Gemeenten te weinig aandacht voor warenmarkt

Persbericht van Hoofdbedrijfschap Detailhandel

De warenmarkt vervult een belangrijk rol voor de Nederlandse consument. Gemeenten doen er dan ook goed aan de warenmarkt een duidelijke rol te geven in het lokale detailhandelsbeleid, dat stellen de Centrale Vereniging Ambulante Handel (CVAH) en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) naar aanleiding van het rapport 'Structuur in de markt'. In dit rapport wordt voor het eerst sinds enkele jaren weer een goed (cijfermatig) beeld gegeven van de ontwikkelingen in de ambulante handel.

In totaal zijn er in Nederland ruim 18.000 ondernemingen economisch actief in de ambulante handel (naast de 108.000 winkels en de ca. 16.000 webwinkels/ postorderbedrijven).

Omzet 2,6 miljard
De totale omzet van de ambulante handel wordt op basis van de enqu(ee)teresultaten becijferd op euro 2,6 miljard per jaar, waarvan euro 1,8 miljard aan food. Daarmee is de ambulante handel goed voor een kleine drie procent van de totale detailhandelsomzet. De omzetontwikkeling van ondernemingen in de ambulante handel loopt, zo blijkt uit het onderzoek, gelijk aan de omzetontwikkeling bij winkels. Het beeld dat het slechter zou gaan op de warenmarkt is dus niet juist, concluderen CVAH en HBD.

Verscheidenheid antwoord op lokale behoefte
De ambulante handel kenmerkt zich door een grote verscheidenheid. Zo zijn er ondernemers die alleen op de markt staan en ondernemers die de markt combineren met andere vormen van (ambulante) detailhandel of met betaalde activiteiten buiten de detailhandel. Twee derde van de ambulante ondernemers gebruikt slechts een verkoopvorm: op de markt, op een standplaats, braderieën of door venten. Door de mogelijkheden van variabele tijdsbesteding is de ambulante handel ook een goede broedplaats voor startende ondernemers.
De diversiteit van de branche maakt dat ieder markt weer anders is. Markt-ondernemers en marktbeheerders kunnen optimaal inspelen op de lokale behoefte.

Gemeentelijk beleid ontbreekt
Ondanks de belangrijke rol van de warenmarkt ontbreekt bij veel gemeenten een specifiek beleid. Ook als men detailhandelsbeleid heeft opgesteld, is daarin over het algemeen slechts beperkt aandacht voor de ambulante handel. Gemeenten, maar ook eigenaren en exploitanten van winkels en winkelcentra moeten doordrongen raken van de bijdrage die de ambulante handel levert aan het functioneren van het winkelapparaat in steden en dorpen.

Structuur in de markt
Het rapport 'Structuur in de markt' kwam tot stand op basis van enqu(ee)teresultaten van een brede groep ondernemers. Het rapport schetst een uitgebreid beeld van de economische structuur van de ambulante handel als bedrijfstak en presenteert een breed scala aan kengetallen. In het rapport worden de verschillende vormen van ambulante handel beschreven: markthandel, standplaatsen en braderieën en wordt inzicht gegeven in de verschillende ondernemingstypen. Het volledige rapport 'Structuur in de markt' en een samenvatting zijn te downloaden van de site van het HBD: www.hbd.nl/ambulantehandel

*

Links:
http://www.hbd.nl

Noot voor redacties


Hoofdbedrijfschap Detailhandel

Noot voor de red actie/

Razende Robot Reporter