GO!Mobility: Geluidsoverlast in verkeer met factor tien gedaald

Persbericht van Rai Vereniging

De opmars van elektrische auto's, stille banden, zogeheten fluistertrucks en strengere normen aan voertuiggeluid (PIEK), hebben de geluidsoverlast in het verkeer drastisch teruggedrongen. Met name dankzij de PIEK-normen voor stille stadsdistributie daalde het geluidsniveau de afgelopen tien jaar met 30 dB. Dat komt neer op tienmaal een halvering van het geluid. Dit blijkt uit GO!Mobility, het nieuwe magazine van RAI Vereniging.

In het eerste nummer van GO!Mobility staan stille mobiliteitsoplossingen centraal. Rob Goevaers, consultant op het gebied van duurzame logistiek, noemt de progressie die in ruim tien jaar is geboekt indrukwekkend. "In die periode is het geluidsniveau met ruim 30 dB teruggedrongen en de luchtkwaliteit met 30 procent verbeterd. Dat is een enorme prestatie als je bedenkt dat iedere reductie van 3 dB een halvering van het geluid betekent."

Volgens Goevaers is het aantal PIEK-producten sinds 2003 ongeveer vervijfvoudigd en geldt deze norm inmiddels als dé standaard voor stille stadsdistributie. Ook de nieuwe fluistertucks, die als onderdeel van PIEK voldoen aan de 'QuietTRUCK 72 db(A) norm, hebben ertoe bijgedragen dat het laden en lossen met een minimum aan overlast voor de omwonenden plaats vindt.

Gedragscode e-cars
Toch zorgt de toename van het aantal stillere voertuigen ook voor kritische tegengeluiden omdat het ontbreken van motorgeluid bij medeweggebruikers in een aantal gevallen tot schrikreactie leidt. Zo verwacht de SWOV dat de introductie van geluidsnormen voor e-cars of een gedragscode voor de berijders ervan slechts een kwestie van tijd is. De stichting sluit niet uit dat er, net als emissie-eisen, geluidsnormen zullen komen voor e-cars. "In Europa wordt al gewerkt aan de ontwikkeling van akoestische waarschuwingssystemen en een eventuele standaardisering daarvan", aldus de SWOV.

Verdubbeling verkeersdrukte
De Nederlandse Stichting Geluidhinder (NSG) stelt vast dat, ondanks de verkeersdrukte, de geluidsoverlast door het wegverkeer de afgelopen decennia niet is toegenomen. Dat was vooral te danken aan tal van maatregelen in het kader van de Wet geluidhinder, zoals geluidarm asfalt (ZOAB), het plaatsen van schermen langs snelwegen, gevelisolatie en de invoering van geluidszones. Met als resultaat dat, ondanks een verdubbeling van de verkeersdrukte, het aantal mensen dat aangeeft hinder te ondervinden van personen- en vrachtauto's, door de jaren heen zelfs iets is gedaald.
"Dit neemt niet weg dat geluidsoverlast, ondanks de progressie die op dit terrein is geboekt, een bron van zorg blijft", stelt Jan Kramer van NSG. Voor NSG reden om vast te blijven houden aan haar standpunt: 'geluid schreeuwt om aandacht.'

*

Links:
http://www.raivereniging.nl



Razende Robot Reporter