Nederlandse Zorgautoriteit


Fraude bij Amstelveense esthetische tandkliniek

29-11-2011

NZa legt aanwijzing op aan Beperfect Clinics

Beperfect Clinics, een tandartspraktijk uit Amstelveen, heeft te veel gedeclareerd bij patiënten en verzekeraars. Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). De NZa heeft de praktijk een aanwijzing gestuurd met de opdracht de foute declaraties te staken en start een boeteonderzoek. Hoewel het onderzoek nog gaande is, lijkt het te gaan om een bedrag van in ieder geval enkele tonnen.

Beperfect Clinics B.V., handelend onder de naam Perfectsmile, overtrad op verschillende manieren de regels. Allereerst bracht de praktijk techniekkosten in rekening die volgens verklaringen niet hebben plaatsgevonden. Daarnaast declareerde de praktijk bedragen die hoger lagen dan het door de NZa vastgestelde tarief. Als derde werden er ook codes naast elkaar gedeclareerd die niet tegelijk in rekening gebracht mogen worden en paste de praktijk niet de verplichte korting toe van EUR 175,- op uitgevoerde tandtechniek. Ten slotte zette Beperfect Clinics B.V. ook prestaties op de rekening die niet door de NZa zijn vastgesteld. Dat is niet toegestaan.

De periode waarin de overtredingen hebben plaatsgevonden loopt in ieder geval van 2009 tot nu. De NZa doet een boeteonderzoek bij Beperfect Clinics.

De Nederlandse Zorgautoriteit houdt extra scherp toezicht op de mondzorg. Daar hoort handhaving bij zorgaanbieders bij, zoals in dit geval. Tandartsen mogen alleen declareren wat ze uit kunnen leggen en horen bij twijfel het laagste tarief in rekening te brengen. Vorige week publiceerde de NZa nog een rapport over fraudeopsporing bij zorgverzekeraars. Ook zorgt de NZa ervoor dat haar eigen regels duidelijk zijn. Zo zijn er prestatiebeschrijvingen in heldere taal geformuleerd die volgend jaar gaan gelden als er vrije prijzen komen in de mondzorg. Zo wordt nog duidelijker wat de behandeling inhoudt.

De NZa blijft signalen die zij binnenkrijgt over mondzorg onderzoeken. Heeft u het vermoeden dat uw rekening niet klopt? Dan kunt u dit melden via ons Meldpunt op de website www.nza.nl of telefonisch op nummer 0900-7707070 (op werkdagen tussen 9:00 uur en 14:00 uur) of per e-mail: informatielijn@nza.nl.