvraag, die onder het toezicht vallen van het Commissariaat voor de Media. Deze videodiensten dienen zich te registreren bij het Commissariaat.

Waarom?
De beleidsregels geven een uitwerking van de criteria die samen bepalen of een commerciële mediadienst op aanvraag onder de werking valt van de Mediawet 2008. Die wet bepaalt namelijk dat niet alleen reguliere omroepdiensten (via kabel, ether, satelliet), maar ook soortgelijke diensten en diensten op aanvraag die op een andere wijze worden verspreid (internet, mobiele telefoon) in bepaalde mate dienen te worden gereguleerd. Zo ontstaat er een gelijk speelveld tussen aanbieders die vergelijkbare diensten via verschillende platforms aanbieden. Tegelijk kunnen gebruikers van alle platforms rekenen op een bepaald niveau van bescherming op basis van de Mediawet. Voor jongeren schadelijke content (volgens de Kijkwijzer-classificatie) is bij videodiensten op aanvraag diensten toegestaan, maar ernstig schadelijke content moet worden afgeschermd. Het Commissariaat ziet hierop toe. Sluikreclame is in alle gevallen verboden. Productplaatsing (het tegen betaling opnemen van een product in een programma) is toegestaan in films, series, sportprogramma's en lichte amusementprogramma's.

Voor welke diensten?
De nieuwe beleidsregels gelden voor diensten als wordt voldaan aan de volgende vijf criteria (cumulatief):

* De video's worden aangeboden via een catalogus.
* Het aanbieden van video's is het hoofddoel van de dienst.
* De keuze van de video's en de organisatie ervan (de selectie van het aanbod in de catalogus en de wijze van presentatie) valt onder de redactionele verantwoordelijkheid van de aanbieder van de dienst.

* De dienst heeft een massamediaal karakter: richt zich op het algemene publiek of delen daarvan.

* De dienst is als een economische dienst te beschouwen.

Voorbeelden van dergelijke diensten zijn aanbieders van online videotheken, uitzendinggemistdiensten en sommige nieuwssites met een zelfstandig videodeel dat niet primair dient ter ondersteuning van het geschreven nieuws.

Uit onderzoek is gebleken dat er heel veel websites met enig video-aanbod zijn, maar dat slechts een klein deel aan deze criteria voldoet en daarmee registratieplichtig is.

Hoe?
Voor aanbieders van videodiensten die aan de bovenstaande vijf criteria voldoen, geldt een registratieplicht: zij dienen zich binnen twee weken na aanvang via de website van het Commissariaat aan te melden. Ook reeds bestaande aanbieders dienen zich aan te melden. Van de betreffende videodiensten wordt op basis van de Mediawet 2008 met name verwacht dat zij in hun video's commercie en redactionele inhoud duidelijk van elkaar scheiden. Ook mogen nieuws, actualiteiten en politieke informatie niet worden gesponsord. Aanbieders die zich niet bij het Commissariaat laten registreren, riskeren een boete. Het Commissariaat richt op zijn website een openbaar register in met alle diensten die na toetsing van de aanmelding formeel zijn aangemerkt als commerciële mediadienst op aanvraag.

Toezichtkosten
Media-instellingen die commerciële mediadiensten op aanvraag verzorgen zullen jaarlijks voor elke mediadienst een vast bedrag verschuldigd zijn aan het Commissariaat voor de Media. De hoogte van dit bedrag wordt nog nader vastgesteld door de minister van OCW.

Reclameboodschappen
Aanbieders met reclameboodschappen binnen hun video's dienen zich aan te melden bij de Stichting Reclame Code.