Consumentenautoriteit waarschuwt voor webwinkels

Persbericht van Consumentenautoriteit

"snel ingrijpen noodzakelijk om benadeling van de consument te voorkomen"

Consumentenautoriteit waarschuwt voor Mijngsmwinkel.nl en Dutchfone.nl

De Consumentenautoriteit stelt dat consumenten de mobiele telefoons geleverd moeten krijgen waarvoor is betaald. Zij heeft meldingen ontvangen dat dat mis is gegaan bij Mijngsmwinkel.nl en Dutchfone.nl. Om benadeling van de consument te voorkomen, informeert de Consumentenautoriteit consumenten over de risico's van bestellen bij deze onlinewinkels.

Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit: "Online winkelen heeft een grote vlucht genomen. Net als in de gewone winkel moet je keurig geleverd krijgen wat je koopt of bestelt. Consumenten moeten daarop kunnen vertrouwen. Nu we meldingen ontvingen dat dat niet het geval was, grijpen wij in. Bij deze winkels wordt volledige vooruitbetaling gevraagd, maar recente meldingen die bij Consuwijzer zijn binnen gekomen, kwamen erop neer dat mobiele toestellen niet geleverd worden en dat deze consumenten hun geld niet terug krijgen. Bovendien klagen consumenten dat ze beide bedrijven niet of slecht kunnen bereiken. Omdat het in voorkomende gevallen om aanzienlijke bedragen gaat, hebben we besloten de consument snel te informeren."

De verkoopsites ogen professioneel. Toch is het verstandig om de shopscan van Consuwijzer.nl te gebruiken. Op basis hiervan krijgt de potentiële koper een goed beeld van de webshop. Bij twijfel is het verstandig altijd de afweging te maken of de voordelige prijs wel opweegt tegen eventuele risico's.

De Consumentenautoriteit gaat spoedheidshalve over tot deze berichtgeving omdat consumenten een reëel risico lopen op benadeling. De genoemde meldingen bij ConsuWijzer zijn om diezelfde reden niet allemaal onderzocht.

De Consumentenautoriteit gaat per 1 januari 2013 samen met de NMa en OPTA verder onder de naam Autoriteit Consument en Markt (de ACM). De nieuwe toezichthouder wil markten laten werken om de belangen van consumenten te waarborgen. Hiertoe richt de ACM zich op drie pijlers: consumentenbescherming, sectorspecifiek markttoezicht en Mededingingstoezicht.

*

Links:
http://www.consumentenautoriteit.nl



Razende Robot Reporter