Raad van State


dinsdag 29 november 2011
Zitting over de vaststelling door de gemeenteraad van Amsterdam van het bestemmingsplan en exploitatieplan 'Buiksloterham'. Het plan heeft betrekking op een industrieterrein 'Buiksloterham' in Amsterdam-Noord, aan de Noordelijke IJ-oever. Het plan maakt het mogelijk het 100 hectare grote gebied te ontwikkelen van een industrieterrein naar een gemengd woon- en werkgebied. Air Products, dat industriële gassen maakt, is gevestigd op het industrieterrein en komt tegen het plan in beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Volgens het bedrijf maakt het plan op korte afstand van het bedrijf woningen mogelijk en beperken die de bedrijfsvoering én ontwikkelingsmogelijkheden van het bedrijf. Ook vreest het bedrijf dat er voor de toekomstige bewoners van die woningen geen goed woon-en leefklimaat kan worden gegarandeerd. Ten slotte komt ook een inwoner uit Amsterdam tegen het plan in beroep. (zaaknummer 201002167/1) Zitting over de vaststelling door de gemeenteraad van Zeist van het bestemmingsplan 'Buurtschap'. Het plan heeft betrekking op het zogenoemde Sanatoriumterrein. Op het terrein zullen de bewoners van zorginstelling Dennendal worden gehuisvest. Daarvoor zullen 107 woningen en 17 zorgwoningen worden gebouwd in een deel van het Sanatoriumbos. Dit deel grenst aan de Schermerslaan en de Thorbeckelaan. De Stichting Behoud Sanatoriumbos Zeist, de Stichting Milieuzorg Zeist en de Belangen Overleg Groep Dichterswijck zijn het niet eens met het plan. Zij vrezen een aantasting van de landschappelijke, natuurlijke en cultuurhistorische waarden van het gebied. Ook zijn zij bang voor de gevolgen van het afsluiten van de Thorbeckelaan voor doorgaand verkeer. Daarom komen zij tegen het plan in beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. De zitting gaat ook over vier besluiten die het college van burgemeester en wethouders van Zeist heeft verleend om het project mogelijk te maken. Het gaat om een vrijstelling van het bestemmingsplan, een ontheffing op grond van de Flora- en Faunawet, een monumentenvergunning en een vergunning voor het afsluiten van de Thorbeckeweg. Tegen die besluiten kwamen de organisaties eerder in beroep bij de rechtbank in Utrecht. Die verklaarde hun beroepen in juni 2011 niet-ontvankelijk. Tegen die uitspraak komen zij in hoger beroep bij de Raad van State. (zaaknummers 201003407/1 en 201107810/1)
Zitting over de vaststelling door de minister van Infrastructuur en Milieu van het tracébesluit weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere. De zitting gaat ook over een wijziging van het tracébesluit. Met het tracébesluit wil de minister het wegennet tussen Schiphol, Amsterdam en Almere uitbreiden om te voorkomen dat deze centrale verkeersader dichtslibt. Verbreding van de bestaande wegen, nieuwe bruggen, tunnels en viaducten moeten voor een betere doorstroming van verkeer en betrouwbare reistijden zorgen, aldus de minister. In totaal wordt 63 kilometer snelweg aangepast en worden er twee tunnels aangelegd, de Keizer Kareltunnel op de A9 bij Amstelveen en, eveneens op de A9, de Gaasperdammertunnel. Verder worden ongeveer 100 bestaande bruggen en viaducten aangepast en wordt er een aquaduct gebouwd bij de A1 bij de kruising van die weg met de rivier De Vecht. Op een aantal trajecten van de A1, A6, A9 en A2 wordt het aantal rijbanen uitgebreid naar vier of vijf per rijrichting. Zo worden bijvoorbeeld bij het knooppunt Muiderberg en Hollandse Brug op de A6 vijf rijbanen per rijrichting aangelegd in plaats van het huidige aantal van vier. Ook de Hollandse Brug zelf wordt aan de zuidoostkant uitgebreid door de aanleg van wisselstroken, een parallelweg en een rijbaan voor langzaam verkeer. Ruim veertig inwoners van Amsterdam, organisaties en bedrijven zijn het niet eens met het besluit en komen daartegen in beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. De Belangenvereniging Houdt Haven Groen zet zich in voor het behoud van het groene karakter van Almere-Haven. Volgens haar wordt het groen dat verloren gaat vanwege de uitbreiding van de A6 op een verkeerde locatie gecompenseerd. Volgens de Stichting Aktie Gezondheid Gaasperdammerweg is het beter om de A6 met de A9 te verbinden, maar in het tracébesluit is gekozen voor een andere oplossing. Ook betwijfelt zij of aan de luchtkwaliteitsnormen kan worden voldaan. Een investeringsmaatschappij die eigenaar is van het terrein van de voormalige Koninklijke Nederlandse Springstoffenfabriek in Ouderkerk aan den Amstel is bang voor financiële schade als gevolg van de verbreding van een viaduct bij de A9. Verzekeringsmaatschappij Zwitserleven N.V./SRLEV N.V. is gevestigd aan de Burgemeester Rijnderslaan in Amstelveen. Volgens de verzekeringsmaatschappij wordt haar kantoor slechter bereikbaar door de wegwerkzaamheden. Ook zou er een tekort aan parkeergelegenheid ontstaan. De Stichting Beschermers Amstelland is het niet eens met de komst van een tankstation met verzorgingsplaats langs de A9 ter hoogte van de polder De Ronde Hoep. De stichting is bang voor een aantasting van het groene, landelijke karakter van de polder. De Stichting Elektrische Museumtramlijn Amsterdam is het er niet mee eens dat door de wegwerkzaamheden aan het tramviaduct de museumtramlijn tijdelijk niet kan rijden. De museumtramlijn rijdt iedere zondag in de periode van Pasen tot eind oktober vanaf het Haarlemmermeerstation in Amsterdam tot aan de halte Bovenkerk in Amstelveen. Vanwege de hoeveelheid partijen die tegen de besluiten in beroep komen, wordt de behandeling van deze zaken op woensdag 30 november voortgezet. (zaaknummer 201104518/1 en 201111577/1)

11.30 uur

Zitting over de ontheffing die het college van burgemeester en wethouders van Achtkarspelen heeft verleend voor de vestiging van een sport- en afslankinstituut en de aanleg van 27 parkeerplekken aan de Bolster in Harkema. Het gaat om een ontheffing van het bestemmingsplan 'Quakkenburg'. Een aantal omwonenden heeft bezwaar tegen de komst van het instituut en komt tegen de ontheffing in hoger beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. De omwonenden vrezen verkeers- en parkeerproblemen doordat de parkeerplekken niet op het terrein van het instituut zouden kunnen worden aangelegd. Ook zijn zij bang voor geluidsoverlast. De rechtbank in Leeuwarden verklaarde in mei 2011 een eerder beroep van de omwonenden ongegrond. (zaaknummer 201106903/1)