Ingezonden persbericht


Persbericht, 17 oktober 2011

CACTI terug bij Nederlands Dans Theater 2

Première voor jonge dansers en voor debuterend choreograaf Ossola De jonge garde van Nederlands Dans Theater 2 staat aan de vooravond van de première van het nieuwe programma `CACTI'. De hele groep dansers staat in twee van de drie balletten op het toneel: in CACTI, het voor de `Zwaan beste dansproductie 2010' genomineerde ballet van vaste gastchoreograaf Alexander Ekman, en in Fine Line van debuterend dansmaker bij Nederlands Dans Theater 2 Ken Ossola. Van Jií Kylián staat Lieder eines fahrenden Gesellen op het programma. De muziek van componisten als Beethoven, Haydn, Schubert, Mendelssohn en Mahler wordt live uitgevoerd door het jubilerende Holland Symfonia o.l.v. chefdirigent Otto Tausk en mezzosopraan Barbara Kozelj. De première is op 27 oktober in Lucent Danstheater Den Haag. Daarna volgt een tournee door Nederland. De finale van dit programma is in Den Haag op 2, 3 en 4 december. Volgens Paul Lightfoot, artistiek directeur van Nederlands Dans Theater, is de samenstelling va n het programma `CACTI' kenmerkend voor de aard van Nederlands Dans Theater 2: de jonge dansers worden blootgesteld aan historisch werk van Jii Kylián, dansen met de hele groep een recent sleutelwerk (CACTI) van een beroemde dansmaker van nu (Ekman), en creëren samen met een debuterende choreograaf bij Nederlands Dans Theater (Ken Ossola). Alexander Ekman CACTI Alexander Ekman (Zweden, 1984), sinds dit seizoen vaste gastchoreograaf bij Nederlands Dans Theater, noemt zichzelf een `ritmefreak'. Dat is te merken: tijdens het creatieproces van CACTI (2010) componeerde hij samen met de dansers en de musici van Holland Symfonia een nieuw arrangement van Schubert's `Der Tod und das Mädchen'. Het resulteert in een ritmische interactie tussen de dansers en de vier muzikanten op het toneel. In CACTI wil Ekman het publiek uitdagen te reflecteren op de manier waarop men `Kunst' waarneemt. CACTI werd in 2010 genomineerd voor de `Zwaan beste dansproductie 2010'. CACTI werd meteen vanaf de premi ère in 2010 door vele theaters in het buitenland aangekocht. Hare Majesteit Koningin Beatrix bood het aan tijdens haar staatsbezoek aan Zijne Majesteit Koning Harald V van Noorwegen. Volgens artistiek directeur Paul Lightfoot is CACTI in korte tijd al een kenmerkend werk voor Nederlands Dans Theater 2 geworden door het gebruik van de hele groep, de creativiteit, de mix van dans en theater, de muzikaliteit en de hoge energie. "In CACTI levert de jonge Zweedse choreograaf Alexander Ekman...hilarisch commentaar op het intellectuele gehalte van dans als Hoge Kunst. Dat doet hij geraffineerd, met gevoel voor humor, tempo, muziek, energie en totaalbeeld." (Volkskrant maart 2010) Ken Ossola Wereldpremière Fine Line Ken Ossola (Zwitserland, freelance danser/choreograaf) keert na 20 jaar terug op de plek waar hij ooit zijn loopbaan als danser begon: Nederlands Dans Theater 2. Dit keer staat hij er als choreograaf en debuteert in die hoedanigheid bij het gezelschap met Fine Line. Startpunt voor dit ballet was

het octet van Mendelssohn opus 20. Uitgaande van deze compositie en Mendelssohn's concept om alle acht strijkinstrumenten als geheel orkest in te zetten, is Ossola het creatieproces met alle zestien dansers van Nederlands Dans Theater 2 ingegaan. Centraal bij dat proces stonden de verschillende manieren waarop mensen met elkaar communiceren en de invloed van de groepssamenstelling daarop (eenling, koppel, groep). Jií Kylián Lieder eines fahrenden Gesellen Kylián creërde Lieder eines fahrenden Gesellen in 1982 op de gelijknamige orkestrale liederencyclus van Gustav Mahler. Deze compositie is een meesterwerk uit Mahlers vroege jaren over een afgewezen liefde, verdriet, boosheid, eenzaamheid en, uiteindelijk, troost. Het ballet dat Kylián in 1982 op deze muziek maakte ging op een bijzonder moment in Kyliáns loopbaan in première: Nederlands Dans Theater was net terug van optredens in Praag, voor Kylián het eerste weerzien met zijn vaderstad sinds 1968, het jaar waarin de Praagse Lent e werd neergeslagen door Sovjettroepen. De choreografie bestaat uit vijf duetten, die in elkaar overgaan. Lieder eines fahrenden Gesellen is een choreografie die goed laat zien wat in deze periode Kyliáns karakteristieke idioom was: vloeiende en golvende bewegingen, kleine onverwachte details, spectaculair tilwerk. De dans is een getrouwe weerspiegeling van de emoties in de liederen.



Ingezonden persbericht