Gemeente Noordenveld
Koelenweg tegen sluipverkeer
Verzinkbare palen in de Koelenweg tegen sluipverkeer
Gepubliceerd op: 27 oktober 2011
Het sluipverkeer op de Koelenweg is al vele jaren onderwerp van
discussie. In samenspraak met de Belangenvereniging Huis ter Heide en
de aanwonenden van de Koelenweg is nu een oplossing gevonden in de vorm
van verzinkbare palen. Om de snelheid van het verkeer af te remmen zijn
bovendien enkele verkeersplateaus aangelegd. Op dinsdag 1 november 2011
stelt wethouder Otto Huisman om 16.30 uur de verzinkbare palen in
werking.
Weren van sluipverkeer
De Koelenweg is een smalle plattelandsweg waaraan gewoond wordt en waar
boeren hun landerijen moeten kunnen bereiken. Daarnaast maken vele
fietsers gebruik van de Koelenweg. De gemeente Noordenveld vindt dat
sluipverkeer zoveel mogelijk moet worden geweerd. Tegelijkertijd willen
we de Koelenweg en het achterliggende gebied bereikbaar houden voor het
bestemmingsverkeer.
Hoe werkt het systeem?
De verzinkbare palen functioneren als een `toeritdoseringssysteem'. Dit
betekent dat het verkeer er nog steeds langs kan, maar dat het systeem
een tijdsvertraging veroorzaakt. In de spits (6.30 - 9.00 uur en 16.00
- 18.30 uur) is het systeem in werking: de palen staan omhoog en het
verkeerslicht staat op rood. Als er een auto aankomt duurt het een
halve minuut voordat de palen omlaag gaan en één auto mag passeren. Bij
lage verkeersintensiteiten geeft dit weinig wachttijd, maar als er
bijvoorbeeld vijf auto's staan, dan zal de laatste auto vijf keer een
halve minuut = 2,5 minuut moeten wachten, plus de tijd die het systeem
nodig heeft om de palen omhoog te brengen en te laten zakken. Naar
verwachting leidt dit in de spits tot dermate lange wachttijden dat die
het sluipverkeer ontmoedigen om nog langer gebruik te maken van de
Koelenweg.
Pilot-project
Het is voor de gemeente Noordenveld een nieuw systeem en wij gaan na
een jaar het systeem evalueren. We kunnen op ieder moment het systeem
aanpassen. Dit betekent dat we de tijden waarop het systeem werkt
kunnen aanpassen, evenals de tijdsvertraging.
Beveiliging met camera's
De verzinkbare palen worden 24 uur per dag gemonitord door twee
camera's met externe dataopslag. Deze camera's staan er om na te kunnen
gaan of voertuigen die tegen de verzinkbare paal zijn aangereden door
rood licht zijn gereden. De tweede reden is het voorkomen van
vandalisme. De camera's kunnen elkaar zien (voor het geval er
vandalisme aan één van de camera's gepleegd wordt) en zijn scherp
genoeg om bijvoorbeeld kentekens en gezichten herkenbaar in beeld te
brengen.