Ingezonden persbericht


Afdeling Communicatie
Hilversum, 29-11-2011

Internet

1VJongerenpanel


1VJONGERENPANEL:
EEN OP DE ZES JONGEREN KOOPT MEER DOOR KORTINGSSITES

Eén op de zes jongeren (16%) laat zich door kortlopende aanbiedingen op kortingssites verleiden om iets aan te schaffen wat ze anders niet gekocht zouden hebben. Dat blijkt uit onderzoek van EENVANDAAG onder 1.700 jongeren van 12 t/m 24 jaar uit het 1VJongerenpanel.

Van alle ondervraagden koopt 29 procent wel eens iets via een kortingssite. Het populairst zijn Vakantieveilingen.nl, Groupon en iBOOD. Vooral uitjes (bv. etentje en hotelovernachting) vinden gretig aftrek onder deze jongeren.

Besparen of spenderen?
De meerderheid (56%) van deze groep laat zich door de kortingssites verleiden om iets aan te schaffen dat ze zonder de aanbieding niet hadden gekocht. Toch vinden ze dat de sites hen veel geld besparen (63%).

Duur grapje
Soms levert de aanbieding toch minder voordeel op dan gehoopt. Drie op de tien jongeren (31%) waren wel eens meer geld kwijt aan een aankoop dan waarmee ze rekening hadden gehouden, bijvoorbeeld omdat de drankjes in het restaurant of de boekingskosten van het hotel niet waren inbegrepen. En 30 procent heeft wel eens een voucher moeten weggooien omdat ze deze niet binnen de termijn hadden gebruikt.

Verslavend
De kortlopende deals op de sites hebben een verslavende werking, vindt 44 procent van de op kortingssites actieve meiden. Van de jongens vindt 31 procent dit. De helft van de jongeren (49%) die op kortingssites kopen doen daar wel eens een impulsaankoop. Ruim een kwart (27%) vindt de aanbieding vaak tegenvallen en 23 procent heeft wel eens spijt gehad van een aankoop via een kortingssite.