Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Buitenlandse vrachtwagens betalen geen Eurovignet meer!

Frans Weekers, Staatssecretaris van Financiën, wil het Eurovignet afschaffen.

Vervoerondernemers, die gebruik maken van de snelwegen, betalen belasting in de vorm van het Eurovignet. Dit geld voor alle vrachtwagens boven de 12 ton. In de miljoenennota wordt dit al bevestigd. Echter, er zit een adder onder het gras. Het Eurovignet brengt 155 miljoen per jaar op. Buitenlandse vrachtwagens betalen hiervan 28 miljoen.

De overheid wil nu de opbrengsten garanderen en dit gaan onderbrengen in de MRB. Dit zou betekenen dat de MRB met 122 % omhoog gaat. U leest dit goed, met 122% !! Transportbedrijven die weinig of geen gebruik maken van de snelwegen, moeten nu ook gaan betalen. Zij, die aanleveren bij veilingen, grensverkeer en verkeersscholen die les geven met vrachtwagens, zijn ook de klos. Het eigen vervoer in Nederland betaald via de MRB, ook mee.

Buitenlandse vrachtwagens betalen niets meer in Nederland. Onze overheid geeft 28 miljoen euro per jaar cadeau aan de buitenlandse transportbedrijven!!!!

Nederlandse transportbedrijven dubbel de klos.
Nederlandse transportbedrijven die naar of via België rijden, of naar de Scandinavische landen, zijn dubbel de klos, doordat zij nog steeds een Eurovignet moeten aanschaffen. De Nederlandse transportbedrijven hebben al een zwakke concurrentiepositie, ten opzichte van bijvoorbeeld de Oost-Europese transportbedrijven, door het lage looncomponent van haar chauffeurs. Deze chauffeurs verdienen gemiddeld 500 euro per maand. De afdracht loonheffing bedraagt ook niet meer dan 147 euro gemiddeld per maand.

Deze chauffeurs betalen geen SOOB of pensioen in Nederland. Grote transportbedrijven die veel Oost-Europese chauffeurs in dienst hebben, via een vestiging of postbusfirma in Oost-Europa, juichen dit voorstel uiteraard toe. Op deze wijze gaan zij nog goedkoper rijden en kunnen de Nederlandse transportbedrijven de concurrentie helemaal niet meer aan.

Het is onvoorstelbaar dat de Nederlandse overheid dit voorstel doet. Er zijn in Nederland 10.000 kleine transportbedrijven die niet de mogelijkheid hebben om een vestiging te openen in Oost-Europa. Vrachtprijzen komen op deze wijze nog meer onder druk te staan en deze prijzen zijn al slecht te noemen. Een goede CAO voor de chauffeurs, die al veel ingeleverd hebben, is dan ook bijna niet meer mogelijk.

VERN vind dit onacceptabel en overweegt acties, want dit kan niet!!

Klaas de Waardt,
Voorzitter VERN


---

Noot voor de redactie,