Consumentenautoriteit waarschuwt voor webwinkels
Persbericht van Consumentenautoriteit
"snel ingrijpen noodzakelijk om benadeling van de consument te
voorkomen"
Consumentenautoriteit waarschuwt voor Mijngsmwinkel.nl en Dutchfone.nl
De Consumentenautoriteit stelt dat consumenten de mobiele telefoons
geleverd moeten krijgen waarvoor is betaald. Zij heeft meldingen
ontvangen dat dat mis is gegaan bij Mijngsmwinkel.nl en Dutchfone.nl.
Om benadeling van de consument te voorkomen, informeert de
Consumentenautoriteit consumenten over de risico's van bestellen bij
deze onlinewinkels.
Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit: "Online
winkelen heeft een grote vlucht genomen. Net als in de gewone winkel
moet je keurig geleverd krijgen wat je koopt of bestelt. Consumenten
moeten daarop kunnen vertrouwen. Nu we meldingen ontvingen dat dat niet
het geval was, grijpen wij in. Bij deze winkels wordt volledige
vooruitbetaling gevraagd, maar recente meldingen die bij Consuwijzer
zijn binnen gekomen, kwamen erop neer dat mobiele toestellen niet
geleverd worden en dat deze consumenten hun geld niet terug krijgen.
Bovendien klagen consumenten dat ze beide bedrijven niet of slecht
kunnen bereiken. Omdat het in voorkomende gevallen om aanzienlijke
bedragen gaat, hebben we besloten de consument snel te informeren."
De verkoopsites ogen professioneel. Toch is het verstandig om de
shopscan van Consuwijzer.nl te gebruiken. Op basis hiervan krijgt de
potentiële koper een goed beeld van de webshop. Bij twijfel is het
verstandig altijd de afweging te maken of de voordelige prijs wel
opweegt tegen eventuele risico's.
De Consumentenautoriteit gaat spoedheidshalve over tot deze
berichtgeving omdat consumenten een reëel risico lopen op benadeling.
De genoemde meldingen bij ConsuWijzer zijn om diezelfde reden niet
allemaal onderzocht.
De Consumentenautoriteit gaat per 1 januari 2013 samen met de NMa en
OPTA verder onder de naam Autoriteit Consument en Markt (de ACM). De
nieuwe toezichthouder wil markten laten werken om de belangen van
consumenten te waarborgen. Hiertoe richt de ACM zich op drie pijlers:
consumentenbescherming, sectorspecifiek markttoezicht en
Mededingingstoezicht.
*
Links:
http://www.consumentenautoriteit.nl
Razende Robot Reporter