Gemeente Noordenveld

Koelenweg tegen sluipverkeer

Verzinkbare palen in de Koelenweg tegen sluipverkeer

Gepubliceerd op: 27 oktober 2011

Het sluipverkeer op de Koelenweg is al vele jaren onderwerp van discussie. In samenspraak met de Belangenvereniging Huis ter Heide en de aanwonenden van de Koelenweg is nu een oplossing gevonden in de vorm van verzinkbare palen. Om de snelheid van het verkeer af te remmen zijn bovendien enkele verkeersplateaus aangelegd. Op dinsdag 1 november 2011 stelt wethouder Otto Huisman om 16.30 uur de verzinkbare palen in werking.

Weren van sluipverkeer

De Koelenweg is een smalle plattelandsweg waaraan gewoond wordt en waar boeren hun landerijen moeten kunnen bereiken. Daarnaast maken vele fietsers gebruik van de Koelenweg. De gemeente Noordenveld vindt dat sluipverkeer zoveel mogelijk moet worden geweerd. Tegelijkertijd willen we de Koelenweg en het achterliggende gebied bereikbaar houden voor het bestemmingsverkeer.

Hoe werkt het systeem?

De verzinkbare palen functioneren als een `toeritdoseringssysteem'. Dit betekent dat het verkeer er nog steeds langs kan, maar dat het systeem een tijdsvertraging veroorzaakt. In de spits (6.30 - 9.00 uur en 16.00
- 18.30 uur) is het systeem in werking: de palen staan omhoog en het verkeerslicht staat op rood. Als er een auto aankomt duurt het een halve minuut voordat de palen omlaag gaan en één auto mag passeren. Bij lage verkeersintensiteiten geeft dit weinig wachttijd, maar als er bijvoorbeeld vijf auto's staan, dan zal de laatste auto vijf keer een halve minuut = 2,5 minuut moeten wachten, plus de tijd die het systeem nodig heeft om de palen omhoog te brengen en te laten zakken. Naar verwachting leidt dit in de spits tot dermate lange wachttijden dat die het sluipverkeer ontmoedigen om nog langer gebruik te maken van de Koelenweg.

Pilot-project

Het is voor de gemeente Noordenveld een nieuw systeem en wij gaan na een jaar het systeem evalueren. We kunnen op ieder moment het systeem aanpassen. Dit betekent dat we de tijden waarop het systeem werkt kunnen aanpassen, evenals de tijdsvertraging.

Beveiliging met camera's

De verzinkbare palen worden 24 uur per dag gemonitord door twee camera's met externe dataopslag. Deze camera's staan er om na te kunnen gaan of voertuigen die tegen de verzinkbare paal zijn aangereden door rood licht zijn gereden. De tweede reden is het voorkomen van vandalisme. De camera's kunnen elkaar zien (voor het geval er vandalisme aan één van de camera's gepleegd wordt) en zijn scherp genoeg om bijvoorbeeld kentekens en gezichten herkenbaar in beeld te brengen.