Radboud Universiteit Nijmegen


Op de rails: vastzittende ruimtelijkeordeningsprojecten uit de impasse

Datum bericht: 20 oktober 2011

Ruimtelijkeordeningsprojecten komen nogal eens muurvast te zitten wanneer bouwambities stuiten op veiligheidsrisico's. De vraag hoe hoog risico's zijn en wie (financieel) verantwoordelijk is voor een oplossing, kan de voortgang flink vertragen. Vincent van der Vlies onderzocht hoe impasses rond stedelijke ontwikkeling en vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor te doorbreken zijn. Zijn oplossing - wie wil bouwen, moet tegelijkertijd de veiligheid aantoonbaar vergroten
- kan op meer terreinen bruikbaar zijn. Van der Vlies promoveert op 27 oktober aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Goederenvervoer per spoor Ongeveer 5 procent van het totale vervoer van gevaarlijke stoffen (denk aan chloor, LPG ammoniak of benzine) in Nederland gaat via het spoor. Daar zijn risico's aan verbonden, onder meer omdat er altijd grote hoeveelheden in één keer worden vervoerd, en omdat de routes soms door (dicht)bebouwd gebied gaan. Weliswaar is de kans dat er iets mis gaat niet groot, maar áls er iets mis gaat, kan het veel mensen treffen.

Oriëntatiewaardes in de weg
Het risico van dit transport is te berekenen. In Nederland zijn oriëntatiewaardes afgesproken, waarbinnen dat risico moet vallen. In de praktijk zijn die waardes op veel plaatsen al bereikt of worden ze overschreden - soms als gevolg van een bewust besluit om de grens op te zoeken, soms omdat het vervoer van gevaarlijke stoffen sterker is gegroeid dan verwacht.
Gevaarlijke stoffen niet meer per trein vervoeren, is geen optie, aldus Van der Vlies. En steden willen blijven bouwen in de buurt van het spoor: met name stationsomgevingen zijn aantrekkelijke locaties voor woningen, kantoren, winkels. Maar het omgaan met deze oriëntatiewaardes is zeer complex. Dat is des te frustrerender, weet Van der Vlies, omdat de kans op een ongeluk, 'echt heel klein' is: 'De kans dat een trein met gevaarlijke stoffen ontspoort, is grofweg 1 op de 40 tot 50 miljoen kilometer.'

Protest gevaarlijk transport per spoor Risicoverlaging als voorwaarde Hoe uit deze impasse tussen gebiedsontwikkeling en veiligheid, die in de ruimtelijke ordening vaker de kop opsteekt, te geraken? Van der Vlies brak er zich het hoofd over: 'De vraag is: hoe kun je meer bouwen met minder risico?' Zijn oplossing: 'Dat kan als je zó bouwt dat de huidige waarde niet overschreden wordt of, nog beter, dat je het risico verlaagt tot onder het huidige niveau.'
Wanneer risicoverlaging de voorwaarde wordt om überhaupt te mogen bouwen, dan kan de (financiële) verantwoordelijkheid daarvoor ook worden neergelegd bij de partij die wíl bouwen. 'Een projectontwikkelaar of een gemeente krijgt dan als boodschap: zoek uit welke maatregelen je kunt nemen om de situatie veiliger te maken dan die nu is, bekijk wat dat kost en beslis of je die investering wilt doen.' Is het niet mogelijk om op een rendabele manier het veiligheidsrisico te verlagen, dan is de consequentie: niet bouwen. 'Misschien geen prettige boodschap, maar wel een duidelijke. En goed te beargumenteren.'

Creatief
Om te zien of zijn idee werkte, zette Van der Vlies twee simulaties op van een ontwerp- en een besluitvormingsproces. Hij nam twee reëel bestaande cases in Dordrecht en Roosendaal, waar overleggen muurvast zaten, en liet de betrokkenen hun problemen 'uitvechten' volgens zijn principes. 'Bestaande voorstellen betekenden dat de oriëntatiewaarde flink zou worden overschreden, dat wisten ze al, daar zat iedereen van te balen. Maar toen keken we welke maatregelen er konden worden genomen om het veiligheidsrisico te verlagen. Per stuk leverden die te weinig op, maar toen we gingen nadenken over combinaties kwamen daar, toch een beetje tot mijn verrassing, al heel snel goede alternatieve voorstellen uit. Uiteindelijk bleek dat de deelnemers door mijn voorstellen creatiever werden. Daarnaast konden ze de risico's - die ook nog eens lager werden - beter verantwoorden.'

veiligheidshelm verplicht Continu aan veiligheid werken Zelf vindt Van der Vlies, tegenwoordig werkzaam als veiligheidsconsultant bij Arcadis, de belangrijkste boodschap van zijn proefschrift dat veiligheid zich niet uit laat drukken in een absolute waarde, maar altijd afhangt van verschillende factoren die in de tijd kunnen wijzigen. Een relatieve benadering van veiligheid, die uitgangssituaties vergelijkt met nieuwe situaties, biedt meer mogelijkheden om continu aan veiligheid te werken. 'Het denken over veiligheid is in de ruimtelijke ordeningswereld tot nog toe vrij absoluut: als je maar aan de normen voldoet. Die kijk zou ik graag willen veranderen.'

Vincent van der Vlies (Dordrecht, 1979) studeerde Milieu-maatschappijwetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Tussen 2004 en 2009 werkte hij als junioronderzoeker bij het Institute for Management Research van de Radboud Universiteit Nijmegen aan zijn promotieonderzoek. Daarna werkte hij als adviseur bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en sinds 2010 als specialist veiligheid bij ARCADIS.

Promotie Vincent van der Vlies: Rail Transport Risks and Urban Planning: Solving deadlock situations between urban planning and rail transport of hazardous materials in the Netherlands (Managementwetenschappen). Promotor: Professor Rob van der Heijden. Promotiedatum donderdag 27 oktober 2011, 15.30 uur

Zijbalk

Contact
Vincent van der Vlies
vincentvandervlies@gmail.com
(06) 24 21 65 55

Wetenschapscommunicatie
(024) 361 60 00
media@ru.nl

© 2011 Radboud Universiteit Nijmegen