Ingezonden persbericht


Doorn, 27 oktober 2011

PERSBERICHT

Omzet stilstand in modebranche

De omzetontwikkeling in de modebranche stond het afgelopen kwartaal stil. Evenals na een half jaar, blijft ook na negen maanden de cumulatieve omzetontwikkeling 6,1% achter op 2010. De vele regen in de zomer beïnvloedde de bezoekersstromen enorm. En bij de start van het herfst- en winterseizoen in september was er juist sprake van warme nazomerweken. Daardoor kwam de verkoop van de nieuwe collecties maar moeizaam op gang. Ook factoren als de eurocrisis, overheidsbezuinigingen en pensioenperikelen werken door in de psychologie van de consument. Het zorgt voor een structureel laag consumentenvertrouwen. Dat veroorzaakt een rem op de koopbereidheid van de consument.

Verkoop mode
Het derde kwartaal sloot af met een omzetdaling van 6,9%. In 2010 werd nog een stijging van 4,4% genoteerd. De markt staat onder druk, maar toch presteert 25% van de ondernemers beter dan vorig jaar en worden omzetplussen genoteerd. De omzetontwikkeling bij damesmode bleef in het derde kwartaal 7,5% achter op vorig jaar. Toen werd nog een stijging van 6,3% genoteerd. Vooral in september vielen de verkopen van de nieuwe herfstcollectie tegen door het warme nazomerweer. De herenmode omzet bleef 5,6% achter vergeleken met het derde kwartaal in 2010. Ook hier was het vooral het zomerse september de boosdoener. Over negen maanden bekeken is de omzetachterstand in herenmode vergeleken met 2010 nu 3,5%. Voor het segment baby- en kindermode verliep de juli maand nog prima, maar daarna was het gedaan. In kwartaal drie werd een daling van 8,7% genoteerd in de omzetontwikkeling vergeleken met 2010. De cumulatieve achterstand over negen maanden is 7,1%. Het kleinste segment de modebranche, lingerie, had een zwaar derde kwartaal. Er werd 9,1% minder omgezet dan vorig jaar. Toen werd al een daling genoteerd van 14,1%. De weersomstandigheden van afgelopen zomer waren belabberd voor de verkoop van met name badkleding in dit segment.

Verkoop schoenen

De cumulatieve omzetontwikkeling in de schoendetailhandel blijft 3,8% achter op 2010. De eerste helft van dit jaar werd nog met een omzetgroei afgesloten, maar het derde kwartaal noteerde 10% minder omzet dan in 2010. Ondanks de uitdagende marktomstandigheden realiseerde een derde van de schoen verkopende winkels toch een hogere omzet dan in 2010. De omzet van damesschoenen bleef in kwartaal drie 9,5% achter en herenschoen 10,4%. Met een min van 13,7% sloot het segment kinderschoenen het derde kwartaal af. September bleek voor heel veel consumenten een te warme maand om al herfstschoeisel te kopen.

EINDE PERSBERICHT

Noot voor de redactie,