Gemeente Hoogeveen

Hoogwaardige handhaving moet fraude voorkomen en bestrijden

29 november 2011 - Het college van B&W heeft het beleidsplan Handhaving Sociale Zaken vastgesteld voor de periode 2012-2016.

Hoogeveen is nu nog onderdeel van het Opsporingssamenwerkingsverband Sociale Recherche Zuid-Drenthe en Noordwest-Overijssel. Dit verband bestaat per 1 januari 2012 niet meer en vanaf die datum vult de gemeente de taken op het gebied van fraudebestrijding en handhaving zelf in. Het accent ligt op het voorkomen van fraude.

Al bij de poort alert

Het doel van handhaving is ervoor te zorgen dat alleen de mensen voor wie de regelingen van het Werkplein bedoeld zijn, deze gebruiken. En voorkomen is beter dan genezen. De inkomensconsulenten van het Werkplein beoordelen al bij de eerste aanvraag of een uitkering terecht is aangevraagd. Als er onduidelijkheden zijn, krijgt de klant eerst zelf de gelegenheid om aan te tonen dat de geleverde informatie juist is. Als dit niet voldoende is, volgt een intensieve controle en als het nodig is, wordt de sociale recherche ingeschakeld.

Aan regels houden

Als mensen een bijstandsuitkering krijgen, moeten ze zich aan regels houden. "We zorgen dat onze klanten goed geïnformeerd zijn over hun rechten en plichten. Vervolgens gaan we ook handhaven", vertelt Smid. "Al van tevoren geven we aan waar we in onze controles extra op letten. We kondigen deze controles ruim van tevoren aan en geven ook duidelijk aan wat de regels zijn. Als we dan alsnog fraude constateren, pakken we deze streng aan."

Raad beslist

De gemeenteraad moet nog akkoord gaan met het beleidsplan. Daarna kan de nieuwe werkwijze vanaf 1 januari vorm krijgen.