Gemeente Hardenberg


* Vacatures

* Collegebesluiten

Colleges vragen gemeenteraden in te stemmen met samenvoeging ambtelijke organisaties

13 oktober 2011

De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Ommen en Hardenberg hebben het plan van aanpak voor de samenvoeging van de ambtelijke organisaties van beide gemeenten vastgesteld. Het plan van aanpak wordt nu ter instemming aan de gemeenteraden voorgelegd.

In het plan van aanpak is beschreven hoe de nieuwe ambtelijke organisatie eruit gaat zien en hoe deze organisatie gaat werken. Het plan van aanpak gaat ook in op de opgaven waar beide gemeenten voor staan, waarbij veel aandacht is voor het verder verbeteren van de dienstverlening aan de inwoners en ondernemers.

Gemeenteraden aan zet
De beide colleges van burgemeester en wethouders hebben ingestemd met het plan van aanpak en leggen dit nu ter instemming voor aan de gemeenteraden van Ommen en Hardenberg. De gemeenteraden bespreken het voorstel eerst in de commissievergadering of oriënterende ronde en nemen dan naar verwachting op 15 november (Hardenberg) en 17 november (Ommen) een besluit. Als beide gemeenteraden instemmen, worden de ambtelijke organisaties van Ommen en Hardenberg in de eerste helft van 2012 daadwerkelijk samengevoegd. Het streven is dat de nieuwe ambtelijke organisatie op 1 juli 2012 aan de slag kan.

Twee gemeenten, één organisatie
Na de samenvoeging blijven beide gemeenten zelfstandig met een eigen gemeenteraad, een eigen college, een herkenbare eigen dienstverlening en eigen beleid waarvoor beide gemeenten volledig zelf verantwoordelijk zijn. De samengevoegde ambtelijke organisatie werkt dus voor twee gemeenten en twee gemeentebesturen. De belangrijkste doelstelling van de samenwerking is het verbeteren van de kwaliteit van onder andere dienstverlening en het verhogen van de efficiency van de ambtelijke organisatie.