Centraal Bureau voor de Statistiek

Persbericht
PB11-067 25 oktober 2011 9.30 uur

Mobiel internetten fors toegenomen
· · · · Helft internetters gebruikt mobiele apparatuur Online met mobiele telefoon in jaar tijd verdubbeld Sociale netwerken populair onder internetgebruikers Lichte stijging aandeel e-shoppers

In het voorjaar van 2011 telde Nederland ruim zes miljoen mobiele internetters van 12 tot 75 jaar. Dit is precies de helft van alle 12- tot 75-jarigen die in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek van internet gebruik maakten. Dit aandeel stijgt al een aantal jaren maar nam vooral in het afgelopen jaar sterk toe. In 2010 ging 36 procent van de internetters mobiel online. In totaal gebruikten in Nederland 12,2 miljoen mensen in het afgelopen jaar het internet. Dit is 93 procent van de onderzochte populatie. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS. De toename van mobiel internetten is vooral te danken aan de ontwikkelingen en verspreiding van de smartphone. In 2011 gaf 43 procent van de internetgebruikers aan online te gaan via een mobiele telefoon. Dat is een verdubbeling vergeleken met een jaar eerder (21 procent). Ruim 20 procent van de internetters ging mobiel op het web via de laptop. Dit aandeel is vrijwel gelijk gebleven aan vorig jaar, maar is wel anderhalf keer zo hoog als in 2007 (13 procent). In 2011 gaf 53 procent van de internetgebruikers aan dat ze in de voorafgaande drie maanden actief waren geweest op sociale netwerken zoals Hyves, Facebook of Twitter. Vooral jongeren tot 25 jaar maken hier veel gebruik van (88 procent). Daarnaast is één op de vijf internetgebruikers actief op de meer op zakelijke contacten gerichte netwerksite LinkedIn. Bijna 80 procent van de internetgebruikers heeft in 2011 goederen gekocht via internet. Het aandeel e-shoppers ligt daarmee iets hoger dan een jaar eerder. De toename is de laatste twee jaren echter minder groot dan gemiddeld sinds 2002. Van de ondervraagde internetters die in de voorafgaande drie maanden online winkelden, de zogenaamde frequente e-shoppers, kocht 72 procent uitsluitend nieuwe goederen, terwijl 4 procent uitsluitend tweedehands goederen kocht. Bijna een kwart kocht zowel nieuwe als tweedehands goederen. Er wordt meestal online geshopt bij Nederlandse bedrijven of personen (93 procent). Daarnaast gaf bijna één op de vijf internetters aan wel eens goederen te bestellen in een ander land van de Europese Unie terwijl ruim één op de tien aankopen deed in andere delen van de wereld.

www.cbs.nl

CBS Persbericht PB11-067

pagina 1 van 4



Gebruik van mobiel internet als % van de gebruikers 60 50 40 30 20 10 0 2007 2008 Totaal 2009 Via laptop 2010 Via mobiele telefoon 2011

bron: CBS

Technische toelichting
Algemeen Vanaf 2005 is een Europese verordening van kracht op het terrein van onderzoek naar de informatiemaatschappij. Deze verordening stelt gegevensverstrekking over het ICT-gebruik bij huishoudens en personen verplicht en geeft tevens aan over welke onderwerpen informatie in EUverband verzameld wordt. Het CBS verzamelt deze gegevens aan de hand van het onderzoek ICT-gebruik van huishoudens en personen. Dit onderzoek wordt jaarlijks telefonisch uitgevoerd met behulp van CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing), waarbij in de maanden april en mei ongeveer 4 400 respondenten in de leeftijd van 12 tot 75 jaar worden ondervraagd. Personen van 75 jaar of ouder, alsmede personen in tehuizen en instellingen zijn niet in het onderzoek opgenomen. Eerdere onderzoeken Het CBS verzamelt al langere tijd gegevens bij personen en huishoudens over het gebruik van informatie- en communicatietechnologie (ICT). Vanaf 1997 zijn er in het Permanent Onderzoek Leefsituatie (POLS) vragen opgenomen over het bezit van pc en internet en vanaf juli 2002 ook over het gebruik hiervan. POLS-gegevens werden verzameld bij alle personen van 12 jaar en ouder door gebruik te maken van CAPI (Computer Assisted Personal Interviewing). Uitkomsten Gegevens uit beide onderzoeken hebben hier betrekking op personen van 12 tot 75 jaar. De gebruikte onderzoeken POLS en ICT zijn steekproefonderzoeken, waardoor er sprake is van marges rondom de uitkomsten. Publicatie van de uitkomsten Meer gedetailleerde gegevens over het ICT-gebruik van huishoudens en personen zijn te vinden op StatLine, de elektronische databank van het CBS. Daarnaast worden uitkomsten van dit onderzoek regelmatig opgenomen in de

CBS Persbericht PB11-067

pagina 2 van 4



jaarlijkse publicatie "ICT, kennis en economie", (voorheen De digitale economie). Tabel 1 Gebruik van apparatuur voor mobiel internetten, 20071) 2011 2007 % Totaal gebruik van mobiele apparatuur Laptop met draadloze verbinding Mobiele telefoon (Smartphone) Palmtop 2)

2008

2009

2010

2011

20 13 8 3

26 19 10 3

30 19 15 4

36 20 21 4

50 21 43 3

1) Door personen van 12 tot 75 jaar met internetgebruik in de afgelopen 3 maanden; meer dan een antwoord mogelijk. 2) Gebruik niet thuis of op het werk. Bron: CBS

Tabel 2 Gebruik van sociale media , 2011

1)

Deelname aan sociaal netwerk zoals hyves, facebook of twitter % Totaal Geslacht Man Vrouw Leeftijd 12-25 jaar 25-44 jaar 45-64 jaar 65-75 jaar 1)

Deelname aan professionele netwerken zoals Linkedin

Berichten plaatsen op chat site of on-line dicussieforum

Tekstberichten Weblogs uitwisselen lezen of met anderen, bijhouden bv MSN

53

20

29

37

21

50 55

23 16

32 25

38 35

23 19

88 61 29 15

11 29 18 5

50 31 16 10

78 35 19 11

27 25 17 8

Door personen van 12 tot 75 jaar met internetgebruik in de 3 maanden voorafgaand aan het onderzoek; meer dan een antwoord mogelijk. Bron: CBS

CBS Persbericht PB11-067

pagina 3 van 4



Tabel 3 Elektronisch winkelen, 2002-2011

1)

2002 2003 2004 % E-shopper Frequente e-shopper Minder frequente e-shopper Geen e-shopper Totaal 1)

2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011

40 21 19 60 100

45 24 22 55 100

52 30 23 48 100

55 36 19 45 100

61 41 20 39 100

66 47 19 34 100

67 47 21 33 100

75 51 23 25 100

77 55 22 23 100

79 55 23 21 100

Door personen van 12 tot 75 jaar met internetgebruik Frequente e-shoppers hebben in de 3 maanden voorafgaand aan het onderzoek online gewinkeld; minder frequente e-shoppers deden dat langer dan 3 maanden geleden. Bron: CBS

CBS Persbericht PB11-067

pagina 4 van 4






---- --