Rijksoverheid


29 november 2011

Reactie op rapport Onderzoeksraad voor Veiligheid inzake treinongeval Stavoren dd. 25 juli 2010

Geachte voorzitter,

Naar aanleiding van het verzoek van de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu geef ik u onderstaand mijn reactie op het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid(OvV) over het spoorongeval in Stavoren dd. 25 juli 2010. In dit rapport heeft de Raad de risicobeheersing bij overbrengingsritten van slijptreinen, de regelgeving daaromtrent en het toezicht daarop onderzocht. De Raad is met name van mening dat de betrokken bedrijven waaronder ProRail, Speno en BAM Rail de risico's bij overbrengingsritten niet afdoende hebben beheerst en dat het toezicht zich te weinig richtte op de eigen verantwoordelijkheid c.q. zorgplicht van de spoorbedrijven voor wat betreft veiligheid. Direct na het ongeval zijn maatregelen getroffen jegens de vervoerder BAM Rail. Daarnaast is dit voorjaar het veiligheidsmanagementsysteem van ProRail geaudit en is gestart met een tweetal thematische inspecties (wegbekendheid van machinisten en het tekeningenbeheer door ProRail). Deze maatregelen zijn een gevolg van de eerdere bevindingen van de IVW, die overeenkomen met de bevindingen van de OvV. Tegelijkertijd is ook gekeken naar de inrichting en werking van het stelsel als zodanig. De wet- en regelgeving is naar mijn mening helder. Verder zijn de rollen en verantwoordelijkheden van alle partijen in de spoorsector helder. Slechts bij de uitvoering van risicobeheersingmaatregelen op het raakvlak van de infrastructuur en het spoorvervoer kunnen zich onduidelijkheden voordoen. Op dit punt valt winst te behalen. Om de samenwerking binnen de spoorsector te versterken respectievelijk te verbeteren is zoals hierboven vermeld- reeds een aantal maatregelen getroffen richting de vervoerder en infrabeheerder. Ook vindt naar aanleiding van dit ongeval intensief contact plaats met betrokken partijen over de verbetermaatregelen en houdt de IVW de voortgang en implementatie van deze maatregelen in de gaten. Gelet op de ernst van het ongeval zal de IVW vinger aan de pols blijven houden en partijen blijven aanspreken op de eigen verantwoordelijkheid c.q. zorgplicht.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

mw. drs. M.H. Schultz van Haegen