Gemeente Coevorden

Gemeente Coevorden past huisstijl aan

dinsdag 25 oktober 2011


De gemeente Coevorden past haar huisstijl aan. De invoering van een nieuw logo en een bijpassende huisstijl start vanaf nu. De huisstijl voorziet in een besparing op de vormgevingskosten van de gemeente. Door het invoeren van bijvoorbeeld sjablonen voor rapportomslagen en folders, kan de gemeente eenvoudig dit soort documenten zelf vormgeven.

Waarom een nieuw logo?
Vlak voor de zomer is het nieuwe communicatiebeleidsplan goedgekeurd door het college van burgemeester en wethouders. In dit beleidsplan is gekeken naar hoe de gemeente de komende jaren wil communiceren. De belangrijkste kernwaarden zijn:
* krachtig, modern,
* dichtbij,
* bekwaam,
* klaar voor de toekomst, met oog voor het verleden * actieve en trotse inwoners en bedrijven

De huisstijl van een organisatie ondersteunt de boodschap die de organisatie wil overbrengen. Daarom is het belangrijk dat deze stijl ook past bij de gewenste uitstraling. Het logo dat de gemeente op dit moment heeft, voldoet hier niet aan. Daarnaast is het huidige logo ook praktisch gezien niet goed bruikbaar. De woorden `grenzeloos goed' zijn vaak slecht leesbaar en de dunne lijn die door het logo loopt, is niet handig in gebruik.

Het vormgevingsbureau heeft een studie gedaan (onder meer door via straatinterviews de inwoners van de gemeente Coevorden te ondervragen) naar de uitgangspunten die kenmerkend zijn voor Coevorden en haar omliggende kernen. De oude vestinggracht van Coevorden is hét onderscheidende kenmerk ten opzichte van andere Drentse gemeenten. Het geeft de rijke historie weer.

De herkenbare vorm van de vestingster, die al zichtbaar is op de oudste plattegronden van Coevorden, is op een eigentijdse wijze vertaald. Dat de gemeente Coevorden niet alleen gevormd wordt door de stad Coevorden maar ook door 28 kernen, is gevisualiseerd door het binnen- en buitengebied grafisch zichtbaar te maken. De kleurstelling waarbij het landelijke groen gecombineerd wordt met het stadse paars, zorgt voor een unieke kleurstelling en draagt daardoor bij aan een heel eigen identiteit.

Wat gaat er veranderen?
De belangrijkste verandering is een nieuw logo. Daarbij horen ook nieuwe kleuren die de gemeente gaat gebruiken op de website en in folders, rapporten, enzovoorts. De nieuwe huisstijl zal geleidelijk worden doorgevoerd. Niet alle uitingen worden in één keer vervangen. Sommige uitingen worden direct aangepast (briefpapier, enveloppen), andere uitingen worden vervangen wanneer ze aan vervanging toe zijn. Hierdoor blijven de kosten beperkt.