Trading update AND

AND voert gesprekken in het kader van strategische heroriëntatie, aangekondigde kostenreductie doorgevoerd

Rotterdam, 17 november 2011 - AND International Publishers NV, ontwikkelaar van digitale kaarten, heeft over de eerste negen maanden van 2011 een lagere omzet en een verlies gerealiseerd. De aangekondigde strategische herpositionering is in gang gezet en de kostenreductie is grotendeels doorgevoerd.

AND verwacht een omzet voor geheel 2011 van ongeveer ¤ 2,4 miljoen, tegen een nettoverlies van ¤ 14 m4 miljoen. Het nettoverlies wordt zoals eerder vermeld hoofdzakelijk bepaald door de afboeking van ¤ 10,9 miljoen op de database, de afboeking vaan ¤ 2,9 miljoen op de compensabele verliezen en de kosten die samennhangen met de doorgevoerde reorganisatie.

Chief Executive Officer Maarten Oldenhof spreekt van een moeilijk jaar: "Wij hebben de afgelopen maanden goede voortgang geboekt bij de aangekondigde kostenreductie. De geplande reorganisatie is zo goed als afgewikkeld en zal in 2012 leiden tot een structurele kostenbesparing. De effecten hiervan zullen met ingang van 2012 volledig tot zijn recht komen. Hiermee hebben wij een belangrijke stap gezet om de toekomstige winstgevendheid te waarborgen. AND beschikt over waardevolle technologische kennis en know-how en is in dat kader thans in gesprek met verschillende partijen om de aanwezige technologische know-how en de beursnotering van AND optimaal te benutten."

De economische omstandigheden, marktontwikkelingen en verdienmodellen in de markt voor digitale kaarten zijn in hoge mate onzeker. De resultaatontwikkeling zal onder andere afhankelijk zijn van de sterkte van het economisch herstel en de ontwikkelingen in de markt voor navigatie en locatie gebaseerde diensten en de resultaten die voortkomen uit de strategische heroriëntatie. Daarnaast wordt de ontwikkeling in omzet en resultaat sterk beïnvloed door het wel of niet afsluiten van enkele orders in een bepaalde periode, zowel groot als klein. Zeker gezien de huidige omvang van AND.