Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Amsterdam, dinsdag 29 november 2011

ASEED zet volgende stap in campagne tegen gebrekkige en misleidende informatie door Albert Heijn.

Vrijdag 2 december zet ASEED de volgende stap in de campagne tegen gebrekkige en misleidende informatie door Albert Heijn. Ditmaal geven we geen gehoor aan de sommatie van de directie. Rond half zes wordt zowel gestickerd als geflyerd bij Albert Heijn aan de Celebesstraat te Amsterdam.

Tijdens de vorige actie, op 10 november aan de Helmholzstraat in Amsterdam, werden de actievoerders opgewacht door politie en bewakers van Albert Heijn. De actievoerders werden gewaarschuwd: als ze zouden gaan stickeren zou de politie meteen ingeschakeld worden. Er is toen besloten om alleen flyers uit te delen. Tot hun verbazing van het winkelend publiek deelden de werknemers van Albert Heijn ook flyers uit bij de deur. Hierdoor ontstond een 'pamflettenstrijd'. (1) De Albert Heijn aan de Helmholzstraat gaf duidelijk gehoor aan de oproep van het hoofdkantoor om strenger op te treden tegen actievoerders. (2) Deze keer zullen de actievoerders echter beter voorbereid zijn en zich niet zo maar laten afschrikken.

Albert Heijn zegt op haar eigen website duurzame soja in te gaan kopen via de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja. ASEED stelt dat de Ronde Tafel deze soja nooit als duurzaam had mogen bestempelen. Grootschalige productie van soja in Zuid-Amerika voor export naar Europa kan nooit verantwoord zijn. De sojaproductie zorgt in Zuid Amerikaanse landen voor grootschalige ontbossing, milieuvervuiling, sociale en gezondheidsproblemen. Ook genetische gemanipuleerde soja die bestand is tegen de zeer schadelijke onkruidverdelger Roundup mag 'verantwoord' genoemd worden volgens de Ronde Tafel. (3) Door deze RTRS duurzaam te noemen misleidt Albert Heijn haar klanten. (4)

Sinds de oprichting in 2005 hebben wereldwijd duizenden mensen en organisaties kenbaar gemaakt geen vertrouwen te hebben in de opgestelde zwakke criteria van de Ronde Tafel. (5)

Het nieuwe label is vooral gefinancierd door de Nederlandse overheid en het bedrijfsleven. Zij hebben groot belang bij de 9 miljoen ton soja die jaarlijks ingevoerd wordt in Nederland. Dat het Wereld Natuur Fonds betrokken is bij de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja is niet verwonderlijk als je bedenkt dat Monsanto, de grootste producent van soja-zaadgoed, één van de sponsoren is van de milieu club. (6)

?ASEED vraagt Ahold nogmaals te stoppen met het misleiden van de consument en uit de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja te stappen?, aldus één van de actievoerders. ?Zolang Albert Heijn niet eerlijk is over de schadelijke gevolgen van grootschalige soja-productie, zullen wij de consument hierover blijven informeren.?

'Met het plakken van de stickers helpen we Albert Heijn een handje om de klanten beter en eerlijker voor te lichten'.

****************************


Ingezonden persbericht