Meer onveiligheid met hogere maximumsnelheid
dinsdag, 29 november 2011
Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) verhoogt per 1
september 2012 de maximumsnelheid op de autosnelwegen naar 130 km/uur.
De minister geeft aan dat alleen waar 130 km/uur niet mogelijk is
vanwege het milieu en de verkeersveiligheid een lagere maximumsnelheid
geldt. Dat zou betekenen dat de snelheidsverhoging nergens mogelijk is.
Een hogere snelheid zorgt altijd voor meer risico.
Vanaf september 2012 kan op bijna zestig procent van de Nederlandse
autosnelwegen 130 km/uur worden gereden. Aanvullend onderzoekt minister
Schultz of de maximumsnelheid op nog eens negentien procent van de
snelwegen omhoog kan. Een risicovolle beslissing, want hoge snelheid
heeft op verschillende manieren invloed op de verkeersveiligheid.
Wat is de invloed van snelheid op de verkeersveiligheid?
Snelheid heeft invloed op verschillende belangrijke aspecten in het
verkeer. Hieronder vallen:
* Reactietijd
Bij een hogere snelheid neemt de afgelegde afstand tijdens de
reactietijd toe (de zogeheten schrikseconde).
* Remafstand
Bij een hogere snelheid neemt de remafstand en dus de totale
stopafstand meer dan evenredig toe.
* Botskracht
Bij een hogere snelheid neemt de botskracht meer dan evenredig toe.
* Snelheidsverschillen
Bij een hogere snelheid van één of enkele categorieën weggebruikers
nemen de snelheidsverschillen met andere weggebruikers toe.
* Massa
Bij een hogere snelheid zorgt de massa van een voertuig voor
ernstiger letsel.
Hogere snelheden leiden dus tot meer ongevallen en tot meer
verkeersslachtoffers. Hoewel de Nederlandse snelwegen relatief veilig
zijn vallen er jaarlijks toch nog ongeveer vijftig verkeersdoden op
wegen met een limiet van 120 km/uur. Zonder aanvullende maatregelen
worden dat er meer als automobilisten harder gaan rijden.
Forse investering
Een hogere snelheidslimiet is vanuit verkeersveiligheidsoogpunt
uitsluitend acceptabel als er geïnvesteerd wordt in aanvullende
maatregelen, die de negatieve gevolgen van die snelheidsverhoging
wegnemen of compenseren. Dat kunnen maatregelen zijn op het gebied van
infrastructuur, voertuigveiligheid, in-cartechnologie, rijopleiding,
wet- en regelgeving en handhaving. Tegenover de investering in een
maatregel die het verkeer onveiliger maakt, moet dus een investering
staan die de onveiligheid compenseert.
Hiervoor wil de minister tot 2018 45 miljoen euro uittrekken, naast de
investeringen die zij doet voor compensatie van extra geluidsoverlast
en extra belasting van het milieu. Alles bij elkaar is dat 132 miljoen
euro. De kosten vanuit het ministerie van Veiligheid en Justitie voor
extra handhaving (politie-inzet) en de aanleg van nieuwe
trajectcontrolesystemen komen daar nog bovenop.
Al met al is het een aanzienlijke investering die volgens VVN
effectiever op een andere manier besteed kan worden ter verbetering van
de verkeersveiligheid.
Veilig Verkeer Nederland