Gemeente Utrecht


2011 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
111 Vragen van mevrouw A.H. de Boer en de heer M.E.J. Eggermont
(ingekomen 20 september 2011
en antwoorden door het college verzonden op 25 oktober 2011 )


Schriftelijke vragen openbare plakplaatsen

In het kader van de vrijheid van meningsuiting heeft de gemeente een aantal vrije plakplaatsen in de openbare ruimte beschikbaar gesteld. De SP en GroenLinks hebben echter vernomen dat, hoewel deze vrije plakplaatsen bestaan, er geen effectief gebruik van gemaakt kan worden. Dit wordt onmogelijk gemaakt doordat Binnenverspreiding.nl, of aan Binnenverspreiding.nl gelieerde personen, deze vrije plakplaatsen commercieel exploiteren. Tegen een financiële vergoeding kunnen organisaties & bedrijven hun posters op laten hangen. Bovendien wordt het door Binnenverspreiding.nl onmogelijk gemaakt om gebruik te maken van de plakplaatsen zonder hun diensten in te huren. Als een organisatie posters plakt op vrije plakplaatsen zonder gebruik te maken van de diensten van Binnenverspreiding.nl worden deze binnen 24 uur overgeplakt. Hiermee heeft Binnenverspreiding.nl het gebruik van de vrije plakplaatsen gemonopoliseerd.

1. Is het college op de hoogte van deze gang van zaken? Wat is uw mening hierover?


Zo specifiek als in de inleiding van de vraag (illegaal plakken door binnenverspreiding.nl) niet. Commerciële exploitatie en het gebruik door anderen onmogelijk maken is ons niet bekend. Door enkele meldingen en klachten, afkomstig uit het circuit van oud wildplakkers (ongeveer 2 per jaar), en door eigen waarneming zijn wij ervan op de hoogte dat vrije plakplaatsen ook worden gebruikt om evenementen te promoten in plaats van om gedachten of gevoelens te openbaren. Het foutieve gebruik van vrije plakplaatsen keuren wij af.

2. Bent u van mening dat door het monopoliseren en commercieel exploiteren van vrije plakplaatsen er geen effectieve invulling wordt gegeven aan de plicht om te voorzien in een aantal vrije plakplaatsen in het kader van de vrijheid van meningsuiting ?


Neen, het aantal vrije plakplaatsen voldoet aan de norm, die daar in de jurisprudentie aan is gesteld. Dat commerciële instellingen niet het fatsoen hebben om de vrije plakplaatsen vrij te houden voor de vrije mening betreuren wij.

3. Op de website van de gemeente Utrecht wordt vermeld dat er beperkte mogelijkheden zijn voor evenementpromotie op de vrije plakplaatsen. Wat zijn deze mogelijkheden en onder welke voorwaarden kan er gebruik van gemaakt worden?


Het belangrijkste is dat er een mening of gedachte wordt verkondigd. U kunt dan denken aan een debatavond of manifestatie. Uiteindelijk gaat het om het doel van het evenement. Het moet bijdragen aan een maatschappelijk discussie.

4. De vrije plakplaatsen zijn ook ingesteld om illegaal plakken tegen te gaan. Bent u het met ons eens dat de huidige situatie illegaal plakken bevordert? En wat is uw mening hierover?


Neen. Door het gevoerde beleid is de overlast van illegaal plakken aanzienlijk afgenomen. Burgers hebben dankzij de vrije plaatsen voldoende mogelijkheden om hun mening of gedachten te verkondigen. Exploitanten hebben voldoende aanbod van reclamemiddelen zoals de frames en vaste sandwitchborden in de openbare ruimte. Toezicht en Handhaving ziet er tijdens de surveillance op toe dat er niet illegaal wordt geplakt. Bij heterdaad zal er worden gehandhaafd.


5. Deelt u de mening van de SP en GroenLinks dat er sprake is van concurrentievervalsing, omdat andere reclamebureaus & marketingbureaus geen gebruik kunnen maken van gratis plakplaatsen?


Neen. Op de vrije plakplaatsen is met een opschrift aangegeven dat deze niet bestemd zijn voor handelsreclame, ongeacht van wie de uiting afkomstig is.


6. Maakt de gemeente Utrecht zelf gebruik van de diensten van Binnenverspreiding.nl?


Neen, voor verspreiding van reclame in de buitenruimte wordt door de gemeente geen gebruik gemaakt van binnenverspreiding.nl.

Op dit moment wordt er niet actief gehandhaafd door de gemeente Utrecht bij vrije plakplaatsen.


7. Deelt het college de mening van de SP en GroenLinks dat deze gang van zaken in combinatie met een gebrek aan handhaving art. 4:4 lid 5 van de APV tot een dode letter maakt?


Neen, het blijft mogelijk om zonder voorafgaande toestemming van de overheid door middel van aanplakken gedachten of gevoelens te uiten.

8. Is het college van plan om in te zetten op handhaving door bijvoorbeeld het verhalen van de verwijderkosten op de organisaties die gebruik maken van de diensten van binnenversprijding.nl? Of bent u van mening dat andere middelen, bijvoorbeeld een dwangsom, beter geschikt zijn om in te zetten als middel tot handhaving? Zo ja, is het college bereid deze middelen in te zetten?


Ja. In het Handhavingsprogramma 2011 Openbare en bebouwde ruimte dat wij bij brief van 28 februari 2011 aan de raadscommissies Mens en Samenleving en Stad en Ruimte hebben aangeboden ligt de inzet van de handhavingscapaciteit in grote lijnen vast. Binnen dat programma kunnen wel accenten worden verlegd. Het controleren van 50 vrije plakplaatsen en het nemen van handhavingsmaatregelen is erg arbeidsintensief, mede door de zorgvuldigheidseisen, die in de (bestuurs)rechtspraak worden gesteld aan bewijsvoering en beschikkingen. Een keuze voor meer inzet op tegengaan van illegale plak kan alleen als er minder inzet wordt gepleegd op andere problemen in de openbare ruimte zoals illegaal aangeboden huis- en grofvuil, hondenoverlast of controle op vergunningen voor gebruik van de openbare ruimt.. Mochten Boa's van Toezicht en Handhaving in de huidige situatie iemand bij heterdaad treffen dan zullen ze hem beboeten en kunnen de plakmiddelen zoals lijm en posters in beslag worden genomen.Verder zullen wij degenen, die vermoedelijk veelvuldig op de vrije plakplaatsen plakken uitnodigen om de geldende regels indringend onder hun aandacht brengen.

9. Als het college niet actief wil handhaven, bent u bereid te handhaven naar aanleiding van klachten van burgers en culturele of maatschappelijke organisaties die beperkt worden in hun vrijheid van meningsuiting? Zo ja, waar kunnen deze klachten worden gemeld?


Ja, bij het stellen van prioriteiten voor de inzet van handhavingscapaciteit houden wij rekening met meldingen van overlast. Meldingen van overlast kunnen op de drie gebruikelijke manieren worden gedaan: telefonisch bij het klantcontactcentrum, met het daarvoor bestemde webformulier op utrecht.nl of aan de balie van de wijkbureaus.

---

M. Geertsema in de noot onder ABRS 05-06-2002 in JG 02.0221
http://www.utrecht.nl/images/Stadswerken/vergunningen_pdf/InfoVrijeplakplaatsen2008.pdf


---- --