BDO Accountants & Adviseurs
Brummelman: Streng waar nodig, soepeler waar mogelijk
Een accountant (van een organisatie van openbaar belang) heeft als
primaire taak te fungeren als vertrouwenspersoon van het
maatschappelijk verkeer. Wanneer de perceptie ontstaat dat hij die rol
niet zou kunnen vervullen omdat zijn onafhankelijkheid niet gewaarborgd
lijkt, dan moet er iets veranderen. Ik pleit voor een vergaande
herstructurering van de regelgeving en de invoering van een
beoordelingsverklaring in het mkb.
Op dit moment wordt op diverse manieren en podia gediscussieerd over de
rol van de accountant en het functioneren van het accountantsberoep.
Het maatschappelijk vertrouwen in de goedkeurende verklaring van de
accountant is afgenomen en er worden vraagtekens gezet bij zijn
onafhankelijkheid.
Ik ben van mening dat we een groot deel van de vraagtekens wegnemen als
we het audit only principe invoeren bij beursfondsen, organisaties van
openbaar belang en overige grote ondernemingen. In dit segment gaan
jaarrekeningcontroles niet langer samen met additionele
dienstverlening. Hoe hoog de zogenaamde Chinese muren ook zijn, in
ieder geval in de ogen van de samenleving vormt de combinatie van
diensten een potentiële bedreiging voor de onafhankelijkheid van de
accountant. Dat moeten we als beroepsgroep niet langer willen.
In dit kader is het wel goed te realiseren dat ons land ongeveer
850.000 ondernemingen telt, waarvan zo'n 1 procent tot bovenstaande
groep behoort. De andere 99 procent van midden-, klein- en / of
familiebedrijven hebben een totaal andere rol in de samenleving. Ze
zijn niet via de openbare kapitaalmarkt gefinancierd, kennen andere
risico's en hebben een beperkte groep van belanghebbenden. Daarmee is
ook de noodzaak tot controle bij deze ondernemingen beperkt. Ook omdat
die beperkte kring van belanghebbenden (bankier, leveranciers en
werknemers) doorgaans via aanvullende kanalen financiële informatie van
de bedrijfsleiding krijgt.
Tegelijkertijd is de behoefte binnen deze ondernemingen aan een
adviseur die de ondernemer of het directielid op meerdere fronten van
advies kan dienen, groot. Niet alleen financieel, maar ook op het
gebied van belastingwetgeving, personeelsbeleid of strategiebepaling.
Een gemiddeld directeur - groot aandeelhouder bij een familiebedrijf
zal geen middelen kunnen vrijmaken om voor al deze gebieden aparte
adviseurs aan te trekken.
De voorstellen zoals deze nu door de Nederlandse en Europese politiek
zijn gedaan om het accountantsberoep te hervormen, houden geen rekening
met de verschillende behoeftes en belangen van Nederlandse
ondernemingen, zoals hierboven geschetst. Terwijl juist voorkomen moet
worden dat regelgeving die primair bedoeld is voor het grootbedrijf,
voor onnodige lastenverzwaring zorgt bij de rest van ondernemend
Nederland, waardoor de toch al kwakkelende economie nog verder
stagneert.
Ik pleit daarom voor een vergaande herstructurering van de regelgeving.
Schaf, net zoals bij het kleinbedrijf, de wettelijke verplichting om de
jaarrekening te laten controleren voor middelgrote bedrijven af. Om
tegemoet te komen aan de behoefte aan een bepaalde mate van zekerheid
voor de belanghebbenden bij deze ondernemingen, stel ik de verplichte
`jaarrekeningbeoordeling' voor. Deze beoordelingsopdracht mondt uit in
een conclusie van de accountant dat hij niets heeft geconstateerd dat
het getrouwe beeld van de jaarrekening in twijfel trekt. Zie het als
een light versie van de controle-opdracht.
De hervormingsvoorstellen voor het accountantsberoep zijn talrijk en
lopen uiteen. Eén ding is duidelijk: we moeten datgene doen wat nodig
is om het vertrouwen in de controlerend accountant van het grootbedrijf
en OOB's terug te winnen. En laten we er tegelijkertijd ook voor zorgen
dat de accountant in het mkb kan blijven voldoen aan datgene wat daar
van hem gevraagd en verwacht wordt.
Reinder Brummelman
Voorzitter Raad van Bestuur BDO
Bron:
BDO
Datum:
27-10-2011 9:01
E-Mail Twitter LinkedIn Facebook
Twitter LinkedIn
CONTACTPERSOON
Sara Sprakel
(040) 269 82 72