Ingezonden persbericht



PERSBERICHT

Amsterdam, Woensdag 12 oktober 2011

ALBERT HEIJN KRIJGT NOGMAALS KANS EERLIJK TE ZIJN OVER VLEES EN

ZUIVEL VAN DIEREN GEVOED MET GIFSOJA.

In de week van 17 TOT EN MET 23 OKTOBER organiseert ASEED nogmaals een actieweek om klanten van Albert Heijn op de hoogte te brengen van het feit dat de meeste (niet-biologische) dierlijke producten zoals vlees, zuivel en eieren geproduceerd worden met gifsoja: veelal genetisch gemodificeerde soja, die groeit op grote monocultuurvelden en veelvuldig wordt besproeid met pesticiden. Op verschillende plaatsen in Nederland worden al voorbereidingen getroffen, onder meer in Amsterdam, Den Haag, Nijmegen en Zwolle. Er zullen opnieuw flyers uitgedeeld worden en producten worden gelabeld.

In Amsterdam zal een actie worden gedaan op MAANDAG 17 OKTOBER, een dag na Wereldvoedseldag(1), vanaf kwart over vijf bij Albert Heijn in de Saphatistraat. Tijdens deze actie zal ook extra aandacht worden gevestigd op de petitie (1) die mensen dan ook ter plekke kunnen ondertekenen.

Albert Heijn zegt op haar eigen website duurzame soja in te gaan kopen via de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja. ASEED stelt dat de Ronde Tafel deze soja nooit als duurzaam had mogen bestempelen. Grootschalige productie van soja in Zuid-Amerika voor export naar Europa kan nooit verantwoord zijn. De sojaproductie zorgt in Zuid Amerikaanse landen voor grootschalige ontbossing, milieuvervuiling, sociale en gezondheidsproblemen. Ook genetische gemanipuleerde soja die bestand is tegen de zeer schadelijke onkruidverdelger Roundup mag 'verantwoord' genoemd worden volgens de Ronde Tafel. (2) Door deze RTRS duurzaam te noemen misleidt Albert Heijn haar klanten.

Sinds de oprichting in 2005 hebben wereldwijd duizenden mensen en organisaties kenbaar gemaakt geen vertrouwen te hebben in de opgestelde zwakke criteria van de Ronde Tafel. (3)

Het nieuwe label is vooral gefinancierd door de Nederlandse overheid en het bedrijfsleven. Zij hebben groot belang bij de 9 miljoen ton soja die jaarlijks ingevoerd wordt in Nederland. Dat het Wereld Natuur Fonds betrokken is bij de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja is niet verwonderlijk als je bedenkt dat Monsanto, de grootste producent van soja-zaadgoed, één van de sponsoren is van de milieu club. (4)

?ASEED vraagt Ahold nogmaals te stoppen met het misleiden van de consument en uit de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja te stappen?, aldus één van de actievoerders. ?Zolang Albert Heijn niet eerlijk is over de schadelijke gevolgen van grootschalige soja-productie, zullen wij de consument hierover blijven informeren.?

'Met het plakken van de stickers helpen we Albert Heijn een handje om de klanten beter en eerlijker voor te lichten'.


Noot voor redacties



Ingezonden persbericht