Ingezonden persbericht


"Muzieksmaak van vrienden onbelangrijk voor Nederlanders"

Edam, 17 oktober 2011 - Terwijl vrienden in het dagelijks leven veel invloed hebben op keuzes die we maken, interesses die we hebben en meningen die we vormen, blijkt uit onderzoek van Bose dat Nederlanders het onbelangrijk vinden of vrienden dezelfde muzieksmaak hebben. Maar liefst 66,2 procent van de respondenten (519) uit het onderzoek geeft aan dit 'niet belangrijk' tot 'helemaal niet belangrijk' te vinden. Slechts 10 procent van de respondenten geeft aan het belangrijk te vinden dat vrienden van dezelfde muziek houden.

Bose deed onderzoek naar de manier waarop Nederlanders met muziek bezig zijn, hoe ze naar muziek luisteren en met wie ze dit doen. Hieruit blijkt bijvoorbeeld dat muziek voor Nederlanders heel belangrijk is. Slechts 0,4 procent van de ondervraagden geeft aan nooit naar muziek te luisteren en deze mensen vallen in de levenscategorie 60 jaar en ouder.

Mannen versus vrouwen

Een saillant detail is dat meer dan de helft van de vrouwen graag naar muziek luistert als zij aan het schoonmaken zijn. Mannen luisteren het liefst naar muziek achter de computer en als zij onderweg zijn. Voor zowel mannen als vrouwen geldt dat, als zij op zoek zijn naar nieuwe muziek, ze nauwelijks hun online netwerk (zoals Twitter en Facebook) raadplegen. 57 procent van de ondervraagden geeft aan geen gebruik te maken van hun online netwerk in hun zoektocht naar nieuwe muziek.

Op dit moment luisteren Nederlanders het meest naar muziek via een home cinema-systeem , gevolgd door een laptop of computer en de autoradio.

Verder komt uit het onderzoek naar voren dat Nederlanders graag overal muziek willen luisteren (58 procent) en hiervoor wordt het vaakst (45,3 procent) een hoofdtelefoon gebruikt. Opvallend is dat de mobiele telefoon achterblijft (4,8 procent), terwijl deze steeds vaker als hoofdbron wordt gebruikt voor het opslaan, afspelen en streamen van muziek. Dit kan mogelijk verklaard worden door de geluidskwaliteit van de ingebouwde luidsprekers van deze mobiele apparaten. Ruim 50 procent van de respondenten geeft namelijk aan dit een beperkende factor te vinden in het luisteren naar muziek via een mobiel apparaat.

Bose speelt hierop handig in met de lancering van de SoundLink® wireless mobile speaker. Deze Bluetooth®-speaker zet een nieuwe norm op het gebied van geluidskwaliteit en mobiliteit in vergelijking met huidige Bluetooth-speakers. Deze speaker kan eenvoudig draadloos verbonden worden met vrijwel iedere MP3-speler, mobiele telefoon, tablet of laptop en heeft de grootte van een dik boek en is daarom zeer mobiel. Een speaker die je overal mee naar toe neemt, ook naar buiten, moet tegen een stootje kunnen en de speaker is ontworpen om verschillende omstandigheden te weerstaan. De litium-ion accu zorgt ervoor dat je de zo'n acht uur kunt genieten van muziek.

Dit onderzoek is uitgevoerd door Panelwizard in opdracht van Bose. Het onderzoek is ingevuld door 519 Nederlanders in de leeftijdscategorie 16 jaar en ouder.




Ingezonden persbericht