ANP krimpt nieuws- en fotoredactie aanzienlijk in
Persbericht van ANP
Persbureau begint in 2012 met nieuwe diensten Entertainment en ANP
Features
RIJSWIJK - De vaste bezetting op de nieuws- en fotoredactie van het
Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) wordt in 2012 aanzienlijk
ingekrompen. Er verdwijnen 33 volledige banen, vijftien procent van het
totale personeelsbestand. Veel van de werkzaamheden wordt voortaan
gedaan door freelancers, vooral waar het gaat om fotografie. Dat heeft
de directie van het ANP vandaag bekendgemaakt.
De inkrimping is het gevolg van de aanhoudende prijsdruk in de
mediamarkt, zegt algemeen directeur Erik van Gruijthuijsen. "Oplages en
advertentie-volumes van kranten dalen, en de publieke omroep bezuinigt.
Tegelijkertijd worden ons nieuws, foto's en video's massaal door onze
klanten gebruikt. Nooit eerder stond het ANP als bron van het nieuws zo
prominent op internetsites en in apps voor smartphones en tablets. Maar
feit is ook dat de eindgebruikers, de consumenten, het vaak voor niks
krijgen en onze klanten op die platforms relatief weinig verdienen met
advertenties. Als gevolg daarvan staan de prijzen sterk onder druk en
dalen ook onze omzetten. De economische situatie versterkt de noodzaak
om te reorganiseren." Met de vakorganisaties NVJ en FNV Kiem is in
principe overeenstemming bereikt over een sociaal plan.
Het ANP neemt volgend jaar gedwongen afscheid van alle fotografen in
vaste dienst en schakelt geheel over op freelance-fotografie.
"Vakorganisaties als de NVF of NVJ constateerden eerder al dat het vak
van persfotograaf onder extreem zware druk staat. Het aanbod aan foto's
is enorm, en de prijs daalt en blijft maar dalen," aldus Van
Gruijthuijsen. "In 2009 saneerden we al zwaar bij foto, deze tweede
ingreep kon helaas niet uitblijven. We hebben de afgelopen jaren laten
zien dat de kwaliteit er niet onder hoeft te lijden. Maar dat maakt het
voor betrokkenen niet minder pijnlijk."
Ook op de nieuwsredactie zal meer worden gewerkt met een flexibele
bezetting. De vaste staf gaat efficiënter opereren, onder meer door het
aantal afzonderlijke nieuwsredacties te beperken, de regionale kantoren
in Rotterdam en Den Bosch te sluiten en de bezetting van de dependance
in Amsterdam met de helft te verkleinen. ANP-hoofdredacteur Marcel van
Lingen: "We moeten dit doen en zijn er van overtuigd dat het kan,
zonder dat de kwaliteit en betrouwbaarheid van onze productie of de
omvang ervan wordt aangetast."
Van Lingen, in functie sinds 1 oktober, constateert dat naast de
prijsdruk, kopieergedrag in de mediasector een groeiend probleem is.
"De sector kopieert steeds meer van elkaar, vaak zonder bronvermelding
of kwaliteitscontrole. Van het origineel blijft dan weinig over en dat
origineel wordt heel vaak gemaakt in Rijswijk, bij het ANP. ANP-content
wordt van sites gehaald, bewerkt en herverpakt doorverkocht tegen
dumpprijzen. We blijven dat bestrijden, waar en wanneer het kan. Maar
het is moeilijk en onuitroeibaar. Wij blijven trouw aan onze opdracht:
betrouwbaarheid. Goede nieuwsvoorziening en kwaliteitsjournalistiek
zijn nog nooit zo betekenisvol geweest als nu."
Tegelijk met de reorganisatie begint het ANP in 2012 ook met een aantal
nieuwe diensten waar klanten naar vragen. Zo stapt het ANP in de
berichtgeving over entertainment en voor een aantal klanten begint het
ANP met de productie van achtergrondverhalen 'op bestelling' van het
medium: ANP Features. Van Gruijthuijsen: "Met die op maat gemaakte
producties voegen we nieuwe journalistieke kwaliteit toe aan het ANP.
Productvernieuwing is de manier om het ANP nog sterker en
aantrekkelijker te maken. Niet alleen in de mediasector, maar ook in de
zakelijke markt."
Het ANP heeft sinds geruime tijd afzetmarkten buiten de traditionele
mediasector, zoals het bedrijfsleven en de overheid. 'ANP in Business'
verkoopt digitale knipseldiensten en de persberichtenservice ANP Pers
Support (APS). Voorts heeft Business een sterke positie in het
monitoren (off- en online) van media en van politieke en parlementaire
processen en helpt het klanten bij het volgen en analyseren van sociale
media.
'ANP in Opdracht', dat onafhankelijk opereert van de nieuwsdienst,
maakt in opdracht van niet-mediaklanten journalistieke producties in
foto, video en tekst. Van Gruijthuijsen: "Het is de opdrachtmarkt
waarin het ANP groeit en zal blijven groeien."
Het Algemeen Nederlands Persbureau bestaat uit:
ANP in Media, dat in tekst, foto, video, graphics en teletekst nieuws
produceert voor een breed scala van Nederlandse media. ANP Radio
verzorgt voor vrijwel alle grotere commerciële radiostations in
Nederland de nieuwsbulletins. ANP Foto levert behalve nieuwsmedia ook
fotografie aan magazines, boekenuitgevers en reclamebureaus;
ANP in Business, dat (in samenwerking met uitgevers) tekst, foto's,
digitale knipselkranten en webcrawlservices verkoopt in de zakelijke
markt.
ANP Pers Support, ook onderdeel van Business, verspreidt persberichten
via het ANP-netwerk en via een uitgebreide mediadatabase. ANP Financial
News, een samenwerking met Thomson Reuters, bedient zowel media als
professionals met financieel nieuws;
ANP in Opdracht is een bedrijf dat journalistieke producties verzorgt
voor niet-mediaklanten, in foto, video en tekst, in print, op het web
en in sociale media. ANP in Opdracht opereert onafhankelijk van de
ANP-nieuwsredacties.
*
Links:
http://www.anp.nl
Razende Robot Reporter