Start landelijke verkeerscampagne `afleiding'
Publicatiedatum: 17-10-2011 14:36:23
REGIO - Even een telefoontje aannemen of de navigatie instellen tijdens
het rijden moet kunnen, denken veel bestuurders. Als gevolg van de
afleiding reageren bestuurders trager, gaan ze slingeren en missen ze
informatie. 'Bestuurders zien vier van de tien verkeersborden niet
tijdens handheld bellen, blijkt uit onderzoek', zegt Jaap de Graaf,
projectleider van de campagne 'Een beetje chauffeur laat zich niet
afleiden' bij Veilig Verkeer Nederland. Daarom begint op 17 oktober de
campagne 'Een beetje chauffeur laat zich niet afleiden'. Deze campagne
wil automobilisten bewust maken van de risico's van het gebruik van
elektronische apparatuur tijdens het rijden. De politie in Gelderland
ondersteunt de campagne door extra te letten op het bedienen van
elektronische apparatuur tijdens het rijden.
De gevolgen van afleiding kunnen verschrikkelijk zijn. Nynke raakte in
augustus 2010 zwaargewond omdat de chauffeur van de auto waarin zij
meereed handheld zat te bellen. 'Het ongeluk is nu meer dan een jaar
geleden, maar nog elke dag word ik geconfronteerd met de gevolgen.
Wanneer ik iemand in een auto zie bellen, wil ik diegene het liefst
staande houden om te vertellen hoe het afgelopen jaar er voor mij heeft
uitgezien door een 'belangrijk' telefoontje. Als je je realiseert hoe
snel het mis kan gaan en welke enorme consequenties bellen in het
verkeer kan hebben, dan is geen enkel telefoontje echt urgent.'
Handhaving
De politie maakte vorig jaar tijdens de actieperiode 1042
processen-verbaal op wegens roekeloos rijgedrag. Normaal zijn dat er in
de zelfde periode 700. Ook dit jaar zal de politie extra aandacht geven
aan het bedienen van elektronische apparatuur tijdens het rijden.
'Vooral onze motorrijders worden ingezet, omdat die goed in de auto's
kunnen kijken', vertelt Egbert-Jan van Hasselt Landelijk
Programmamanager Politieverkeerstaken. 'Ze letten vooral op handheld
bellen in de auto, maar ook op mensen die uitgebreid de route
bestuderen en even de e-mail lezen op de smartphone.' Het Openbaar
Ministerie ondersteunt de controles van de politie met een landelijk
vervolgingsbeleid, speciaal toegesneden op afleidingsgerelateerde
gedragingen.
Telefoonprotocol
Veilig Verkeer Nederland voert de campagne in opdracht van het
ministerie van Infrastructuur en Milieu tot medio december uit samen
met de politie, de ANWB, de BOVAG, de RAI, ESSO, BP en Gasunie. Negen
toonaangevende bedrijven en organisaties presenteren bij de start hun
telefoonprotocol. Daarmee willen ze hun medewerkers beschermen tegen de
gevaren van het zakelijke bellen in de auto. Esso (ExxonMobil) is één
van de bedrijven die dit jaar aan de actie deelneemt. Het bedrijf kent
al lang een verbod om tijdens het rijden te bellen of oproepen aan te
nemen, vertelt woordvoerder Ellen Ehmen. 'Een zeer beperkt aantal
zakelijke rijders mag de telefoon - alleen handsfree - opnemen als er
een noodsituatie is. Het protocol blijft dan dat ze kort het gesprek
aannemen om af te spreken dat ze terugbellen op een veilige plek langs
de kant van de weg of op een rustplaats.' Andere bedrijven en
organisaties die deelnemen zijn Schenk Papendrecht BV, Shell, BP, Tata
Steel, Gasunie, UPS Nederland en brancheorganisaties EVO en VNA. Zij
maken in het kader van de actie hun telefoonprotocol openbaar.
De campagne
De campagneboodschap 'Een beetje chauffeur laat zich niet afleiden'
verschijnt op vijfhonderd borden langs wegen en bij parkeerplaatsen, op
de radio klinken spotjes en voor partners en vrijwilligers worden er
flyers en posters verspreid via tankstations. Ook is er een speciale
campagnesite: www.laatjenietafleiden.nl.
voor nadere informatie:
Persloket Bureau Communicatie
Politie Gelderland-Midden
026 376 3053
---
Politie Gelderland-Midden