Rekenhof legt Boek 2011 over de Sociale Zekerheid voor

29/11/2011 09:13

COUR DES COMPTES - REKENHOF

In het Boek 2011 over de Sociale Zekerheid dat het Rekenhof heeft voorgelegd aan de Kamer van Volksvertegenwoordigers, onderzoekt het Rekenhof de begrotingsontvangsten en -uitgaven van de globale beheren van de sociale zekerheid en van de geneeskundige verzorging voor het jaar 2010. Het brengt daarin ook verslag uit over de resultaten van de controles die het op dat vlak heeft uitgevoerd.

In deel I van het Boek onderzoekt het Rekenhof de begrotingsontvangsten en -uitgaven van de globale beheren (werknemers en zelfstandigen) van de sociale zekerheid alsook van de geneeskundige verzorging voor het jaar 2010.

-Resultaat van de sociale zekerheid in 2010

De ontvangsten en uitgaven van de sociale zekerheid blijven de invloed ondervinden van de economische crisis. Om het resultaat van 2010 te vergelijken met dat van 2009, moet rekening worden gehouden met de buitengewone staatstoelage van 2,6 miljard euro aan de globale beheren in 2010. Deze toelage, waarin eveneens is voorzien voor 2011 (2,8 miljard) heeft een invloed gehad op het aandeel van de sociale bijdragen in de financiering van de sociale zekerheid (gegevens van de globale beheren en van de geneeskundige verzorging). Dat aandeel is van 64,3 % in 2009 gezakt tot 61 % in 2010.

-Globaal Beheer van de werknemers (RSZ-Globaal beheer)

De begrotingsuitgaven 2010 van de RSZ-Globaal Beheer stijgen met 7,3 % ten opzichte van 2009. Deze stijging is echter voornamelijk toe te schrijven aan grotere tussenkomst van de Staat (toelages en alternatieve financiering), aangezien de gewone bijdragen slechts met 0,7 % stijgen. De uitgaven voor sociale uitkeringen zijn met 3,3 % gestegen.

Volgens de berekeningen van het Rekenhof bedraagt het begrotingssaldo van het Globaal Beheer van de werknemers eind 2010 -443,4 miljoen euro.

Het Rekenhof heeft de financiële impact van de anticrisismaatregelen en de maatregelen om de sociale fraude te bestrijden in 2010 onderzocht.

-Globaal Beheer van de zelfstandigen (RSVZ-Globaal Beheer)

In tegenstelling tot het Globaal Beheer van de werknemers, blijft de RSVZ-Globaal Beheer winstgevend in 2010. De begrotingsontvangsten stijgen met 7,3 % ten opzichte van 2009. Dat is voornamelijk te danken aan de staatstoelagen, aangezien de bijdragen slechts met 3,5 % stijgen. De uitgaven voor de uitkeringen zijn met 4,1 % gestegen ten opzichte van 2009.

Volgens de berekeningen van het Rekenhof, sluit het begrotingsjaar 2010 van het Globaal Beheer van de zelfstandigen af met een begrotingssaldo van 308,7 miljoen euro..

-Geneeskundige verzorging

Als voor 2010 de rekeningen op dezelfde manier worden voorgesteld als in 2009, namelijk gebaseerd op de verworven rechten en de gegarandeerde begrotingsdoelstelling, dan bedraagt het voorlopig resultaat van de geneeskundige verzorging 731,7 miljoen euro ten opzichte van 706 miljoen euro in 2009. Volgens de nieuwe voorstelling van de gegevens door de FOD Sociale Zekerheid, die vertrekt vanuit de optiek van de thesaurie, bedraagt het voorlopige resultaat -196,2 miljoen euro.

Het Rekenhof heeft de financiering onderzocht van de overschrijdingen in de geneesmiddelensector en de hervorming van de bezoldiging van de apothekers.

Deel II behandelt de kastoestand en de reserves van de globale beheren.

Het thesauriesaldo van de RSZ-Globaal Beheer blijft eind 2010 negatief (-1,1 miljard euro) terwijl het saldo van de RSVZ-Globaal Beheer positief is (+1,4 miljard euro) en bijna volledig in Schatkistcertificaten is belegd.

De waarde van de portefeuille van het reservefonds van de RSZ-Globaal Beheer bedraagt eind 2010 4,2 miljard euro, zonder dat er geld is gestort of opgevraagd tijdens het jaar. Bij de RSVZ-Globaal Beheer bedraagt de waarde van het Fonds voor het Welzijn van de Zelfstandigen eind 2010 980 miljoen euro, waarvan 280 miljoen euro afkomstig van het resultaat van het boekjaar 2010.

Het Fonds voor de Toekomst van de Geneeskundige Verzorging, waaraan de overschotten afkomstig van de geneeskundige verzorging worden toegewezen, wordt op 31 maart 2011 gevaloriseerd op 1,3 miljard euro.

