Nederlandse Zorgautoriteit
Fraude bij Amstelveense esthetische tandkliniek
29-11-2011
NZa legt aanwijzing op aan Beperfect Clinics
Beperfect Clinics, een tandartspraktijk uit Amstelveen, heeft te veel
gedeclareerd bij patiënten en verzekeraars. Dat blijkt uit onderzoek
van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). De NZa heeft de praktijk een
aanwijzing gestuurd met de opdracht de foute declaraties te staken en
start een boeteonderzoek. Hoewel het onderzoek nog gaande is, lijkt het
te gaan om een bedrag van in ieder geval enkele tonnen.
Beperfect Clinics B.V., handelend onder de naam Perfectsmile, overtrad
op verschillende manieren de regels. Allereerst bracht de praktijk
techniekkosten in rekening die volgens verklaringen niet hebben
plaatsgevonden. Daarnaast declareerde de praktijk bedragen die hoger
lagen dan het door de NZa vastgestelde tarief. Als derde werden er ook
codes naast elkaar gedeclareerd die niet tegelijk in rekening gebracht
mogen worden en paste de praktijk niet de verplichte korting toe van
EUR 175,- op uitgevoerde tandtechniek. Ten slotte zette Beperfect
Clinics B.V. ook prestaties op de rekening die niet door de NZa zijn
vastgesteld. Dat is niet toegestaan.
De periode waarin de overtredingen hebben plaatsgevonden loopt in ieder
geval van 2009 tot nu. De NZa doet een boeteonderzoek bij Beperfect
Clinics.
De Nederlandse Zorgautoriteit houdt extra scherp toezicht op de
mondzorg. Daar hoort handhaving bij zorgaanbieders bij, zoals in dit
geval. Tandartsen mogen alleen declareren wat ze uit kunnen leggen en
horen bij twijfel het laagste tarief in rekening te brengen. Vorige
week publiceerde de NZa nog een rapport over fraudeopsporing bij
zorgverzekeraars. Ook zorgt de NZa ervoor dat haar eigen regels
duidelijk zijn. Zo zijn er prestatiebeschrijvingen in heldere taal
geformuleerd die volgend jaar gaan gelden als er vrije prijzen komen in
de mondzorg. Zo wordt nog duidelijker wat de behandeling inhoudt.
De NZa blijft signalen die zij binnenkrijgt over mondzorg onderzoeken.
Heeft u het vermoeden dat uw rekening niet klopt? Dan kunt u dit melden
via ons Meldpunt op de website www.nza.nl of telefonisch op nummer
0900-7707070 (op werkdagen tussen 9:00 uur en 14:00 uur) of per e-mail:
informatielijn@nza.nl.