Eerste overtreding gedragscode voorgelegd aan Codecommissie

Persbericht van OSB

Voor de eerste keer sinds de ondertekening van de Gedragscode Schoonmaakbranche is door een lidbedrijf van de Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB) een overtreding voorgelegd aan de Codecommissie. Het gaat om een aanbesteding van de Gemeente Cromstrijen, waarbij de laagste prijs als enige gunningscriterium wordt gehanteerd. Dit is in strijd met de gedragscode. Zoals afgesproken met alle ondertekenaars van de code wordt bij een dergelijke overtreding deze voorgelegd aan de Codecommissie.

Hans Simons, voorzitter OSB: "De gedragscode vormt de basis voor een sterke en aantrekkelijke schoonmaakbranche. Opdrachtgevers, schoonmaakbedrijven en schoonmakers zijn samen verantwoordelijk voor het naleven van deze unieke gedragscode. Er is geen weg terug. OSB neemt de code zeer serieus en wij doen er alles aan om alle partijen te stimuleren zich hiernaar te gedragen. Dat doen we op een open, eerlijke en transparante manier. Daar hoort ook bij dat we benoemen als iets niet volgens onze afgesproken gedragscode verloopt. We hopen natuurlijk dat dit zo min mogelijk nodig zal zijn".

Stimuleren naleving

Een code is wat een code doet. Daarom is de naleving van de gedragscode essentieel. Wanneer bij OSB overtredingen worden gemeld, worden deze direct onderzocht. Mocht er sprake zijn van een overtreding, probeert OSB in eerste instantie via dialoog betrokken partijen te stimuleren om volgens de gedragscode te werken. Lukt dit niet dan is de afspraak met alle partijen die de gedragscode hebben ondertekend, dat de zaak wordt voorgelegd aan de Codecommissie. Deze zal dan de zaak onderzoeken en actie ondernemen. Overigens spreekt OSB ook de eigen leden aan zich te houden aan de gemaakte afspraken.

Goede start invoering

Op 25 mei ondertekenden zowel werkgevers, vakbonden, opdrachtgevers als overheid de unieke Gedragscode Schoonmaakbranche. In de code is vastgelegd dat betrokken partijen bij aanbesteding niet alleen kijken naar de prijs, maar dat ook kwaliteit van de uitvoering van schoonmaakwerk en arbeidsomstandigheden moeten worden meegewogen. OSB is vanaf juli gestart met een intensieve communicatiecampagne om de gedragscode onder de aandacht te brengen en alle betrokken partijen ertoe te bewegen volgens de gedragscode te werken. Hierbij is ondermeer gebruik gemaakt van een radio en printcampagne in nationale media en intensieve communicatieactiviteiten. Uit de eerste reacties is gebleken dat de bekendheid met de gedragscode hoog is binnen de eigen branche, maar ook daarbuiten.

Links:
http://www.osb.nl



Razende Robot Reporter