Delen III en IV bevatten audits over de financiële controle en de controle van het goed beheer op het vlak van de sociale zekerheid. De belangrijkste conclusies en aanbevelingen zijn de volgende:

-Overlegging van de rekeningen

Elk jaar onderstreept het Rekenhof dat de rekeningen van de OISZ te laat worden overgelegd. Op 30 september 2011 had het Rekenhof nog geen enkele rekening 2010 ontvangen. Het stelt op dat vlak geen enkele verbetering vast ten opzichte van de vorige jaren.

-Uitgaven voor informatica door de OISZ aan de vzw Smals

Het Rekenhof vraagt structurele maatregelen die het aanleggen van voorschotten en voorzieningen door de OISZ voor de vzw Smals beperken.

-Fonds voor de Sluiting van de Ondernemingen

De financiële situatie van het fonds gaat erop achteruit door de uitgaven voor de tijdelijke werkloosheid. Voor de berekening van de bijdragen van het FSO in de uitgaven voor de tijdelijke werkloosheid worden percentages gehanteerd die niet zijn geactualiseerd, waardoor de door de wetgever beoogde responsabilisering van de werkgevers is verminderd.

-Rijksdienst voor de Pensioenen

Het Rekenhof licht enerzijds de slechte verdeling toe van de werkingskosten van de RVP en anderzijds beveelt het aan om de vzw Cimire te ontbinden en de activiteiten ervan snel over te dragen aan de nieuwe vzw SIGeDIS. Het heeft er ook op gewezen dat de vzw SIGeDIS reserves heeft opgebouwd waarvan een deel als overbodig kan worden beschouwd.

-Schadeloosstellingfonds voor Asbestslachtoffers

Het Rekenhof is van oordeel dat de opstapeling van reserves moet worden onderzocht in het licht van de evolutie van de uitgaven van het Asbestfonds.

-RSZPPO

Het Rekenhof beveelt enerzijds aan de bestemming van de reserves te regelen die werden opgebouwd naar aanleiding van het beheer door de RSZPPO van financiële middelen voor rekening van derden. Het Rekenhof onderzocht anderzijds welk gevolg de RSZPPO heeft gegeven aan de aanbevelingen die het had geformuleerd in het kader van een vorige audit over de pensioenreserves.

-Bestuursovereenkomsten van de OISZ

De bestuursovereenkomsten van de derde generatie zijn in 2010 in werking getreden voor een periode van drie jaar. Het Rekenhof heeft de doelstellingen, de indicatoren en de opvolging van de bestuursovereenkomsten van het RSZ, RVP en RIZIV onderzocht.

-Opvolging van de uitvoering van een interne-auditfunctie binnen de OISZ

Het College van de OISZ heeft de aanbevelingen van het Rekenhof gevolgd en heeft beslist een reeks positieve maatregelen te nemen om de interne audit binnen de OISZ uit te bouwen.

-Faillissementsverzekering van de zelfstandigen en tijdelijke uitbreiding naar zelfstandigen in moeilijkheden

Het Rekenhof heeft de anticrisismaatregelen ten voordele van de zelfstandigen onderzocht.

-Toekenning van niet-recurrente resultaatgebonden voordelen aan werknemers

Het toenemende succes van deze maatregel en de financiële gevolgen ervan, vereisen een strikte controle en een evaluatie van het gevoerde beleid.

-RIZIV: beroepsherinschakeling van personen in arbeidsongeschiktheid

Het Rekenhof heeft aanbevelingen geformuleerd om de financiële stimuli doeltreffender te maken die sinds 2009 worden toegekend aan de sociaal verzekerden in arbeidsongeschiktheid die een herinschakelingsprogramma volgen.

-Start van het Fonds voor de Medische Ongevallen

Het fonds werd opgericht door de wet van 31 maat 2010 maar is nog steeds niet operationeel.


---

Informatie voor de pers

Het Rekenhof controleert de openbare financiën van de federale Staat, de gemeenschappen, de gewesten en de provincies. Het draagt bij tot de verbetering van het overheidsbeheer door nuttige en betrouwbare informatie die voortvloeit uit een tegensprekelijk onderzoek, toe te zenden aan de parlementaire vergaderingen, aan de beheerders en aan de gecontroleerde diensten. Als collaterale instelling van het parlement werkt het Rekenhof onafhankelijk ten opzichte van de overheden die het controleert.

Het Boek 2011 over de Sociale Zekerheid werd aan het federale parlement bezorgd. Dit Boek (174 p.) en dit persbericht zijn terug te vinden op de website van het Rekenhof (www.rekenhof.be).

Contactpersonen:

Cel Federale Publicaties

Karl Hendrickx (02 551 89 90) en Line Emmerechts (02 551 89 85)

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel